frågor om draglinor

BulletForMyValentine

Trådstartare
hej!
bara undra ett par saker om draglinor.:p

läste nån stans att man kan göra egna draglinor av rep. vet nån hur man gör?

är draglinor i nylon bra?

hittade ett par billiga draglinor i nylon på börjes. e de nån som har dessa?
är dom bra?
länk:
http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

tacksam för svar!

//B

Sv: frågor om draglinor

Hej!
Börjes draglinor fungerar alldeles utmärkt!:D
Jag har ett par sådana själv och kör med.
Om man tittar på en sele som är sydd för att klara maraton så har man
ofta sytt i nylonband i draglinor, brösta och baksele för att dessa ska klara
av en högre belastning.
Nylon är ju mer slitstarkt än läder, och därför bra som draglinor då man inte vill att de ska slitas för mycket.

Draglinor av rep används mest till när man kör "arbetskörning" som tex harvning.

Såna kan man väldigt enkelt göra själv - det är bara att man splitsar dit en ring i ena änden för att fästa i selen och splitsar dit en bit kätting i andra änden så att man enkelt kan ändra längden på draglinorna.

Det är inte svårare än att tillverka spiltgrimskaft, att splitsa hjälpligt lär man sig på en kafferast.

Fördelen med repvarianterna är att man kan tillverka draglinor som håller för 2 tons belastning för billiga pengar...

Nylon är ett excellent material för linor då det är lätt och tål höga dragbelastningar - dock kan nylon lätt skadas av såväl värme, nötning och solljus och kan även ge skav om nylonet kommer mot hästen.

Bästa draglinorna för "vanlig" körning är just 2 lager med läder med 1 lager nylon mellan dem, där skyddar lädret nylonet (och hästen) samtidigt som nylonet förstärker lädret så att detta inte blir utdraget eller går av till följd av sprickbildningar.

I moderna maratonselar är dessa ofta "byggda" med 2 lager läder och 1 lager nylon emellan.

bara en fråga.. var sätter man draglinorna??? ska de sitta i samma ring som skaklarna? har en gammal enkel brösta, och ska bara köra några gånger om året med hemma gjord flakvagn.

Hej! Varning: detta är ett något sarkastiskt inlägg.
Skönt att du bryr dig om draglinor och baksele, oumbärliga för hästen om det ska vara bekvämt att dra dig de få gånger den gör det. Tänk på att du INTE ska ha skaklarna i samma ring som bröstan på en sån dålig sele, utan du bör höja skaklarna så de kan röra sig obehindrat. Då fungerar en sån sele "ok". använd skakelremmarna och sätt dem som en ögla uppe på uppehållsremmen till bröstan.
Jag har använt börjes draglinor och de var helt ok, sä länge de inte nuddar hästen så tänk på att ha en bred svängel. De kan brännas. Du kan klä dem i teddy kanske?

Tänkvärt: Ni är två om att dra vagn och den ena kan inte välja...

med de vänligaste hälsningarna/jenny

29501504.jpg
[/url][/IMG]
tack för svaret^^
detta är min sele, har provat olika lokselar men de passade inte :( dock så kör jag inte denna sketisen utan en annan.
bilden är kass men kan du visa hur man ska fästa draglinan och skaklarna i paint eller ngt? snälla?

anledningen till att jag vill köra min gamle ponny är att han är 30 år och har började bli lite stel i lederna förra året, nu så blir han riden ca 2 ggr iveckan av min granne och jag lös hoppar och trick tränar honom så att han får motion och så att han får mer rörlighet i lederna. men nu när det regnar så mycket på vår och höst vill grannen inte rida lika mycket, då tänkte jag att jag kan köra honom då han tycker att det är roligt. (så fort han får selen på sig far öronen fram och han blir genast otålig över att komma iväg^^)

jag vet att min ponny inte kan välja om han vill dra vagnen, det är därför jag vill veta hur jag kan göra det bättre för honom.
(förlåt för okuperandet av tråden och det alldeles för långa inlägget)

Din bild kanske inte visar hela sanningen, men efter vad jag ser på bilden är den väldigt illasittande och bör inte användas.
Önskar jag kunde hjälpa dig på plats!

Köp en riktig sele, kolla över din vagn så du kan ha bakselen och svängeln på den. Och snälla ta hjälp, alla som börjar köra måste ta hjälp de första gångerna man kör så att allt blir bra. Lycka till!

menar du östra by trading? de har inte några selar alls förutom liknande ponny bröstor. vet at den är illasittande på shettisen sä jag tömkör endast med henne.
ska till hörby nu i efter middag typ kl 4, då jag åker taxi hem härifrån.

Liknande trådar

Hästvård Hej, min C ponny är 139 cm i mankhöjd och jag ska sko honom med...
Svar
10
· Visningar
2 487
Senast: Gimlan
·
Trav Nån som vet var jag hittar ett teddyskydd till bredbrösta? Jag har en brösta som ser ut såhär...
Svar
3
· Visningar
1 639
Senast: via
·
Utrustning Är på g att leta upp en annan bomlös sadel till min superbreda nordis. Fick syn på att globus har en variant som ser ut som en kopia av...
Svar
6
· Visningar
1 430
Senast: mahlmt
·
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.