L
Lavendel
Hej! Jag undrar lite över hur man ska tänka när man ska välja en hingst till sitt sto? Det är så att vi håller på med en uppgift i skolan (går på hästgymnasium) där vi ska följa ett föls uppväxt från mammas mage till det att den är vuxen. Jag har sett ut ett sto och hon har orri fra pufu som pappa. Det var inte lätt att hitta en hingst som inte hade orri fra pufu någonstans bakom sig När jag tittade på hingstar upptäckte jag en hingst som har orri fra pufu som farfar och har Otur fra Saudarkroki som Morfar! Orri är ju son till Otur fra Saudarkroki, blir det inte inavel då? Eller får man använda besläktade hästar när de ligger tillräckligt långt tillbaka i ledet?
Finns det några regler för detta som man bör känna till?
Förresten, på bedömmningskalan för gångarterna får man ju poäng för tölt, H tölt, Brokk, Skeid, Stökk, vilja. Vad betyder de följande förkortningarna: Gedsl. Feg. och Fet?
Finns det något sätt att få reda på temperamentet och lynnet hos sto/hingst?
Tack på förhand!
Finns det några regler för detta som man bör känna till?
Förresten, på bedömmningskalan för gångarterna får man ju poäng för tölt, H tölt, Brokk, Skeid, Stökk, vilja. Vad betyder de följande förkortningarna: Gedsl. Feg. och Fet?
Finns det något sätt att få reda på temperamentet och lynnet hos sto/hingst?
Tack på förhand!