FrÅgor Om Transport

H

helenat73

Vi ska hämta hem ett 12-årigt sto nu på lördag (13okt), vi kommer att åka med henne i cirka 45-47 mil innan vi har kommit fram. Tror ni att vi behöver göra en paus, lasta ur henne och låta henne sträcka på benen,dricka etc ? Fleecetäcke eller stalltäcke? (med tanke på vädret och årstiden). Vi tror att resan kommer att ta cirka 6-7 timmar eftersom resan tar cirka 5 timmar utan transport. Hon är ur kodition, mager och dåligt musklad. mkh 147 vikt 425 kg.
Vi kommer enbart att skritta henne i början - i skog och på bana. Hur skulle ni utfodra?
Detta är kanske konstiga frågor av en hästägare men vi har aldrig ägt en häst och detta köp skedde enbart på grund av att hjärtat talade mer än förnuftet. Ett sk. tokköp. Hon mår inte bra och får ingen skötsel där hon står idag. HJÄLP :confused:

Sv: FrÅgor Om Transport

Jag föreslår att du går in och läser vad djurskyddslagen säger om transporter, det är ju ett måste att veta vilka lagar som gäller innan transporten.

Du behöver inte lasta ur hästen för att sträcka på benen om resan är under 8 timmar har jag för mig. Man stannar väl till o kanske äter på vägen o då kan man passa på o erbjuda vatten oxå. Vid längre resor brukar jag hänga in ett hönät så hästen har lite sysselsättning.
Jag föredrar at ha ett fleecetäcke eller ett annat inte för tjockt täcke på vid den här årstiden när min arabdam åker, shettisarna åker alltid nakna.

Hur du ska fodra är svårt att säga, en analys på ditt grovfoder är en fördel vid uträknande av foderstat, Dock minst 1,2kg hö/100kg häst, gärna mer. om du behöver ge nått kraftfoder får grovfoderanalysen avgöra.

Lycka till med hästen!!!

Tack för era svar - vad det gäller fodret så kommer det mesta att bestå av hö eftersom hon kommer att skrittas till största del, vi vill inte ha allt för mycket krut i damen. Hon är helt ur kondition, omusklad, långa hovar, matt i hårremmen och har ledsna ögon utan livsglädje. Ett köp där känsla gick före förnuft. Nu bor hon i en hage - dygnet runt!!!

Körde för ett par veckor ner en häst till Blekinge, enkel resa 45 mil och det tog drygt 6 timmar. Vi stannade ca en gång i timmen och tittade till hästen. Erbjöd även vatten vilket han inte drack av, men det känns bra att erbjuda. Hade mycket strö i transporten och hönät. Glöm inte att ha med en extra grimma samt kniv i bilen! Till oss själva hade vi packat god matsäck:)

Lycka till med hästen!

Tänk bara på att höt ska vara av god kvallitet o innehålla allt hästen behöver näringsmässigt o det ser du inte utan analys. Smrp/mj kvoten ska vara minst 6 för att hästen ska må bra. Man ger inte kraftfoder för att ge hästen extra krut, utan för att komplettera det som fattas i grovfodret näringsmässigt

Fodret är analyserat och i mycket bra kvalitet, vad jag menar med grovfoder är att vi inte ska peta i henne erergirik kost som ex. havre. Krafts Ponnyblandning är det som står på huvudmenyn.

Nu blandade jag ihop grov och kraftfoder:crazy: det gick av bara farten på tangentbordet. MJ 8 förresten.

Ska man verkligen ha strö i transporten om det är en gummi matta hästen står på är väl underlaget säkrare utan strö?? Undrande????:confused:

när jag åker med min halvblodsvallack så har han inget täcke han blir dyngsur av svett ändå! det beror ju lite på hur van hästen är att åka, en del behöver täcke andra skadar det mer än gör nytta inte så kul att vara genomsvett och täcket blir blött. när du ska åka så långt hade jag lastat ut hästen ifall den är lättlastad! jag brukar köra med en del spån i i fall de kissar och så där. Lycka till!!

Litet tillägg på Lovisaleonora_s svar är att det vid all transportering som tar mer än 30 minuter (inklusive i- och urlastning) måste det finnas strö. Detta är reglerat i lag.

Jag vill minnas att den regeln är ändrad. Men jag vet att för 2 år sedan var det 30 minuter som gäller.

Tittar jag i Djurskyddsföreskrifterna så står det att det alltid måste finnas strö i lämplig mängd.

vi har alltid spån i vårat släp på golvet eftersom man måste ha någonting. halmen blir lätt hal om hästen kissar i de.. ska du åka långt så kan jag ju bara rekomendera en boggi. de åker dom bäst i om inte en last bil ännu bättre.. jag skulle aldrig lasta mina hästar i en ängel transport å åka på större vägar där de e över 90 vet ej carför men de har hänt så mkt olyckor så jag ör ALLTID boggi för hästens trygghet och för att jag ska kunna hålla mej lugn.

Jag såg att ni funderade på att lasta ur hästen vid en paus, isåfall bör ni ha bra koll på att hon är lättlastad och verkligen går in igen. Det är inte roligt att bli stående med en rädd och olycklig häst som vägrar gå in i transporten igen. Om hon är lättlastad så är det naturligtvis bra om hon kan få komma ut och promenera lite, men är ni osäkra så är det bättre att inte chansa.

Fodret är analyserat och i mycket bra kvalitet, vad jag menar med grovfoder är att vi inte ska peta i henne erergirik kost som ex. havre. Krafts Ponnyblandning är det som står på huvudmenyn.

Krafft ponny innehåller mkt energi o lite proteiner, ofta inget bra val om man redan har ett energirikt grovfoder

När jag åkt m. mina hästar Stockholm - Skåne så stannar jag varje timme och kollar att allt är lugnt, erbjuder vatten och kollar att det är jämt med strö osv. Att luften är bra i transporten m.m.

Halvvägs har vi stannat och lastat ut, gått en promenad på 30 minuter ungefär, mockat ur och jämnat till. Jag har mina hästar lindade när dem åker så långt, och då har jag naturligtvis lindat om när vi lastat ur.

Jag har låtit dem ha hö i transporten, fast jag har blött det för att binda alla partiklar och minimera dammet. Mina äter dock väldigt lite, kanske 3-4 kg på hela resan.

Något täcke skulle jag inte ha om det inte är snorkallt och hästen är klippt. Det blir bara jobbigt om det inte ligger perfekt hela resan.

För att få dem att dricka brukar jag blanda någon söt juice i vattnet... Funkar kanon.

Lycka till!

Förutom alla andra goda råd du fått vill jag lägga till halsrem. En säkerhetsdetalj jag aldrig transporterar utan. Grimman håller inte om hästen konstrar.

Liknande trådar

Övr. Grenar Vad har ni för rutiner vid långa transporter? Dottern och lillpållen är nog klara för skandinaviska mästerskapen på Övrevoll. Vi...
Svar
18
· Visningar
3 468
Senast: Bowman
·
Hästhantering I september ska jag och pålle på en liten roadtrip söderöver för att prova sadlar. Jag har aldrig åkt med min häst, annat än kortare...
Svar
4
· Visningar
1 199
Senast: phie
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att bygga ett stall. Hästarna är tänkta att gå på lösdrift och kommer såklart få ett godkänt vindskydd där. Men...
Svar
14
· Visningar
2 222
Senast: lady_vip
·
R
Utrustning Ska skjutsa upp ponnyn min nu på söndag till Östersund där jag går i skolan, kommer nog att ta över 3 timmar med transporten. Helt...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: Rio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama