Frågor vid avmaskning

Skaune

Trådstartare
Hur snabbt efter en avmskning kan man skicka in ett träckprov och få svar på om alla maskarna försvann? Går det direkt eller ska man vänta den tiden som det står på att man ska vänta innan man avmaskar med det prepartet igen?

Sv: Frågor vid avmaskning

Är du orolig att du har resistenta maskar??? Varför i så fall? Vad är det för maskar du är orolig över och vilket medel har du tänkt använda?

Resistenta maskar är jag inte orolig för än...
Grejen är den att jag är novis på området så jag har redan avmaskat (ivomektin) men vill kolla upp resultatet med ett prov. Frågan är så hur snabbt efteråt kan man se om hästen är infekterad igen?
Inser att det kanske är smartare att göra det åt andra hållet, dvs prov först och avmaskning sen... skall bli nästa gång.

Kolla efter 8 veckor, då har hästen återigen ägg som urskiljs.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 605
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka