Fråga om prascend

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som vet om man i förväg kan blanda prascend i (blöt) mat eller slamma upp det i förväg? Fass ger inget svar, veterinären visste inte och googling ger inget svar förutom att Pergolid lite generellt tycks instabilt.

Fassvet säger "För att underlätta administrering skall den erforderliga dagliga dosen lösas upp i en liten mängd vatten och omröras till den är upplöst, och/eller blandas med melass eller annat välsmakande foder. Tabletter som löses upp i vatten skall administreras med en spruta. Administrera hela mängden direkt. "
Tolkar det som att den blandas precis innan den ges, inte i förväg.

Jag fick stränga instruktioner att försöka undvika att röra tabletten alls, akta mig för att exponeras för eventuella smulor som blir när jag delar den mm. Jag bryter av den i förpackningen och tippar i halva i foderskopan och lägger in det till shettisen. Enligt min vet ska den inte ligga i fodret och vänta.

Någon som vet om man i förväg kan blanda prascend i (blöt) mat eller slamma upp det i förväg? Fass ger inget svar, veterinären visste inte och googling ger inget svar förutom att Pergolid lite generellt tycks instabilt.

Du kan lösa upp den i vatten. Men inte krossa för dammet är inte bra att andas in.

Ger den i urgröpt morots bit. Eller mellan två hästgodisar. Nu ger vi bara 1/2 tablett.

Du kan lösa upp den i vatten. Men inte krossa för dammet är inte bra att andas in.

Ger den i urgröpt morots bit. Eller mellan två hästgodisar. Nu ger vi bara 1/2 tablett.

Det var inte riktigt det som var frågan :)

Det är för att underlätta när andra ska ge jag funderade på om den kan förberedas i förväg. Gillar inte riktigt andra ska behöva hantera prascend, så vore bra om man kunde undvika det. Men det kräver ju jag kan preparera maten i förväg :/

Fassvet säger "För att underlätta administrering skall den erforderliga dagliga dosen lösas upp i en liten mängd vatten och omröras till den är upplöst, och/eller blandas med melass eller annat välsmakande foder. Tabletter som löses upp i vatten skall administreras med en spruta. Administrera hela mängden direkt. "

Ja, eller som att upplöst i spruta ska administreras direkt.

Men pergolid verkar rätt instabilt rent generellt och det talar ju klart emot att preparera maten innan

Min gammelman fick ju 1½ tablett Prascend för sin PPID.
En gång om dan löste jag upp dem i lite vatten och sprutade i munnen.

Så gjorde jag då ingen annan skulle ge det. Man fick vara glad om man hittade nåt bra sätt :mad:.

Jag använder en dosett som jag lägger tabletterna i förväg. Min stallägare tömmer sedan dagens dos i mathinken precis innan servering.

Jag är lite nojig den ska spottas ut tabletten. Hon dräller ibland. Men är ju bara prova lite och se när man kan ha koll. (Än ger jag den alltid själv)

Det viktiga är att man ser att hästen inte tappar tabletten utan får i sig den. Jag fick stränga order från Strömsholm förra omgången (2010-12 någon gång) att därför aldrig blanda tabletten i maten för då vet ingen om hästen har ätit upp tabletten. Måste man ge så en gång är det ju ingen jättefara om hästen tappar den men flera gånger kan bli riktigt illa.

Jag gröper ur en morotsbit och lägger tabletten däri och ger därefter på gången för att kunna se om hästen skulle tappa den. Har man en häst som ofta tappar kan man ju trycka i endel av den urgröpta moroten så att det blir ett lock, det minskar ju risken lite iallafall.
Ska någon annan ge en tid efter appliceringen kan jag inte tänka mig att ämnet skulle försvinna bort bara utan isåfall vara kvar i moroten även om den skulle smälta eller så. Skulle det vara ett flyktigt ämne så borde det ju stå att den inte får appliceras innan och det borde stå något om hur halva tabletter skulle förvaras och det gör det ju inte heller.

Jag löser upp den i vatten och blandar i blöt mat. Får garanterat i sig den. Däremot tabletten hel i något i krubban känns som den lika gärna kan slinka ner i spånet tex?

Jag är lite nojig den ska spottas ut tabletten. Hon dräller ibland. Men är ju bara prova lite och se när man kan ha koll. (Än ger jag den alltid själv)

Min häst får uppblött foder och tabletten löser upp sig väldigt fort när man väl lagt i den. Nu har jag förvisso en väldigt glupsk häst så risken att hon skulle lämna minsta lilla droppe kvar är minimal. Jag tror inte heller att hon egentligen känner smaken av tabletten för hon får en hel del annat i fodret som smakar mycket som t ex salt och gurkmeja. Har man en kräsen häst så kan det säkert vara svårare. :)

Min häst får uppblött foder och tabletten löser upp sig väldigt fort när man väl lagt i den. Nu har jag förvisso en väldigt glupsk häst så risken att hon skulle lämna minsta lilla droppe kvar är minimal. Jag tror inte heller att hon egentligen känner smaken av tabletten för hon får en hel del annat i fodret som smakar mycket som t ex salt och gurkmeja. Har man en kräsen häst så kan det säkert vara svårare. :)

Min äter ju glatt när jag löser upp i vatten och blandar ut i lite blött foder så hon verkar inte vara särskilt bekymrad så. Vet dock inte hur mkt tabletten smakar om de skulle bita i en tablett? (Hon KAN bli jäkligt skeptisk och kräsen...)

Min äter ju glatt när jag löser upp i vatten och blandar ut i lite blött foder så hon verkar inte vara särskilt bekymrad så. Vet dock inte hur mkt tabletten smakar om de skulle bita i en tablett? (Hon KAN bli jäkligt skeptisk och kräsen...)
Jag har en shettis med PPID och hade även ett halvblodssto med samma sjukdom. Båda två HATAR Prascend!
Det resulterade i att vi tillslut fick ta bort halvblodsstoet då hon vägrade ta medicinen tillslut och fick fång igen någon vecka senare som ett brev på posten.
Shettisen får vi byta foder att ge med titt som tätt då hon slutar ta det efter nån vecka. Men där är det ändå lite lättare att bara trycka in det i munnen om hon skulle vägra ta.
Så det är ett jäkla sjå med medicinen.
Men jag har den i en dosett och ger på kvällen. Det är till 99% jag eller min sambo som ger. Men är det någon annan som ger så har jag gett instruktioner om att ta på plasthandskar vid hanteringen av medicinen. En förpackning med plasthandskar står bredvid dosetten.
Jag har tolkat det som att man ska ge den direkt.

Passade en häst som fick, då skulle jag lägga tabletten runt en skiva mjukt bröd och ge hästen. Fungerade fint fint.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
4
· Visningar
368
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 287
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 016
Senast: Stergo
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka