Frågor om träckprov

Sv: Frågor om träckprov

Ivomec funkar bra (eller ett billigare alternativ med ivermectin förstås) var 8e vecka. De otestade får hänga på ert schema. Nästa vår räcker gott för nytt prov.

Jag har ytterligare en (förmodligen rätt korkad) fråga; om man släpper avmaskade hästar på flera oika helt rena beten under sommaren, måste man avmaska under betet ändå? Och när då i så fall?

Avmaskningen är ju i första hand för att inte smitta ner hagarna. Så om hästarna har mycket mask så avmaskar man för att inte smitta ner de rena markerna. Året efter lär hästarna då ha väldigt mycket mindre mask, kanske så små mängder att man inte behöver avmaska.

Det var lite så jag funderade, eftersom jag förstås maskar innan jag släpper på bete. Men du menar att det finns mask kvar ändå, att det är därför man avmaskar under betet?

Efter 4, 8 eller 12 veckor beroende på vilket medel du använt finns det ju mask igen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 855
Senast: maddie202
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
946
Senast: corzette
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka