Frågor om framtiden....(i sommar)

Empalie

Trådstartare
Hej på er alla kloka nu behöver jag råd!
Igår var jag och min sambo ute och kollade på en gård. Gården ligger kanonbra, lite skog hör till och även åker och betesmark. Till gården hör även en ladugård som är i fint skick utanpå men kostall som man skulle vilja riva ut inne. Takhöjd m.m är helt ok, ladugården är på ca 230 kvadratmeter så det är helt ok, man får plats med mycket. Nu till huset som ej är i beboligt skick, man skulle i princip behöva göra om allt. Även ändra planlösningen en hel del. och övervåningen är det inte snack om att göra iordning förrens kök, badrum m.m är klart nere. Problemet är att jag har lite panik för tiden. Eftersom stallprojektet också hade behövt vara klart innan hösten, jag får annars köra 1.5 mil till pållen varje dag (har ca 1/2 km annars) och det hela vintern samdtidigt som jag pluggar till lärare och måste åka tåg nästan varje dag, det känns som det blir lite körigt.....
Nu till min fundering, vill ni visa era stall ni har byggt, probelm ni har stött på och bra tips, har ni gjort allt själva haft eget duktigt folk eller anställt.....och huvudfrågan hur lång tid har det tagit. Nu menar inte jag att stallet skall vara i toppskick till hösten men det måste vara så pass klart att man kan ha hästarna där inne......?????
MVH
SNÄLLA HJÄLP!!!!!!!!!:bow: :bow:

Sv: Frågor om framtiden....(i sommar)

Har inga bilder men vet några som varit i samma eller liknade sits. De har löst det med tillfälliga uteboxar. Antingen att det gått att bygga i någon befintligt byggnad eller skjul eller att man haft leasade monteringsfärdiga boxar den första vintern.

Ska ni både totalrenovera bostadshus och göra stall av gammal lagård på en sommar? :crazy:

Mitt tips är att räkna med att allt tar minst dubbelt så lång tid som man tror och kostar dubbelt så mycket... Bara såna fåniga saker som att åka och handla byggmaterial kan ta flera dagar :mad: Och att bygga hagar, röja sly mm kan man också få lägga en hel del tid på.

Jag köpte ett renoveringsprojekt förra sommaren. Våran strategi är att ta en byggnad i taget (förutom det som är väldigt akut, typ badrum med läckande avlopp :smirk: ), och så får man helt enkelt blunda för det som är i katastrofskick i de andra byggnaderna.

Kanske ni t.ex. kan börja med att röja ut all inredning i kostallet och göra en enkel ligghall som funkar första vintern, och sedan lägga all energi på att fixa iordning bostadshuset. Och ta stallet "på riktigt" nästa sommar.

Om ni inte är stenrika och har tänkt hyra in ett gäng hantverkare som gör allt jobb förstås :D

Hej. Jag tycker AnnA:s råd var jättebra! :bow:

Riv bara ut ko-inredningen och bygg upp något enkelt men hållbart staket/avdelare så det blir en slags ligghall. Vill ni inte ha hästarna i gemensam ligghall så kan man ju dela av.

Vattenkoppar behövs ju inte, det går lika bra (eller bättre?) med hink eller någon större balja. Jag har t ex i min box en sån där rund 60 liters murarbalja.

Om golvet är ojämt spelar ju ingen egentlig roll för hästarna, bara fyll på med gott om strö. :)

Är hästarna vana att gå tillsammans och ni utformar det som en ligghall så kanske det går att ordna så hästarna går ut och in själva till hagen? Mycket praktiskt för er och naturligt för pållarna :banana:

Sen renoverar ni huset i lugn och ro och tar stallet senare. :)

När vi köpte vår gård för två år sedan fanns det inget häststall, bara ett kombinerat ko- och grisstall på lite mer än 100 kvadratmeter. Takhöjden var mycket låg.
Vi löste stallfrågan genom att göra två uteboxar i ett s k stolphus, där det redan fanns tre väggar och tak. Vi delade av på mitten med en mur av leca och så byggde vi en framkant som var 140 cm och satte i varsin dörr till hästarna.
I dessa uteboxar bodde de i två vintrar, och det märktes att de trivdes. Så fick vi en häst till (hon fick bo hos en granne till att börja med) och då fick vi sätta fart med stallbyggandet.
Förra året hyrde vi in en firma som rev ut all inredning i kostallet, grävde ur så att det blev rätt takhöjd, samt gjöt nytt golv. I slutet av sommaren anlitade vi en arkitektfirma som gjorde ritningarna till stallet (jag hade gjort grovskissen) Förprövningen hos länsstyrelsen tog nästan tre månader...
I januari kom så byggfirman. Det var tre killar som var otroligt effektiva - på tolv arbetsdagar hade de murat upp fem boxar samt sadelkammare i betonghålsten, och dragit ny el i hela stallet. Sedan tog det ytterligare en månad innan de måttbeställda boxdörrarna var på plats, och i mitten av februari flyttade hästarna in.

Boningshuset är visserligen gammalt, men allting var i toppskick, så vi har inte behövt göra någonting än. Jo, förresten, vi har köpt ny toalettstol och ny spis :cool:

Immer

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama