C

cerrox

till er som har innekatter.

hur mycket dricker era katter per dygn, på ett ungefär? äter dom torrfoder eller mjukfoder? hur mycket bör/ska dom dricka per dygn när dom bara äter torrfoder så man inte bör vara orolig för vätksebrist?

hur många gånger per dygn går era katter på katt-toaletten & gör sina behov? hur många gånger kissar & skiter dom? vad kan räknas som normalt?

undrar lite då jag är orolig över min konvalecent katt.

Sv: frågor.

De dricker ungefär 1 dl per katt och dygn.
Mina äter mest torrfoder, ibland får de Mjau blötmat.
Kissar gör de nog 2-3 gånger per dygn.
Bajsar 1 gång per dygn.

De är ganska lika med detta, och de är 4 stycken.
Sen kan nog små avvikelser förekomma.

Mina dricker ca 2-2,5 dl/dygn och katt. Dom äter mest torrfoder.
Kissar väl 3-4 gånger/dygn och skiter 1-2 gånger.

Mina katter dricker inte alls mycket... det kan inte ens handla om 0,5 dl per katt, per dygn. De äter dock rå, hemgjord mat så vätskebrist får de inte.

En katt som bara äter torrfoder bör dricka minst 60 cl/kg, per dygn. En katt på 3 kg bör alltså dricka minst 1,8 dl på ett dygn för att inte drabbas av vätskebrist.

Jag har ingen aning om hur ofta mina katter kissar, men rätt ofta. Varje katt bajsar 1 ggr/dag.

tack för era svar.

min är ju nästan nyss hemkommen från djursjukhuset (kom i onsdags) då han har varit inlagd för urinsten. så jag har haft stenkoll på hur mycket han dricker & går på lådan osv. såhär många gånger har han kissat & bajsat per dygn. jag räknar kväll - kväll.

ons em - kväll: 1 kiss
tors: 6 kiss & 1 bajs
fre: 5 kiss & 1 bajs
lör: 1 kiss & 1 bajs
sön: 1 kiss
mån: 2 kiss & 1 bajs
tis: 1 kiss
ons: inget

senaste gången han kissade vart igår kväll & sedan dess har han inte vart på lådan, det är därför jag börjar bli lite orolig. att brukar katter hålla sej mer än ett dygn? i början när han kom hem så kissade han ju mycket, men sedan har det inte vart alls mycket! men han är fortfarande pigg & dricker & äter lite smått. tänk om han får tillbaka urinstenarna!? bör jag vara orolig om han inte har kissat tills imon?

men han dricker fortfarande ju som sagt va ca 1 dl/dygn, men bör ju få i sej mer kanske då han bara äter torrfoder, men han väger kanske bara 2 kilo nu, är jätte mager.

puuh nu kissade han äntligen rejält!! :) :bump: :love: snuttisen!!

men vad tycker ni om kissmönstret? är det verkligen normalt att dom bara kissa en gång per dygn? bajset har ju sin förklaring då han inte äter så mycket, men han dricker väl ganska så normalt vad en katt brukar göra!?

Det är ju bättre för blåsan om han vilar den och det får nog ses som ett friskhetstecken att han kissar mer sällan (förutsatt att det inte är ett stopp). När det börjar bli stopp så försöker de att kissa ofta.

jo det märkte man ju när han började bli dålig då försökte han ju att sätta sej & kissa överallt, stackaren, tur att han fick veterinärvård så snabbt. så det är klart katter kanske inte kissar så ofta? jag har aldrig tänkt på det innan faktiskt. men det kanske bara är bra!? tänkte att katter kanske kissar sådär 5-6 gånger per dygn som han gjorde första dagarna & blev därför lite orolig nu när han bara har kissat 1-2 gånger per dygn. men då kanske det är bra? kan man räkna att en rejält kiss per dygn är normalt? han känns inte hård i blåsan om man känner på magen som han gjorde då det vart stopp. piggare & piggare för varje dag som går!! :)

Jag har faktiskt ingen aning hur mycket mina katter dricker men jag ser att dom gör det. Jag har lagt skålar med vatten lite överallt, även i sovrummet och det har blivit en succé. Varje natt innan katter hoppar i våran säng dricker dom vatten först :-) .

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 904
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama