Fraktkostnader från USA

Sv: Fraktkostnader från USA

Har kikat lite på sadlar i USA, inte direkt aktuellt just nu, men kan bli!

Nu funderar jag lite över vad det kan kosta att frakta en sadel hit? Har förstått att tullavgiften är 2,7%, sen tillkommer väl momsen 25%, men frakten, hur kommer man lindrigast undan med den??

Någon som har skapligt färska erfarenheter??

Ham jeg har købt fra har krævet 250 USD i forsendelse (med USPS) til Danmark, men det kan nemt være at han selv sluger noget af fragten. Her er der tale om en sadel som slet ikke kan fåes herover (custom). Og så har jeg budgetteret derudover for det nødvendig told og import udgifter. Her i Danmark, skal der betales told og moms af FRAGTPRISEN også, ikke kun af varens egne pris, så det løber hurtig op. Ved ikke hvad der skal betales i sverige.

Du skal ikke kun have prøvet lignende for at være sikker på tilpasning. Du skal også være 100% sikkert på at den du køber indeholder helt det samme bom, da samme sadelmærke kan godt bruge forskellige bom til forskellige modeler, og endda til den samme model.

Med mindre en bestemt sælger tilbudder et eller andet form for garanti, er der INGEN garanti med handel fra USA. USA har ikke købelov til at beskytte køberne, som vi har herover. Og hvis de lover en garanti, skal du også være forberedt på at det hele skal sandsynligvis sendes frem og tilbage for at benytte det--og forsendelses udgifter skal du selv betale.

Har en gang fået vare hjem der var sendt med UPS, og fik en kæmpe efterregning fra UPS for toldbehandling, osv. Det gør vi aldrig igen.

For de fleste mennesker, vil det kunne langt bedre betale sig at finde en brugt sadel her i Europa, end at skal selv importere derover fra. Er du sikker på tilpasning, kan du jo kigge i Tyskland. De har mange flere sadler end der er her.

Selv om du selv afhenter sadlen i USA, burde den erklæres ved ankomst og så skal told, osv, også betales. Med de nyere begrænsninger på størrelse og vægt, skal nu nok også være forberedt på at betale ekstra baggage udgifter, for at slæbe en med, med mindre du rejser helt uden tøj og andre sager. Og sadler kan ikke gå som håndbaggage.

Stämmer, då har man minska riskar.

Jag sa UPS bara för att få ett frakt pris idea, jag vet dom är dyr, Fed Ex eller non av dom andra bolag kan vara biligar.

Vad har du för häst Taz?

En nordiskorsning och en paint 1,5 år. Är nog mest painten jag har i åtanke...

Har en sadel till herrn, men den är väldigt tung och känns inte riktigt just att lägga på en unghäst, så NÅGON sadel lär jag ju i allafall ha till att börja med:p
När hon sen växt klart blir det då en annan, men hur gör man annars tills dess??

Det gå att kränga ner en sadel i en hockey veska. Man MÅSTA snor ihopp det med ett rep så att den blir kompakt.
Kom ihåg VIKTEN!

Thanks :) Men TÖRS man?? Jag menar det lär ju knappast finnas plats för ordentligt med stötdämpning, och en hockeyväska har ju inte direkt något hårdare skal som skyddar sadeln när väskan kastas omkring?
(Inte för att jag har tänkt åka över för att själv kunna frakta hem en sadel, men ändå :D)

åh vad trött jag är på att man inte bara kan radera sina inlägg när de hamnar i fel tråd.... sorry alla men jag var tvungen att skriva nåt säger buke....

Senast ändrad av en moderator:

Thanks :) Men TÖRS man?? Jag menar det lär ju knappast finnas plats för ordentligt med stötdämpning, och en hockeyväska har ju inte direkt något hårdare skal som skyddar sadeln när väskan kastas omkring?
(Inte för att jag har tänkt åka över för att själv kunna frakta hem en sadel, men ändå :D)

Lite släng för den tåla.
Har själv konkit sadlar främ och bak några gånger, aldrig varit non problem.

Fast fraktkostnaden för den blir väl lika dyr???? Vill ju hellre då lägga pengar på en riktigt bra sadel, kanske begagnad och byta efterhand som hon musklar på sig...
Vanliga egelska sadlar har jag men de får jag ju inte tävla i (om vi nu kommer så långt innan hon växt färdigt!!:p)

Jodå, jag kikade där, men faktum kvarstår,med frakt blir det, tull och moms är jag uppe i en rätt stor summa.... Då känns det vettigare att köpa en (utprovad) sadel här än en som jag inte kan prova förrän jag köpt den

Mena inte att du ska beställa non sadel, tror inte dom skicka "overseas".
Det var den information där att inhampte.

Jag tar ev hem en sadel inom de närmsta veckorna, kan återkomma med vad slutnotan blev sen.

Nu får jag denna väldigt billigt (!) och enligt tullverkets hemsida ligger tullen på 2,7% och så är det ju momsen på 25%

Frakten för mig från USA går på ca $156 (inkl försäkring), så jag får hem en sadel för halva priset iallafall (även om tullen skulle bli högre).
Men då kan jag ju inte prova den först om det är viktigt.

Senast ändrad:

Ja den frakten var billig! Får kontakta dig om/när jag ska handla sadel!:idea:

Ja visst. Jag bad säljaren kolla upp billigaste frakt (dom har sålt till Frankrike innan) o dom gick till posten och kollade. Billigaste var "US Postal Service", UPS och FedEx låg på $350. Så det lönar att be dom kolla upp det!

Ja det är ju sant!! Varför göra det jobbet själv när andra kan lösa det enklare och smidigare!:idea:

At koste så lidt selv med USPS, må sadlen være rimelig let. Fordi selv mindre pakker løber hurtig over $100. Det er ikke længere muligt at sende internationalt andet end med airmail med USPS, så derfor er fragt omkostninger stiget drastisk. Prisen baseres normalvis på en blanding af dimensioner og vægt. Og de fleste sadler kan ikke presses ind i en mindre kasse og vejer også meget.

Ja det är ju iaf priset jag har fått och som säljaren har uppgett.

Det är en westernsadel med riktig träbom som ska väga 30 pounds (vad är det, 11-12 kg?).

+ $8 för emballage men det står säljaren för.

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 508
Senast: Fibusen
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 573
Senast: Habina
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 168
Senast: lillamy73
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 764
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka