Frågoor om lösbenbit och pålagringar?

Miss Sixty

Trådstartare
1. Hur kan en häst få en lösbenbit eller är det medfött?

2. Hur uppkommer pålagringar i en led?

Tacksam för svar:bow:

Sv: Frågoor om lösbenbit och pålagringar?

Lös benbit kan vara ärftligt eller så kan det uppkommit av en skada ex. spark eller islag av nåt slag. Dom jag pratat med säger att det är ärftligt betingat, men jag har inte någon erfarenhet av det då jag pysslat mest med ponnyer fram till i vintras. Verkar som om halvbloden har störst problem med lösa benbitar. Teori: Ett sto som gått bra att tävla för några år sedan, blir halt och ställs i fölboxen utan att kollats tillräckligt noggrant för lösa benbitar, avkommorna tävlas och håller ett tag, innan hältan kommer och då kanske dom i sin tur fått avkommor osv. Endel hästar kan tydligen tävlas utan att dom lösa benbitarna spelar roll, beror på hur och var dom sitter. Går att opereras med god prognos om dom sitter på "rätt" ställen.

Pålagringar är också ärftligt eller framför allt kommer av en skada. ex kotledsinflammation som inte behandlas i tid. Dom hästarna kan också gå skapligt ett tag, men brukar tyvärr resultera i hältor som inte går att få bukt med. En kompis häst är där nu, med en pålagring som suttit troligen sedan föl och när hästen tränats har hältorna kommit och går inte att få bort. Hinner lagom sätta igång(skrittas i två veckor) sedan är den halt igen.

Har ingen erfarenhet av lösa benbitar men vad gäller pålagringar så nej, dessa är inte ärftliga, hur skulle dom kunna vara det?

En pålagring uppstår då det finns drag i ligament som omger det ställe där pålagringen skett. Alltså tex hovbroskförbening, om hästen är skodd så kan inte en normal överrullning ske (hoven lyfts inte mjukt från marken utan med ett ryck då järnskon "stannar kvar" för länge i marken. Denna onaturliga påfrestning skapar ett drag i ligamenten som fäster på hovbrosken och dessa förbenas, pålagring. Det är inte pålagringen/förbenigen i sej som smärtar utan de överbelastade ligamenten. Detta var bara ett ex, men så fungerar det generellt. Drag i ett ben/ligamenten som omger benet ger pålagringar och tryck på ben gör att benet tillbakabildas.

Hovbroskförbening är något som iaf ardennerhingstar röntgas för, eftersom det är mycket vanligt förekommande. Om det inte vore ärftligt så borde det kvitta att friröntga dom. Det står sedan i katalogen ex betydande hovbroskförbening. Så man vet det när man väljer hingst till stona. Alltså om man avlar på hästar utan den defekten så borde den försvinna.

Även hästar som inte varit skodda kan ha pålagringar och hovbroskförbening, iaf när det gäller kallbloden. Finns treåriga hingstar som har betydande hovbroskförbening fast dom knappt varit i närheten av skor. Då verkar sådant komma riktigt snabbt, eller?

Min kompis häst har pålagringar vä bakkota som han enligt veterinären haft sedan födseln, även hästens halvbror har cm stora pålagringar på alla fyra, dom är båda utdömda.

Om så många halvblod har pålagringar och lösa benbitar och det inte är ärftligt så måste alla varit felskodda/verkade eller felridna. Dessa 4 hästar som blev borttagna för dessa fel blev bara 4-5 år gamla.

Annars det enda fel jag kan komma på är felaktig benställning, och det är definitivt ärftligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 780
Senast: Strandad
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama