Fråga om SELEN

P

Pews_med_Sudden

Jag har precis gjort en foderstatsberäkning på HippoCampus hemsida. Den har jag fått rekomenderad av kompisar. Jag skriver i allt som gäller för just min häst men hur jag än ändrar i mängden foder så fattas det alltid SELEN och får till råd att jag ska ge mineraler. Hittade mineraler från den leverantören jag har på kraftfoder och la till de sifforna. Då får jag en enorm övermängd på just SELEN. Jag har fått lära mig att för mycket SELEN kan orsaka förgiftning. Stämmer det och ska inte "programmet" varna om det blir för mycket? Hur vet jag vad som är för mycket och inte ok?

Sv: Fråga om SELEN

Ja Selen kan orsaka förgiftning men jag vet inte vid vilka mängder. Med tanke på att det är SLU som står för hemsidan så borde dom veta vad dom gör och varna om det skulle vara för stora mängder du fick. Förmodligen så är det okej med en viss procents överskott även på Selen.

Jag får också en känsla av att du blandat ihop g och mg eller något ... skadliga doser selen innebär en överutfodring på ca 30 gånger rek dos. Hur lyckades du få så mycket? Vilka selenfodermedel använder du?
OM det är som du säger måste du ju inte ge selentillskottet varje dag, tokosel ges till exempel bara en gång i veckan. Är det bara selen som saknas skulle jag satsa på just tokosel. Annars har kr*ffts mineraler selentillskott.

Lycka till !

Jag har kanske blandat ihop .. ska kolla det en gång till.

Vad är Tokosel och vad heter leverantören? Det kanske är ngr för oss!

Tack för era svar!

Säger som Mitten, det låter jättekonstigt att du ska få överskott helt plötsligt på selen genom att lägga till vanliga mineraler, de innehåller i regel mkt moderata mängder selen.

Tokosel finns att köpa på apoteket för just såna fall när resten av foderstaten är bra men saknar tillräckligt med selen. använder det själv, det är ekonomiskt och enkelt, man ger en dos per vecka i övriga fodret - smidigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II