Frågor kring avel?

L

Lavendel

Hej! Jag undrar lite över hur man ska tänka när man ska välja en hingst till sitt sto? Det är så att vi håller på med en uppgift i skolan (går på hästgymnasium) där vi ska följa ett föls uppväxt från mammas mage till det att den är vuxen. Jag har sett ut ett sto och hon har orri fra pufu som pappa. Det var inte lätt att hitta en hingst som inte hade orri fra pufu någonstans bakom sig:) När jag tittade på hingstar upptäckte jag en hingst som har orri fra pufu som farfar och har Otur fra Saudarkroki som Morfar! Orri är ju son till Otur fra Saudarkroki, blir det inte inavel då? Eller får man använda besläktade hästar när de ligger tillräckligt långt tillbaka i ledet?
Finns det några regler för detta som man bör känna till?

Förresten, på bedömmningskalan för gångarterna får man ju poäng för tölt, H tölt, Brokk, Skeid, Stökk, vilja. Vad betyder de följande förkortningarna: Gedsl. Feg. och Fet?

Finns det något sätt att få reda på temperamentet och lynnet hos sto/hingst?

Tack på förhand!:)

Sv: Frågor kring avel?

Några basala synpunkter: :idea:

1. Är stoet lämpligt för avel över huvud taget ? Frisk, bra lynne, ... ? Annars - avstå !

2. Har du tid, råd, plats och kunskap för avel ? Vem ska ha fölet / hästen ?

3. Välj en sund hingst som kompletterar stoet. Fölets föräldrar bör INTE ha samma svagheter.

4. Ska du avla islandshäst, utgå ifrån SIFs avelsmål (se hemsidan).

5. Använd hingstar som fått godkänt på avelsbedömning, dvs totalt > 7,75.

6. Islandshästar registreras i Worldfengur. Där kan man teoretiskt beräkna vilken inavels% ett tänkt föl får. Man bör alla gånger hålla sig under 10 %.

7. BLUP-systemet visar hur avkomman förväntas bli. Dock är avel ett lotteri och det är svårt att ersätta att få se och hantera hästarna i verkligheten.

Hej! Jag måste bara påpeka, (glömde säga det) att det här är en teoretisk uppgift. SÅ vi ska alltså inte ha ett föl i verkligheten:) Det hade ju annars varit ganska underbart att ha ett sto undan Orri;)

Bra synpunkter, längtar tills jag får mitt medlemskap i WF så jag kan gå in å kika själv.

ursäkta dum fråga,men hur är det tänkt att ni ska följa fölets uppväxt till vuxen ålder ?? om fölet inte finns på riktigt?

Gedsl är förkortning av geðslag som betyder lynne
Feg är förkortning för fegurð í reið som betyder helhetsintryck
Fet betyder skritt

Liknande trådar

L
Islandshäst Ja, som rubriken lyder. Vart går gränsen för procenten för inavel? Jag hade lite tråkigt en dag och gick in och lattjade lite på WW...
Svar
8
· Visningar
3 652
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka