Fråga till foderproducenter!

Prick

Trådstartare
Ett populärt foder är som bekant lusern/alfalfa och ibland kan man se näringsdeklarationer som sällan eller aldrig förändras...

Visst kan man med rätt kunskap och känsla för sådd, gödning och skörd skapa bra förutsättningar men att hamna exakt likadant från skörd till skörd i tex energi/proteinvärde/mineraler borde vara som ett mirakel?
Eller är det möjligt?
Hur är det i så fall möjligt?
Eller ska jag som konsument "räkna med" att en viss felmarginal föreligger?

Sv: Fråga till foderproducenter!

Detta har jag också undrat en hel del över. Det verkar vara färdigtryckta säckar. Jag tänker tex på Kraffts lusern hack. Det är alltid samma värden.

det är klart att det är, de annalyserar ju ett stort parti och om nåt saknas så tillsätter de ju det!

Hoppas att det är OK om jag "tar över" tråden lite tills ts dyker upp.

Om vi tar kraffts lusern hackat strå som ex eftersom de har analysen tryckt på plastsäckarna. Det finns ingen påklistrad lapp som kan bytas ut. Det är därför jag undrar.

Dessa ämnen står då med. För en del av dem är halten angiven med tre siffrors noggrannhet och andra med två.
Energi, råfett, vatten, växtråd, smältbart RP, kalcium, fosfor, magnesium.

Jag kan förstå att de kanske kan komplettera med några av dessa. Men proteinet tex hur fylls det på? Jag har förstått det som att denna produkt bara innehåller lusern och melass. Det är ju skillnad på olika proteinkällor så hur går det till? Och vad gör de när det innehåller för mkt? Jag måste erkänna att jag inte har läst på förpackningen innan jag skriver detta, ska göra det senare.

de tillsätter mer klöver? eller nåt annat med mkt protein, så svårt är det inte. antagligen odlar de väl olika grödor på olika fält och blandar i så mkt som behövs av varje eller nåt.... obs bara en gissning, men det är ju inte otänkbart..

de tillsätter mer klöver? eller nåt annat med mkt protein, så svårt är det inte. antagligen odlar de väl olika grödor på olika fält och blandar i så mkt som behövs av varje eller nåt.... obs bara en gissning, men det är ju inte otänkbart..

Nu kan jag inte någonting om vallodling mm.
Men jag har ändå svårt att tänka mig att det skulle gå att tillsätta ex klöver så att värdena blir exakt de som står på förpackningen. Om du tillsätter ex klöver för att höja proteinet (vet inte ens om det är ett bra ex att man skulle kunna öka proteinhalten i lusern med klöver men om vi antar det) så kommer alla andra värden också att ändras så som energin mm. Dessutom har man ju ändrat produkten så då är det inte lusern man säljer.

man analyserar ju innan det blir pellets! när man vill öka protein halten på en vall så sår man in klöver, så det tror jag nog att man kan då med, energin vet jag inte vad den ligger på på klöver... men nåt sånt måste man ju göra, man kan ju inte bara hoppas på att det blir rätt, elerhur!?

man kan ju inte bara hoppas på att det blir rätt, elerhur!?

Nej det är just det jag menar. För att vara lite envis så om man sår in klöver så kan man inte blanda det i hacket och sälja det som lusern för då har man ändrat produkten. Dessutom hävdar jag ändå att det borde vara en omöjlighet att på så sätt lyckas få till det så att det passar med analysen.
Sedan undrar jag ändå om klöver innehåller mer protein än lusern men det ju egentligen inte intressant i sammanhanget.

Hela mitt resonemang bygger på att ex lusern hackat strå alltid innehåller ex 105 g smb RP. Jag förstår det som att det är så år från år och att det inte ändras.

det finns olika sätt som kan användas om man är seriös.

1. företaget köper en vara efter specification med bestämda bakt och näringsvärden av producenten.

2. företaget köper och analyserar ett antal batcher och räknar sedan ut ett medelvärde.
kan fungera om värdena inte svänger för mycket mellan de olika partierna.

3. företaget kan ochså köpa in olika partier och blanda själv för att få rätt produkt.

sen finns det ochså en toleransnivå hur mycket värdena får skilja sig från det man lovat tex 5% upp eller ned.
toleransnivån bestämmer företaget själv, troligtvis finns det något kontrollorgan för djurfoder som kontrollerar sanningshalten på etiketten.

Tack för svaret. Jag antar att det kan vara på olika sätt med olika foder och olika företag. Jag tog bara Krafft som ett ex eftersom jag länge gett det hackade strået och ofta undrat just över detta. Detta med toleransnivå verkar ganska troligt. Jag kan tycka att det är konstigt att det inte framgår tydligare att det är så men det är kanske upp till konsumenten att avgöra.

Till ts : Jag hoppas att det inte gör ngt att jag "lånade" tråden lite.

Det som anges på lucernsäcken är ju normalvärden (Kraffts eget ord), och jag antar att det innebär att det ligger 'ungefär på'. Alltså att det kan diffa, men inte så mycket att det ska spela någon roll.

Iaf förr angav de havre på exakt samma sätt, medelvärde/normalvärde/riktvärde/kalla det vad man vill.

Hyfsat nära 'idealvärdet' kan man komma år efter år, om man odlar rätt, gödslar utefter hur det året ser ut, tar vallanalyser osv och slår när det visar rätt (och slår tillräckligt snabbt). Min hösilagebonde har ett idealvärde han strävar efter vad gäller MJ/kg foder, det är 6 MJ/kg foder och en TS-halt på mellan 60 - 65% TS. Proteinet inte lika 'kinkigt' men helst en kvot på sju, minst sex.

Jag har köpt av honom sen 2003, och det är nästan läskigt att läsa analyserna, det har legat mellan 5.6 - 6.3 MJ/kg foder. Proteinkvoten har varierat mer, från 6.5 till 9.5. Jag ANTAR att han skulle kunna hamna inom ett snävare intervall på proteinkvoten med om han strävade efter det.

Jag dyrkar marken han går på, han levererar snällt MINA idealvärden år efter år.

Att han slår när grödorna är 'rätt' visar det att skördeperioden varierat STORT. Från början på juni till början på augusti har det varit slaget, olika år. Han tar bara en skörd, men den tar han när erfarenhet och vallanalyserna och SMHI säger 'NU!'

Och till årets skörd har jag 'specialbeställt' lägre TS. Han har ju 60 - 65% TS för det är vad 'alla vill ha'. Jag vill ha lägre, kring 55%. Så genom att blinka lite med ögonfransarna och tycka att han får samma kilopris för 55%-igt TS som för det vanliga 65% har han lovat att slå blötare åt mig, om han kan lösa lagringen vettigt :love: :bow:

jag förundras ofta över att 'stor leverantörerna' inte ens har analys på sitt :eek:

Snackade med killen på Hästbiten i Ängelholm. Han sa att kunderna inte frågar efter analys. Låt oss fråga!

När det gäller havre så har jag förstått det som att det oftare ligger på samma värde än hö.

Men det låter ganska troligt som du skriver att de kan beställa ett visst värde. Jag antar att energin inte ändrar sig så mkt och sedan kan man kanske vänta in rätt proteinhalt. så långt har jag inte tänkt själv. Det är kanske inte så konstigt som jag inbillar mig.

Jag håller med dig. Det är kanske dags att börja ställa högre krav på de som producerar grovfoder.

När det gäller havre så har jag förstått det som att det oftare ligger på samma värde än hö.

Men det låter ganska troligt som du skriver att de kan beställa ett visst värde. Jag antar att energin inte ändrar sig så mkt och sedan kan man kanske vänta in rätt proteinhalt. så långt har jag inte tänkt själv. Det är kanske inte så konstigt som jag inbillar mig.

Energin ändras mer än proteinet vad gäller hö iaf, MJ varierar under dagen till och med. (Hur mkt/lite vet jag dock inte).

Kollade nyss kraffts hemsida, och de anger fortfarande värdena för lucern som 'normalvärden'..

Tack för kapningen! :D Du har ställt exakt de frågor jag själv skulle ha gjort (om jag inte varit tvungen att jobba så förbaskat).
Tycker det börjar klarna litegrann.

:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka