Frågor och svar om allt!

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Finns ingen "allmänt" tråd här på vårdsidan. Så jag startar en!

Läste på ponnysanning och såg denna bilden och blev själv intresserad om vad det var. Inte min häst alltså..

unnamed.jpg

Ser ju sjukt skumt ut?

Sv: Frågor och svar om allt!

ser ut som konstiga nässelutslag som blivit nertryckta i mitten :P man skulle vilja känna på dom för att känna konsistensen... ;)

Jo men eller hur. De beskrevs som "bubblor" som går ner efter ridning. Fanns tydligen baktill vid rumpan också..
Min har haft små sånna "hålor" när insektsbett håller på att läka. Men aldrig så stora och så många :p

rider man en häst som ser ut sådär? Kanske allergi/reaktion av täcke/sadel/schabrak/tvättmedel/strö isåf... eller foderreaktion. Men rider man hästen antar jag att det funnits mer än en dag... får hoppas att ägaren kontaktat veterinär för utredning/provtagning

Ja man får ju hoppas det. Läste sen också att hästen kliade sig.. Stackars häst :(

Ngt sånt hoppas jag verkligen att man kontaktar veterinär för och håller hästen ensam tills man vet om det är ngt smittsamt.

Inte ringorm. Då försvinner pälsen. Har själv blivit smittad av en tjur en gång. Det blir runda hårlösa ringar. Kan också bli större partier.

Jag tror nästan det är som den blivit biten av något och reagerat. För om man kollar noga ser man mindre sånna bubblor nertill i vänster kanten. Sådana hade min ibland efter bett som höll på att försvinna.

Så det kan ju vara bett. Men det kan också vara något annat.

Garanterat nässelutslag. Kan se ut på många skumma sätt. Allergi av nåt slag. Kan vara svårt att säkerställa för vad. Min ena såg ut så i höstas.

Har en fråga :)

Min häst har tappat tussar med päls, som en femtioöring i strl ungefär. I fläckarna är det torrt, inga sår eller var
Tänkte först regnskållor för han fick det för nån vecka sen när de regnade mycket o han hade täcke på sig. Har inte sett nån förbättring men de blir inte fler iaf.
Avvakta?
Får nojja över att de är näringsbrist eller så :crazy: paranoid

Lägg in en bild så är det lättare att se än att gissa Hej vilt :)

Kan det inte vara att pälsen ramlat av i samband/ som effekt av regnskållerna?

Jag vet inte om det ver regnskållor då för har aldrig sett nått var/blod/skorpor? Bara sett att det fattas päls o de hände under den regniga perioden..
Såg först ut som en av hästarna han går med bitit bort päls men han gick med täcke då de kom.

hästen är inte borstad, därför resten av pälsen ser ut som den gör men ni ser de områden jag menar?

jag hade nog kollat om det inte var nån parasit. om det inte kan vara bett, en annan häst som dragit bort päls.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 351
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 376
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka