Frågor om pudelpälsvård

cassiopeja

Trådstartare
Varför "måste" man raka pudlars tassar? Jag känner ingen pudel personligen men har sett på bilder att oavsett vilken frisyr pudeln verkar ha för övrigt så verkar nästan alla pudelägare raka just hundens tassar. Varför? :confused:
(jag har haft långhåriga raser och jag förstår mycket väl problemen med långhåriga tassar, men vi höll efter genom att klippa kort och klippa av håret mellan tårna på hunden... det ser ju så konstigt ut med helt renrakade tassar när hunden har mycket päls i övrigt...)

Och sen verkar det som om pudlar rakas även i ansiktet, för dom är visst inte så korthåriga där av naturen... Stämmer det? Rakar man inte av morrhåren då? Och gör inte det något?.... :confused:

Kan man inte bara klippa pudelpälsen kort på tassar och i ansikte istället för att raka den?....

Vi har två pudlar, vi rakar de i ansiktet för utseendets skull och för att dte inte ska fastna gammal mat i det.
Tassarna rakar vi oxå, för att annars drar de 8in massa grus i huset. Klart att man rakar av morrhåren när man rakar ansiktet men de växer ut snabbare än de vanliga håret! Vi brukar raka magen på de osså (hannar) för att det inte ska fastna massa grus och piss där.

Kan berätta om vår 12 år gamla mellanpudel som var nästan helt blind plus att hon var nästan döv. Inga morrhår hade hon heller eftersom att de rakas bort. Men mer synd om henne var det inte än att hon kunde fånga sorkar på åkern :D Så jag tycker inte alls synd om de för att man rakar de i ansiktet. Annars luktar de ju urka...

Kan berätta om vår 12 år gamla mellanpudel som var nästan helt blind plus att hon var nästan döv. Inga morrhår hade hon heller eftersom att de rakas bort. Men mer synd om henne var det inte än att hon kunde fånga sorkar på åkern :D Så jag tycker inte alls synd om de för att man rakar de i ansiktet. Annars luktar de ju urka...

Håller med dig.

Tack för era svar! :) Nu förstår jag lite mer varför pudlar ser ut som dom gör. Jag hade faktiskt aldrig tänkt på att man rakar dom i ansiktet, jag trodde nog att dom var så korthåriga där av naturen... :o :D En annan fråga: eftersom man "ska" raka sin pudel vad jag har förstått, tycker man då att dom pudelägare som inte rakar sina hundar är "sämre" pudelägare? (hmmm hoppas ni fattar, vad jag menar är om det är typ ett "krav" från uppfödaren att en pudel åtminstone ska ha rakat ansikte och rakade tassar...)

tycker inte att det e ett krav att raka de i ansiktet, fast jag tycker att man bör ju göra det! Det ser både snyggare ut och det blir bättre för hunden. den ser heller inte så gammal ut tyckler jag!

På min användarbild är våran lurv när han är som lurvigaste, precis innan en klippning... Men vi har haft honom klippt med skägg ett par gånger, vilket har fungerat bra för oss!

När man klipper en pudel, måste man lämna bort hunden då eller kan man göra det själv, och vad använder man i så fall? Vanlig sax eller klippmaskin?
Förlåt alla frågor, men jag är lite pudelnyfiken! :D

Lättast och snyggast är att använda klippmaskin. Det finns även "handjagare". Den fungerar också som ett skär men man får klippa själv.

I princip skulle man väl kunna ansa med sax. Men du får det inte riktigt kort och sen är risken att skada hunden väldigt stor. Lätt att klippa till i skinnet och sen kan saxen peta in i t.exx ögat om hunden kränger mycket.

Det är bra om de vänjer sig tidigt vid att bli rakade och klippta. Klarar man inte att lära de det så är det enklast att lämna bort de till en början.

som nu på vintern fastnar det jättemycket snö i pälsen, som då blir till stora snökokor,
Min tjejs nos rakar jag, dels skönhetsmässigt, men sen för ögonens skull, dom blir gärna lite rinniga om pälsen är för lång.
Men annars ser hon ut som ett LURV :)

Mamma klipper våra typ en gång om halvåret (om knappt det) vet att det e fel men jag får inte klippa de, och jag e typ aldrig hemmea och det e ingen annan en jjag som gör pälsen på de...

Pappa klipper Tekla själv.
För att få "ner pälsen" så använder han en frisörsax, och till nos/tassar/rumpa använder han en nätt liten rakmaskin...
Fötterna klipper vi så det inte ska fastna så mycket skit där, dock inte nu på vintern eftersom hon är så frusen. Rumpan klipps så det inte fastnar bajs. Och nosen för ögonen och renlighetens skull.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka