Frågor, hästen har strålröta

C

CamillaP

Hej allihopa!
Jag tar hand om en treåring som står på stall nu under vintern och han har fått kraftig strålröta bak enligt hovslagaren.

Vet vad strålröta är, men har inte så stor kunskap då jag aldrig haft en häst som har haft det! Slog genast upp det i hästböckerna och där stod det att det beror på dålig stallhygien och att man måste kratsa hovarna ofta.

Jag mår jättedåligt för det här (ägaren är borta i två månader) men jag mockar rent VARJE dag! Okej jag kratsar inte hovarna varje dag men några gånger i veckan. Känns som om det är mitt fel...
Pållen har precis blivit inriden och vilar nu så han får ingen motion just nu förrutom hagen.
Frågade hovslagaren om det kan vara hagen som han har fått strålröta ifrån, för den är en leråker nästan hela hagen står under vatten och jag måste säga att ingen del av hagen är torr.... Han sa att bakterierna göärna sprids där och att de är nästan samma sak som mugg?!

Hovslagaren rådde mig att hälla på klorin(?!) några gånger per vecka och pensla på trätjära varje dag.
Vad tror ni? Har ni några andra tips?

Vad ska jag göra, han står på halm nu men ska jag kanske ställa honom på spån i stället? Han är en riktig skitgris i boxen!
Ska han ändå få gå ut i hagen? Jag kan ju inte låta en 3-åring stå inne..... Flytta kan jag ju inte göra förrän ägaren kommer hem.....

HJÄLP!

Mvh Camilla

Sv: Frågor, hästen har strålröta

Luuuuuugn-SÅ panik/farligt är det inte!;)

Min häst har också fått strålröta pga denna leriga "vinter" på höger fram och bak:cool:
Hovslagaren skärde bort så mkt det bara gick och penslade på med tjära,sedan dess har vi själva penslat på med tjära vid behov och nu är det bra igen.

Det där med klorin är jag liiite tveksam till (??) aldrig hört ngt liknande så ngn annan får svara på det,men tjära funkar urbra så kör på det iaf.

Tror nog inte att du behöver byta strö i boxen,min häst står på torv och det funkar bra då tjäran skyddar mot smutts och bakterier..Men jag råder dig ändå att krattsa hovarna Varje dag och se efter att strålen ser bra ut och inte blir värre!
Om du inte har en hovkratts med en liten "pigg"borste på ena sidan kan du alltid ta en vanlig rotborste el. dyl. och bortsa av hela undersidan av hoven varje dag,alltså ballen och strålen i första hand så att det är rent,torrt och fint där:)

Senast ändrad:

Jag har hört att spån är bättre än halm i boxen för det håller underlaget mycket torrare.
Dessutom är han en skitpelle så halmen suger aldrig upp allt.

Nej klorin har jag aldrig hört heller!

I min hovslagarbok, eller en bok om hovar/åtgärder mm står följande:

Behandling:
Hovmekanismen måste stimuleras genom förbättrad hovvård med sikte på ökat strålarbete. Utevistelse på torr, relativt fast mark och torra bäddar inomhus är önskvärda. Strålfårorna och strålen ska rensas upp med kniv och lokalbehandlas med t ex kopparsulfat, tjära eller 10%-ig formalin genom att indränkta tamponger placeras i strålfårorna. Strålfårorna bär regelbundet kratsas ur då hästarna LÄMNAR stallet och INTE då hästarna tas in efter utevistelse. Intrampad jord och sand skyddar nämligen mot bäddens ammoniak som löser upp hornet.

L-E Magnusson Hovvård och Hovbeslag

Observera, tamponger är INTE densamma kvinnor köper i affären ;)

klorin funkar utmärkt. tom. vår veterinär har i en del fall rek. det. personligen tycker jag kopparsulfat är det bästa mot röta (även bärransröta) sedan kan man använda/varva med virkon eller nelex eller tjära.

den här blötan är hopplös :(

Jag körde med jodopax i lite atarkare lösn, sedan tog jag väteperoxid, och nu ser det bra ut. Hovslagaren sa att jag gjort rätt, det gäller att döda bakterierna, sa hon.

Var kan man få tag på kopparsulfat eller väteperoxid? Har själv hållt på med vircon och tjära nu men tycker inte det blivit mycket bättre.....Längtar efter minusgrader!

Väteperoxid finns på apoteket och även kopparsulfat kanske, annars finns det i en salva (kopparsulfat alltså) som heter blåstensalva och som finns i välsorterade hästbutiker.

Men vad ska man göra när hästarna bara går i djup lera och vatten? Jag kan ju inte låta honom stå inne.....

Men tvättar ni då med tex klorin och sedan penslar på tjära?
Är det då alltså bättre att kratsa ur hovarna på morgonen, pensla på tjäran och sedan släppa ut honom? Istället för att göra det på eftermiddagen?

Strålröta fixar sig! ;)

Såhär gör jag, har själv en häst som varje lerig höst/vinter får det.

Då gör jag rent hovarna noggrant. Tar sedan en hård borste te.x hovborste och skrubbar rent med alsolsprit. Sen penslar jag bara på ett halvtjockt lager med hovtjära.

Detta behöver jag göra ca två dagar i rad och sen är det borta! :)

Men jag brukar göra detta minst 4 gånger i veckan för att hålla hovarna i schack! ;)

Varför jag använder en hård borste och alsolsprit är för att få bort all smuts och skit i strålen, för när man lägger på tjära blir det som ett skyddande lager och då är det inte bra med smutsiga hovar så smutset blir instängt. Då blir det jobb utan verkan :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Usch vad jag hatar denna geggiga period.. skönt nu att snön kommit.. men min pålle har redan fått en hövböld (som nu har blivit bra) & nu har en hemsk strålröta som är riktigt djup & går upp till ballarna.. Just nu så gör jag rent först med väteperoxid som tar bort alla bakterier sen så gör jag rent med en speicell hov & strål spray som jag blivit tippsad om sen när det har fått verka så lägger jag på tjära & sedan trycker jag ner lin.. Men detta verkar inte göra saken så mycket bättre nu har det gått en vecka & min hovslagare sa att detta kommer ta upp till ett halvår att läka :( Och om detta blir värre så kan det leda till svår hälta. Vad ska jag ta mig till?!? :confused:

Ta en diskborste och tvätta hovarna med jodopax (jag brukar ta 5ml konc./L), sedan väteperoxid. Är det djupa fåror trycker jag dit förbandsbomull + väteperoxid en stund. Torrt och rent, jag kratsar hovarna noga och ofta, sedan bostar rent. Tjära!

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar