Frågor king fång-/fettnacke och foder

A

Alanis

Hej allihopa!
Jag sökte på fångnacke och läste gamla bekanta inlägg om fångnacke. Frågan har för mig aktualiserats igen då:
mitt 5-åriga kallblodsstod plötsligt fått tillbaka sin gamla kompis, fångnacken.
Hon misstänktes ha fång för 2 år sedan (sommaren, var fet som tusan och ovillig att gå) Efter snabb behandling med finadyne släppte det och hon kunde senare vänjas in på bete. Hovslagaren ansåg inte att det var fång, men jag har ändå varit extra försiktig med henne och hon har inte haft några problem, ens med fruset gräs.Nu har vi nytt hö, bra proteinvärde och tyvärr nog ett sådant snabbtorkat hö, för det luktar så sött och gott att man kan tro det är hösilage.
Hon får fjolårshö att blanda ut det nya fina med, vilket resulterar i att hon vägrar äta det gamla smaklösa och står och svälter och är hungrig och sur för att hon inte får mer av det nya. Men nacken har kommit tillbaka med det nya höet och jag vet inte om jag vågar ge henne mer?

Jag tror alltså inte detta har med proteinvärde i höet att göra (hon har fått hö med samma värden tidigare utan reaktion), utan med sockerhalten.
Hur hade ni gjort?

-Alanis

Sv: Frågor king fång-/fettnacke och foder

*putteliputt*

Eller för att förtydliga frågan, vad har jag att oroa mig för när nacken har kommit återmitt i vintern? Hon har ju periodvis haft naccke under sommarhalvåret, framförallt våren, men då har man kunnat reglera betet till dygnstider med lägre sockerhalt.
Hon motioneras cirka en timme dagligen och går i hage dagtid. I övrigt fin i hullet och lagom pigg (foderstaten är uträknad).

-Alanis, numera hingstägare

Hästar som lagrar mkt fett i nacken tycks enl mga författare ha en ökad fångrisk. Kanske syns hennes begynnande fetma först där och är ett tecken på att du skulle minska energitillförseln? Däremot inte på proteintillförseln om den är uträknad för hennes behov.

Om du tror att det nya höet är ett ”riskhö”är det väl klokt att byta ut det eller delar av det? Och sälla dig till den skara som propagerar för att analysförtagen ska köra sk ickestrukturella kolhydrater test rutinmässigt på grovfoder. HH

Tack för ditt svar! Jo, det är väl så att man får höja kraven på analysen, då det blir så här. Nu har jag ju ändå ansträngt mig för att hitta nytt hö med samma värden, så att den perfekta foderstaten kunde fortsätta användas, men det får jag inget för. Har eventuellt lite "godare" fjolårshö på G som kan användas för utblandning, alternativet är att hitta nytt hö med bra värde, vilket verkar svårt för tillfället.

Många tack igen

-Alanis

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 202
Senast: Madick
·
A
Hästvård Hej! Efter att ha läst tråden om fångnacke tänkte jag lufta mina egna funderingar och frågor. Jag har ett 5-årigt OOOTROOLIGT...
Svar
1
· Visningar
5 356
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama