Frågor om försäkringar

hallonskog

Trådstartare
Hej
Ska åka och kolla på en häst nu i veckan. Fastnar jag för hästen och den går igenom vet.besiktning blir det troligen köp.

1. Ska man ta över försäkringen som hästen redan har?
2. Vad krävs vid en veterinärbesikning för att försäkringen ska fortsätta gälla om man tar över den gamla? Bara klinikbesiktning eller måste man röntga också för att vara säker att försäkringen gäller?
3. Kan man få reda på om hästen har reservationer INNAN man köper hästen?
4. Har ni andra saker man ska tänka på ang. försäkringar?

Hästen kostar över 50´ och är ett halvblod med stam.

Har haft häst förut, men då bytte jag försäkring. Vet inte om jag har så god lust att göra det igen med tanke på alla skräckhistorier som man läst.

Tacksam för alla svar jag får! :)
 
Sv: Frågor om försäkringar

Är ingen expert men kan skriva hur jag gjorde.

1. Ska man ta över försäkringen som hästen redan har?
Efter att läst skräckhistorier på buke i många år har jag tagit över försäkringen på de två hästar jag köpt själv (fick en gratis när jag var 16 år och den täckande mamma försäkringen på då men vi behövde aldrig nyttja den så vet inte hur det gått).
Just nu har vi kollat upp just försäkringar vi har och bytt på bl.a. bilen då det skilde över 2200 om året men jag tror vi kommer behålla hästen på det gamla då det känns säkrast.

2. Vad krävs vid en veterinärbesikning för att försäkringen ska fortsätta gälla om man tar över den gamla? Bara klinikbesiktning eller måste man röntga också för att vara säker att försäkringen gäller?

Jag gjorde ingen veterinär besiktning på min kille och det var inga problem att ta över försäkringen.

3. Kan man få reda på om hästen har reservationer INNAN man köper hästen?

Tror nog att du kan få det om ägaren låter dig få tillgång till försäkringshistorien och pappren.
Vill denne inte det så lär inte försäkringsbolaget visa dig för de har väl sekretess tror jag.

Jag bad aldrig om att få se försäkringspappren, förra ägaren berättade det lilla som hänt min kille (tror dock inte försäkringen utnyttjas av henne alls) och när jag fick försäkringspappren efter övertagandet så stod där inget om reservationer.

Det är svaren jag kan ge och jag skulle nog om jag var dig inte byta försäkringsbolag men om hästen är lågt försäkrad eller har låg vet.vård så hade jag istället höjt den inom bolaget.

Jag och förra ägaren hade samma tanke med försäkring, hög vet.vård och lågt liv med ej användbarhet så jag har inte ändrat något.
 
Sv: Frågor om försäkringar

Mig veterligen går det inte att "ta över" en försäkring för du måste alltid teckna en ny i ditt namn. Om du tecknar i samma bolag så kan du ha en fördel av det om hästen har varit frisk och fräsch. Har den haft mycket skador så kan du istället få reservationer.

Du kan få reda på om hästen har reservationer om säljaren lämnar ut försäkringsnumret till dig alternativt visar försäkringsbrevet. Där ska alla eventuella reservationer stå med.
 
Sv: Frågor om försäkringar

Jag tog över försäkringen utan problem när jag köpte min häst. Hon var över 16 och gick således inte att nyförsäkra/byta bolag/byta upp försäkringen.
 
Sv: Frågor om försäkringar

Ok, så du har samma försäkringsnummer kvar som den förra ägaren hade?

När jag frågade "mitt" bolag om samma sak så svarade det att det går inte "ta över" men jag kan teckna en ny försäkring i mitt namn med exakt samma villkor som den gamla ägaren hade i sin försäkring. Folksam var detta men olika försäkringbolag kanske har olika sätt att göra på förstås.
 
Sv: Frågor om försäkringar

Det är väl inte försäkringsnumret man är intresserad av att ta över utan villkoren?

Säg att säljaren haft hästen försäkrad flera år utan reservationer eller några speciella behandlingar, men att köparen väljer att teckna en ny försäkring. Efter 4 månader visar sig hästen ha en lös benbit, som behöver opereras. Köparens försäkring gäller förmodligen inte, eftersom benbiten rimligtvis fanns när den nya försäkringen tecknades. Säljarens försäkring har upphört...
 
Sv: Frågor om försäkringar

Som sagt, olika bolag kanske har olika regler? Jag har bara haft hästförsäkring i Folksam så jag kan inte jämföra.

Hos dom fick jag teckna en egen försäkring i mitt namn när jag köpte hästen men jag fick behålla alla villkor hästen hade haft innan eftersom han var försäkrad där sedan tidigare. Dock en ny försäkring med ett nytt försäkringsnummer.
 
Sv: Frågor om försäkringar

Jag har fått samma besked från två olika bolag. Det går inte att ta över en försäkring. Det blir en ny försäkring i nya ägarens namn, däremot kan man få samma villkor om hästen redan är försäkrad i samma bolag.

Fördel vid t ex äldre hästar.
 
Sv: Frågor om försäkringar

1. Ska man ta över försäkringen som hästen redan har?Ja, det rekommenderas att göras för att undvika glapp och liknande i försäkringen samt eventuella reservationer.

2. Vad krävs vid en veterinärbesikning för att försäkringen ska fortsätta gälla om man tar över den gamla? Bara klinikbesiktning eller måste man röntga också för att vara säker att försäkringen gäller?Beror på vilket belopp du vill ha hästen livförsäkrad i!

3. Kan man få reda på om hästen har reservationer INNAN man köper hästen?
Ja, om säljaren till hästen ger dig tillåtelse och skickar in en fullmakt till försäkringsbolaget så går det bra.

4. Har ni andra saker man ska tänka på ang. försäkringar?
Ja det är väl som sagt se till att det inte blir glapp i försäkringen samt att vara noga med att få reda på hästen tidigare ev. skador så det inte kommer som någon överraskning om man får en ev. reservation om man t.ex. höjer livvärdet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: iNHALE
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 803
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 854
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Just nu går jag igenom den värsta gränslösa sorgen jag någonsin behövt uppleva, jag fick det där samtalet vi hästägare fasar för, min...
2
Svar
24
· Visningar
3 938
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp