Sv: Frågoor om lösbenbit och pålagringar?
Lös benbit kan vara ärftligt eller så kan det uppkommit av en skada ex. spark eller islag av nåt slag. Dom jag pratat med säger att det är ärftligt betingat, men jag har inte någon erfarenhet av det då jag pysslat mest med ponnyer fram till i vintras. Verkar som om halvbloden har störst problem med lösa benbitar. Teori: Ett sto som gått bra att tävla för några år sedan, blir halt och ställs i fölboxen utan att kollats tillräckligt noggrant för lösa benbitar, avkommorna tävlas och håller ett tag, innan hältan kommer och då kanske dom i sin tur fått avkommor osv. Endel hästar kan tydligen tävlas utan att dom lösa benbitarna spelar roll, beror på hur och var dom sitter. Går att opereras med god prognos om dom sitter på "rätt" ställen.
Pålagringar är också ärftligt eller framför allt kommer av en skada. ex kotledsinflammation som inte behandlas i tid. Dom hästarna kan också gå skapligt ett tag, men brukar tyvärr resultera i hältor som inte går att få bukt med. En kompis häst är där nu, med en pålagring som suttit troligen sedan föl och när hästen tränats har hältorna kommit och går inte att få bort. Hinner lagom sätta igång(skrittas i två veckor) sedan är den halt igen.