Frågor ang tävla fälttävlan

H

hopp_o_galopp

Tävlar enbart hoppning, men alltid velat testa fälttävlan. Men är osäker på om det blir så och vill därför inte införskaffa Fälttävlans TR innan jag vet om jag ska tävla eller inte. Någon kunnig (MED TR) som vill svara på ett par frågor???

1. Är det tillåtet att tävla fälttävlan med barfotahäst?

2. Är det tillåtet med Easy boots eller Easy boot Epics?

3. Om inte, är det tillåtet med broddade Easy boots/Epics?

(Har fått OK från en domare på Hunting att tävla utan järnskor)

4. Om det är lokal status på debutantklass (90 cm), behöver hästen ändå ha licens (som på regional nivå) när övriga klasser är regional?

5. Den stora nummerlappen som ryttaren har på sig, måste man ha med sig en sådan själv? Eller tillhandahåller arrangören med sådana?

6. Vilka bett är tillåtna i resp. gren i fälttävlan?

7. När/var/hur skaffar man ett sk Medical Card och vad kostar det?

Tack så mkt på förhand! :bow:

Sv: Frågor ang tävla fälttävlan

Kan inte svara på dina frågor ang skor men på

4. Om det är lokal status på debutantklass (90 cm), behöver hästen ändå ha licens (som på regional nivå) när övriga klasser är regional?

Man kan inte ha lokal och regional klass på samma tävlingsdag enl Tr.
Kolla proppen. I skåne tror jag att det bara finns en debutant klass för häst om året annars är det Regional status på klassen.

5. Den stora nummerlappen som ryttaren har på sig, måste man ha med sig en sådan själv? Eller tillhandahåller arrangören med sådana?

Den nummerlappen skall ryttaren ha med sig själv. Men får starnr lapp på tävlingsplatsen att stoppa i.

6. Vilka bett är tillåtna i resp. gren i fälttävlan?

I stort sätt är betslingen fri på häst finns undantag på tex hackamore på lägre klasser. Ponny kan jag inte.

7. När/var/hur skaffar man ett sk Medical Card och vad kostar det?

Den beställs på ridsportförbundets hemsida. Tror att den kostar 50 kr + proto. Och måste man ha på vänster arm ifyld vid starten i terängen. På frågna NÄR förstår jag inte.

Hoppas att du har blivit lite klokare hur det går till.
Ps glöm inte att du måste har fälttävlanskort för att starta.
Många av dina frågor blir klarare när man har tagit detta.

Lycka till

Hej!
Tack för svaren.
Jo, jag vet att jag kommer få svaren ifall jag tar fälttävlanskortet och skaffar TR, men jag vet inte än ifall jag överhuvudtaget kommer tävla fälttävlan och ja... Jag behöver helt enkelt veta ett par grejor innan jag bestämmer mig. :crazy:

ang det där med lokal/regional så står det så här i proppen:

"lokala/regionala fälttävlan för häst"
"Klass 4 1.00m Fälttävlan för häst (Regionaltävling)"
"Klass 5 0.90m Fälttävlan för häst (Lokaltävling)"

Det tolkar iaf jag som att de har olika status??? :confused:

ang "när" på Medical Cardet så var det lite mer - du vet - ordspråket man använder "när/var/hur ska det och det göras" ;) :D

Jag kanske ska förtydliga för alla som sitter och (säkert?) tänker att "ska hon allvarligt hoppa en häst utan skydd (dvs broddar) i terräng???" så är det så här jag menar:

Vad exakt är tillåtet och inte tillåtet, enligt TR och/eller domare ang hovbeslag.

Sen vet jag mkt väl att det inte är speciellt LÄMPLIGT att hoppa en häst på gräsunderlag utan broddar, men därav förfrågan ifall man får ha broddade boots istället för att sko på järnskor för isf får det nog vara för min del.

Min häst funkar bra utan skor och helt värdelöst med skor så jag vill inte offra hennes hovar bara för att jag vill tävla fälttävlan. Då kan vi lattja hemma i skogen istället. :bump:

Nej, det behöver den inte om statusen är lokal. Är det däremot en regional debutant behöver du som ryttare bara lokallicens men hästen behöver ändå licens.

OK! Som jag trodde då! TACK! :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka