frågor om islandshästar och distans

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Nattuggla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 953
N

Nattuggla

hej! jag har funderat på att tävla distans med min isis till våren, pp eller cr. har dock några frågor. jag har nämligen hört att islandshästars puls ligger ett antal slag snabbare än hos andra hästar, stämmer detta och hur påverkas i så fall detta vid vet. kontrollerna? likadant med isisar som inte vill trava utan töltar eller grisepassar i vet kontrollerna? det blir ju svårt för det otränade ögat att se om hästen markerar ellerr ej! på islandstävlingar är ju vetrinärerna medvetna om hur det ligger till, men det är ju inte så många isisar inom distansen...

sedan skulle jag bli jätteglad om man kunde få träningstips! både jag å pållen är ju nybörjare inom detta! min häst har varit väldigt sparsamt riden under hösten men ska sättas igång nu!
tacksam för svar!!

Sv: frågor om islandshästar och distans

Va kul me ännu en islänning på banan! :bump: (Har haft och har snart igen en islänning som ska få gå distans)

Ofta ligger en islännings vilopuls ett par slag högre än ex. araber, vilket gör att man kanske får ta ett par extra minuter innan man begär puls eller kanske rida lite lugnare.
Veterinärerna är överseende med att hästen kanske töltar ist för travar, min nordistravare hade en trav som mer liknande tölten men då skrev dom det i papprena så att de senare visste att det inte va nått fel på benen utan att han faktiskt sprang så... :o

Bra träningstips, hmm...ja skulle rekommendera dig att gå in på www.nerikesdistansryttare.org, där finns om du klickar på distansridning och sedan vidare till träna och tävla en massa bra info, skriven av Maja Stopek.

Så, hoppas du får kul ute på banorna me din isis!

Sv: frågor om islandshästar och distans

tack så mycket för svaret! det verkade vara bra tips på sidan som jag ska testa, redan imorgon, riktigt ridsugen! :)

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 463
Senast: Shaggy
·
R
Distans Tycker det verkar vara en härlig tävlingsgren, distans, och är sugen på att starta någon PP och om det går bra senare en CR. Men...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: BandyBoy
·
Distans Säkerligen inte särskilt ovanliga eller smarta frågor men jag hoppas få svar ändå eftersom jag är amatör men tycker det skulle vara kul... 2
Svar
31
· Visningar
2 534
Senast: Mysaan
·
N
Distans hej alla distansare! behöver lite hjälp här... vet dock inte om tråden ska ligga här eller islandshästfacket... min fråga till er är... 2
Svar
21
· Visningar
2 432
Senast: millennia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka