Fråga om nedvägning...

Prefab Sprout

Trådstartare
Hej, jag ska väga ner mitt släp från 1990kg till 1400kg, har fixat en ny kulhandske som ska sättas på inför detta. Har beställt ett intyg och väntar på detta. MEN, (har försökt läsa mig till detta men är ju lite trög:grin:,) måste jag väga släpet också innan besikting? Varför i såfall, det är ju lastvikten som ska ändras, det står ju i papperen att släpet väger 660kg....

När handsken är bytt och jag har papperet, kan jag bara boka tid för en reg.besiktning då?

Tackar och bockar om någon vill svara!!!

Sv: Fråga om nedvägning...

De väger väl släpet på Bilprovningen i samband med besiktningen så det behöver du inte göra innan. Det händer ofta att släpets vikt på papperet inte stämmer med verkligheten tyvärr. Kan diffa på 100 kg om man har otur.

Senast ändrad:

(Hoppar in här.) Hej, jag ska under våren väga ner min transport men jag vill inte byta ut kulhandsken, tänker att det inte kan skada med en stark handske. Så jag hade tänkt att byta däck dimensionen istället. Måste ändå köpa nya sommar däck till transporten. Men vart hittar jag informationen om vilken däck dimension som krävs för denna transporten för att få "rätt" sänkt vikt?

Hm är ingen expert på ämnet, men eftersom jag nu måste försöka sätta mig in i detta så har jag pratat med en massa "kunniga" :angel:
De jag pratat med säger att man kan byta tillbaka till den gamla starkare kulhandsken efter reg. besiktningen...vet inte om det stämmer, men jag tänker göra det tror jag om det inte är olagligt, eftersom precis som du vill ha den starkare handsken när jag kör.
Ang. däcken som du funderar över så har jag kollat upp även detta, men jag minns inte dimensionerna, jag ringde en vän som har släpvagnsfirma, jag kunde få låna däck av honom. Så ring någon som håller på med däck, förslagvis de du tänker köpa nya däck av så vet de nog....
Fy sjutton vad krångligt detta är med nedvägning när man är totalt ointresserad och okunnig på området, men man lär sig något nytt så länge man lever.

Ännu enklare är att fixa ett nytt bromsintyg att bromsarna bara är dimentionerade för den vikt man vill ha, himla smidigt man behöver inte ändra någonting, tydligen så tillverkarna oftast gör för att "väga" in dem i rätt vikt.
När vi köpte vårt släp (nytt från utlandet) så fick vi med bromsintyg två olika bromsintyg att välja mellan nu passade inget av dessa oss så vi kontaktade bara tillverkaren och fick ett tredje i rätt vikt vi ville ha den i. Bromsarna som sitter på är alltså samma bara intygen som anger olika maxbelastning. Fördelen är att om vi någon dag vill väga upp den (max 2,5tons vagn) så har vi intygen färdiga liggande här och det är bara att göra en ny registreringsbesiktning.

Komihåg att ändra typskylten också. Den var dom väldigt noga med att den stämde med intyget när jag reg-besiktigade mitt tyskköpta släp.

Men åhhh varför visste jag inte det då...sucka...har nu beställt papperen och gissar att det står vilken förändring som gjorts och då kan man väl inte byta förändring? Vet till nästa gång i allafall, :) men det blir ingen mer gång nu....

Vem utfärdar bromsintyg då?

Komihåg att ändra typskylten också. Den var dom väldigt noga med att den stämde med intyget när jag reg-besiktigade mitt tyskköpta släp.

Många år sen den blev inbesiktigad nu ;)

Kan dock inte påminna mig om att vi ändrade typskylten måste gå ut och kika på den.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om... 2
Svar
22
· Visningar
2 472
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har en hästtransport med totalvikt på 1990 kg. Min bil får dra betydligt mer och jag har BE-behörighet, så hittills har allt varit...
Svar
7
· Visningar
2 285
Senast: pinky
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Hästmänniskan Har äntligen köpt ny bil och vill därmed höja totalvikten på mitt släp för att få lasta mer i det och har nu stött på patrull. Har en...
Svar
8
· Visningar
5 290
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka