Fraktur på halskotpelaren

Lisa

Trådstartare
Hejsan, jag har ett 3 årigt sto som har en fraktur på halskotpelaren. Jag skulle gärna vilja veta om det är några fler här som har en häst med sådan skada och vad ni har för råd att "öva/stärka/behandla detta så hästen får en ärlig chans i livet? Då denna häst är min framtida dressyr häst och är otroligt fin vill jag verkligen ge henne en chans! :)

Sv: Fraktur på halskotpelaren

Vad säger veterinär om prognosen?
Det beror ju mycket på var skadan sitter, hur allvarlig fraktur det är och om det läker rätt utan komplikationer som förträngningar, pålagringar osv. Och sen vad som för dig "räcker" -alltså, räcker det med att hästen kan leva ett "bekymmersfritt liv" och gå i hagen? Vara ridbar? Vara ridbar och kunna tävlas?

Bland vänner och bekanta har det funnits ett par hästar som haft påverkan av olika slag på halskotpelaren, och dem har det inte gått bra för tyvärr. Hästarna har haft problem, som visat sig komma från skador på halskotpelaren (de har alltså inte sett skadan först) och har fått tas bort till slut.

Mitt sto hade en fraktur på halskotpelaren. Jag tror inte att man kan göra så mycket annat än att låta frakturen läka i fred - kanske med smärtlindring? Jag undrar oxå vad veterinären säger? I mitt fall så läktes inte frakturen på över ett år så jag var tvungen att låta henne somna in.

Jag hade ett 2-årigt sto som hade en fraktur på halskotpelaren.
Fanns inget att göra, vi fick ta bort henne direkt. Hon hade nerver som hamnade i kläm och kunde inte styra bakbenen som hon skulle.
Jättejobbigt och så tråkigt, bland det värsta jag varit med om :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 643
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 836
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka