Fråga om mönstring

J

jezzibell

Hej,

Jag var och tittade på min första mönstring i helgen.

Jag blev jätteförvånad när varje häst presenterades i speakern med namn, härstamning och ägare precis när den skulle fram till domaren. :o

Jag tänker att det är bäddat för spekulationer huruvida domaren kan vara objektiv eller ej.

Jag har tidigare ställt ut katter på utställning och där fick domaren absolut inte lov att titta i katalogen, ej heller domarens assistent. Domaren fick bara veta numret på katten, födelsedatum färg och kön. Thats it.

Har det alltid varit så här?
Någon som haft samma fundering som jag?

Sv: Fråga om mönstring

Bra funderingar..... jag vet på föl-mönstring för halvblod så var den inte jättevackra mamman med, föl-ungen prisades på intet sätt på det sätt som den blev senare utan mamman..

Det är ingen kritik mot domaren utan man kan skydda domaren också genom att undvika spekulationer. Det är nog mer kritik mot arrangörerna..

De mönstringar och premieringar jag varit på så har de alltid sagt härstammning efteråt. Men ner epå islandshästens dag på nuntorp var det tvärtom.

Visst känns det lite märkligt men å andra sidan gäller ju en fölmönstring ingenting, dvs det är ju inte en officiell dom utan mer kul att träffas och visa sina telingar och se andras. Det är ju dessutom kul att få ett omdöme om sin unghäst förstås.
Hur är det på avelsbedömningarna, där vet väl också domarna i förhand vad de tittar på så att säga, deltagarlista finns ju tillgänglig på nätet.

när min hingst visades så ropade de upp härstamning uppfödare och ägare innan han visades på ridbedömningen, de sade också hur många av pappans avkommor som gått in i första klass, tycker inte dom ska säga det och vill folk veta kan de titta i programmet

Okey, så då kör man det även på officiella visningar.
Jag tycker att oavsett om det är en officiell eller en "på skoj" så tycker jag att det ska vara ett generellt förhållningssätt.

Alla som är där kan ju köpa programmet.
Att programmet ligger ute där domarna kan läsa vilket nummer hästen har och härstamning etc... Jag tycker inte att det är okey.

Hur gör man på tex. halvblod? araber?
Hund- och kattutställningar kanske ligger lite före i tiden. ?

Är man en proffsig domare, så behöver man absolut inte veta hästens namn, härstamning, uppfödare och ägare för att kunna bedöma den. Och den publik som är intresserad av att veta det när hästen kommer in, köper programmet...

Kanske något att motionera om till nästa årsmöte?

Var med och arrangerade Föl/unhästmönstringen du tittade på.;)
Har även ställt ut katt..så jag vet hur det går till.
Det är en viss skillnad.;)

Föl/unhästmönstring är en inofficiell bedömmning. personligen tycker jag att denna dag skall vara ett forum för avlare/sport att utbyta kunskaper i vårt avlånga land.På island "föds" man till viss del med kunskaperna.;)
Domaren dömer det den ser för dagen.Oavsett blup och härstamnning!(det är likadant på avelsbedömmningar.
Vi lägger ut anmälda hästars namn så att de kan se att de är anmälda. som de gör på tävlingar och avelsbedömmningar.
Vet du namnet på hästen kan du ju ta reda på härstammning via WF.
Att läsa upp härstammning och ev blup. är trevligt och underhållande.

De som dömer jobbar väl, dagen är ju knappast till för att de ska ha roligt?
Dessutom kan hästarnas startordning vara samma som i protokollet? Då kan domarna se i efterhand vilken som var vilken.

Den mänskliga faktorn kan man aldrig komma helt ifrån, men att få bort den främjs knappast av denna organisering med presentation före visningen.

Hur långt före vet domarna vad hästen är för någon egentligen?!

Tror att domaren är intresserad av att dömma och tycker det är kul,intressant.Annars skulle de syssla med ngt annat.
Att man träffas och utbyter kunskap är BRA!:)

Eller som Emils pappa sa: grisar ska inte ha roligt?

De som dömer jobbar väl, dagen är ju knappast till för att de ska ha roligt?
Dessutom kan hästarnas startordning vara samma som i protokollet? Då kan domarna se i efterhand vilken som var vilken.

Den mänskliga faktorn kan man aldrig komma helt ifrån, men att få bort den främjs knappast av denna organisering med presentation före visningen.

Hur långt före vet domarna vad hästen är för någon egentligen?!

Inget alls...ett stäppdjur:D

Får de inte betalt för arbetet?
Vill de ha nöje får de väl ha någon som tar bild på de lite "finare" hästarna och gå tillbaka senare. Jobbet kan inte vara dötrist utan att få veta stam och ägare:grin:
Domarna kan väl knappast ha unghästmönstring som jobb?!

De som vill utbyta kunskap är väl snarare tittarna, och de kan få köpa program.

Tror inte det blir sämre av det, snarare rättvisare.

Grisar och stäppdjur förstod jag inte.

Tror frågan har varit uppe många gånger, att det vore bättre om avelsdomarna dömde blint.

Men det har aldrig slagit igenom på den högsta nivån. Kanske för att det är för lätt att kolla vilka som är anmälda i alla fall, kanske för att det är omöjligt att som domare vara helt objektiv.

Oavsett hur proffsig man är som domare så tror jag ändå att en bedömning kan påverkas av enkla saker som vilken färg hästen har, vem som visar hästen, om kaffet var gott, och hundra andra grejor. Eftersom det handlar om bedöming och det alltid är subjektivt. Att blinda härstamningen på hästarna är ett steg på vägen att göra det lite mer objektivt. Jag tror inte att man kan hjälpa att man kanske tittar med andra ögon på ett Askur-barn än på en avkomma efter en mindre känd hingst. Det är mänsligt, och behöver inte innebära en fördel för hästen, eftersom det finns många fina Askur-barn kan bedömningen blir hårdare eftersom förväntningarna är högre.

Som sagt jag tror inte det går att vara 100% objektiv, kanske skulle det räcka att säga namnet på hästen, och endast trycka det i programmet. Om någon är mer intresserad kan de kolla upp på worldfengur eller i Islandshästen senare. Jag tror inte att domarna skulle sätta sig och leta upp härstamningen på drygt 100 hästar bara för att. De strävar nog tvärtom mot att komma nära 100%.

Fölmönstringar däremot ser jag inget fel med att stammen ropas upp, de är en inofficiell siffra för dagen och kanske en vägledning på hur bra hästen kanske kan bli. Jag tror inte att domarna påverkas lika mycket i sin bedömning där för det är inte lika allvarligt. Sen om det gör dem mer eller mindre objektiva är ju en annan fråga...

Hade jag en poäng har jag nog tappat den, men frågan har varit upp flera gånger och det är väl inget fel i att ta upp den igen.

Var med och arrangerade Föl/unhästmönstringen du tittade på.;)
Har även ställt ut katt..så jag vet hur det går till.
Det är en viss skillnad.;)

Föl/unhästmönstring är en inofficiell bedömmning. personligen tycker jag att denna dag skall vara ett forum för avlare/sport att utbyta kunskaper i vårt avlånga land.På island "föds" man till viss del med kunskaperna.;)
Domaren dömer det den ser för dagen.Oavsett blup och härstamnning!(det är likadant på avelsbedömmningar.
Vi lägger ut anmälda hästars namn så att de kan se att de är anmälda. som de gör på tävlingar och avelsbedömmningar.
Vet du namnet på hästen kan du ju ta reda på härstammning via WF.
Att läsa upp härstammning och ev blup. är trevligt och underhållande.

Var också och tittade i Nuntorp och jag tyckte det var jättebra! Mycket fin anläggning och bra speaker, och bra ljudanläggning!!! Tyckte det blev en mycket lyckad tillställning av alltihopa och det var jag nog inte ensam om. Hoppas ni gör om alltihopa nästa år så kommer jag med 2 tvååringar och visar upp!

Problemet är att även unghäst-visningar hamnar på internet och på klubb-hemsidor. En bedömning kan påverka priset eftersom informationen ligger på internet och allt är sökbart.

Om fina arrangemang som detta tydligen var i Nuntorp kan bli lite, lite bättre kan man väl försöka att se det positivt och inte ta allting som negativ kritik. Alltså försöka att bli ännu bättre... Fokusera på det som är bra och försöka förbättra det som är lite sämre. Jag tycker att man kan säga stam och namn efter själva domar-bedömningen. Tänk vilken egotripp för domaren och publiken ... Domaren och publiken tänkte, "jepp jag visste att det var den pappan..." Förmodligen när jag tänker på det så är de nog så nördiga att domarna känner igen de flesta exteriörer... Tänk nu inte nördiga som negativt .....

Problemet är att även unghäst-visningar hamnar på internet och på klubb-hemsidor. En bedömning kan påverka priset eftersom informationen ligger på internet och allt är sökbart.

Om fina arrangemang som detta tydligen var i Nuntorp kan bli lite, lite bättre kan man väl försöka att se det positivt och inte ta allting som negativ kritik. Alltså försöka att bli ännu bättre... Fokusera på det som är bra och försöka förbättra det som är lite sämre. Jag tycker att man kan säga stam och namn efter själva domar-bedömningen. Tänk vilken egotripp för domaren och publiken ... Domaren och publiken tänkte, "jepp jag visste att det var den pappan..." Förmodligen när jag tänker på det så är de nog så nördiga att domarna känner igen de flesta exteriörer... Tänk nu inte nördiga som negativt .....

Vad är problemet? vilket pris? förklara?

Fattar inte vad du funderar över ?:confused: ursäkta? Domaren dömer vad den ser! Har du sett någon som domaren Nina B särbehandlade pga stam .. positiv eller negativt .Exempel?

Senast ändrad av en moderator:

Den mänskliga faktorn spelar väldigt ofta in. Vad är det son är så svårt att förstå med att man vill ha en rättvis bedömning? Vi är bara människor.

Efteråt får domaren givetvis se stam/blup/whatever.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka