Frågor om avmaskning

Empalie

Trådstartare
Det börjar närma sig avmaskning här och nu har inte jag avmaskat sedan det blev receptbelagt. Ringer jag nu bara lämplig veterinär och frågar om han helt enkelt kan skriva ut ett recept på två avmaskningar?
Vilket medel använder ni nu på våren mot sommaren?:confused:

Sv: Frågor om avmaskning

Du börjar med att ta reda på om hästen har mask, och i så fall vilken/vilka.

Köp t.ex. "Kolla Masken" på Apoteket eller Granngården. När du fått provsvaret (tar någon dag bara) ringer du till veterinären och rådgör. Är resultatet 0 på alla maskar är det bara att le och gå vidare.;)

Det börjar närma sig avmaskning här och nu har inte jag avmaskat sedan det blev receptbelagt. Ringer jag nu bara lämplig veterinär och frågar om han helt enkelt kan skriva ut ett recept på två avmaskningar?
Vilket medel använder ni nu på våren mot sommaren?:confused:

Nej, du börjar med träckprov. När du fått svar på det ringer du veterinär.

du skcikar in ett träckprov sedan får du svar om hästen har mask och hur mkt mask den har. Sen ringer du eller åker ut till vet och de skriver ut ett lämpligt maskmedel åt dig :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 149
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka