Frågor om träns.......gärna bilder

lakrits

Trådstartare
Vad har ni för showträns?
Bilder gärna...........:)

Funderar också på om enöras träns sitter lika bra som ett med helt pannband......eller två öras?

Sv: Frågor om träns.......gärna bilder

Enöras träns funkar bäst till stångbett. Det finns en viss risk att det inte sitter kvar om man har det till tränsbett.

Funderar också på om enöras träns sitter lika bra som ett med helt pannband......eller två öras?

jag tycker att det blir lite ostabilt med enöras och tränsbett. med stången är det inga problem. två-öras borde ju sitta som klistrat?

två-öras.:rofl: det låter konstigt

Skillnaden ligger nog mest i att det är vanligare med käkrem tillsammans med pannband, även om det finns enöras också med käkrem.

När du tar ett tygeltag i ett tränsbett så lyfter du bettet, och det sitter då lösare över nacken. Tar du i ett skänkelbett så snörper det åt över nacken. Därför kan det vara en bra idé att ha ett stabilare träns till tränsbett.

/Ida

Har flera olika, både med pannband och en/två öras. Hade två öras på min andalusier en gång, ingen käkrem och "vanligt" bett, red i skogen och rätt som det var böjde han på nacken och hade lyckats få av sig det, så där satt jag och kände mig snopen ;) Tur att man har en snäll häst i alla fall :) Men det har bara hänt en gång, alla andra gånger har det suttit kvar...

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 153
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 824
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar