Frågor om träckprov

S

Sweet

Ska skicka in mitt livs första träckprov och har några frågor...

Undrar bara om man, när man ska göra ett samlingsprov, lägger träckbollar från hästarna (i detta fallet två) i samma påse eller lägger man i olika påsar? Ska skicka till Vidilab.

Och får man en räkning hem på posten efter analys eller hur betalar man?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Frågor om träckprov

Jag skickar individuella prover på samtliga hästar, känns bäst så. Då tar du bara 3-4 bollar från verdera pålle och skickar iväg. Svar kommer oftast väldigt snabbt, iaf från Vidilab.

Jo, men nu vill jag göra ett samlingsprov. Hur går jag till väga då? Tar jag träck från båda hästarna och lägger i var sin påse eller lägger jag i samma påse?

Jag har också bara skickat inividuella prov men jag kan i alla fall upplysa dig om att fakturan kommer tillsammans med resultatet hem i brevlådan. Två 501-analyser kostade ca 500 kr. Och det gick görsnabbt att få svaret, skickade på tisdagen, fick mailsvar på onsdagen och brevet på fredagen.
//marti - med maskfria hästar yippi!

Ja du lägger dom i samma påse eftersom du ändå inte ska veta vilken häst som har vad. Utan sammlingsprov får man ju bara reda på om det finns nåt där.

Labbet vill ha proven i separata påsar så att de vet att lika mycket träck från varje häst blir representerat i samlingsprovet. Mail eller faxsvar kommer samma dag som provet kommer till labbet, ev brevsvar tillsammans med fakturan kommer med post dagen efter.

Men om du lägger i samma påse så vet man ju inte om man får lika mycket från varje häst. Bättre att lägga i separata påsar, men specificera att man vill ha ett samlingsprov.

Tja, det är enda uppgiften jag har...fick den då jag övervägde sammlingsprov.

Då är det läge att omvärdera din info då :)

Jag har sett hur man gör träckproven, och det är ju omöjligt att veta om man får lika mycket från båda hästarna när man tar provet om de inte är separerade från början.

ngt jag funderat på - vart skickar man träckproven?

Det finns ett par-tre labb. SVA eller Vidilab är väl de kändaste. Jag föredrar Vidilab då de är billigast, trevligast och har otroligt snabb service.

Tack för svar!! Nu vet jag vad som ska göras, det var lite otydligt på hemsidan. :bow:

Jupp, får väl göra det då :)...fast nu lär det dröja med träckprov för mig *hästlös som man är*

Lånar din tråd lite.

Jag tänkte skicka in ett träckprov på måndag till Vidilab. Tror ni jag hinner få svaret innan helgen i den veckan? Anledningen till att jag undrar är att min åring ska på bete veckan efter så jag behöver avmaska på måndagen veckan efter. Tror ni jag hinner få resultatet?

Skickade iväg mina tisdageftermiddag, innan 12 på onsdagen kom faxsvaret snacka om snabba besked..

*lånar knapp och tråd*

måste bara fråga... hur går det till sen? alltså när man fått svar och så om man inte ska släppa på bete direkt? ska man maska ändå, eller ska/kan man vänta tills betessläpp? det krångliga i mitt fall är ju att inte alla i stallet kommer att göra ett träckprov och vissa av våra hästar kommer att skifta hage fram tills sommarbetet :crazy:

*puttputtputt*

ingen som vet hur man bäst går tillväga med avmaskning när hästarna ska skifta hage?
nu har vi våra 3 ganska nyinflyttade som vi tagit prov på och två som stått där en längre tid som det inte tagits prover på som turas om att gå i en stor hage? ska dom två otestade också maskas med samma som våra eller humm? *förvirrad*
Hade ganska stora mängder av blodmaskar, är det Ivomec som gäller eller nåt annat preparat?
och när är det dags för nästa träckprov? till hösten eller om ett år igen?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 855
Senast: maddie202
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
946
Senast: corzette
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka