Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Jag undar hur man vet eller tar reda på att en häst har god kapacitet i ex hoppning?
Läst många hästannonser där man läser vart hästen är nu men skriver att hästen har kapacitet för mycket mer?
En lite sämre ryttare behöver också en mer förlåtande häst eftersom den lite sämre ryttaren lätt lägger hästen fel på hindret och en känslig häst då kan börja vägra.Men jag står fast vid att kapacitet inte alltid = rätt häst. Många amatörryttare faller för "enorm kapacitet" och köper hästar som själva är på 1m nivå när de själva är däromkring och tror att resan uppåt ska gå spikrakt för att hästen har kapaciteten och glömmer gärna att kapacitet ofta har med sig "lite skarpare psyke" som kan vara svårt att hantera för medelsvensson som tidigare mest ridit lättsamma bussiga hästar. Då spelar ju inte kapaciteten någon roll om skärpan gör att man aldrig kommer till start ens i 0.90.
Ja absolut. milsvid skillnad mellan en schysst hobbyhäst och den andra hästen jag pratar omEn lite sämre ryttare behöver också en mer förlåtande häst eftersom den lite sämre ryttaren lätt lägger hästen fel på hindret och en känslig häst då kan börja vägra.
Håller med om att det generellt verkar användas som försäljningsargument, extra spännande blir det när en tio-femtonåring hoppat 1m med "kapacitet för mycket mer!"
Jag förstår inte hur din häst är relevant i sammanhanget?Varför skulle detta vara konstigt egentligen?
Min häst har hoppat bana på 1,35 men jag har inte hoppat bana på mer än 1 m under den tiden jag haft henne för jag har höjdskräck. Eller mer avståndsskräck egentligen för vet jag att jag kommer rätt så är höjden egentligen inget problem så vi har hoppat runt 1,25 i serie.
Nu har hon förvisso andra diagnoser som gör att jag endast tränar henne på lätt nivå.
Jag förstår inte hur din häst är relevant i sammanhanget?
nej absolut inte? klart den kan ha mer kapacitet än säljaren plockat fram än så länge men det är väl rätt få femtonåringar som efter ägarbyte får någon direkt karriär i medelsvåra klasser när tidigare ägare ridit upp till 1m bara? tycker därför att det ser märkligt ut i annonstexten när en medelålders häst "har såååå mycket mer kapacitet" eller är blivand gp-häst bara ryttaren blir rätt.Och jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå? Att en häst kan ha mer kapacitet än vad säljaren/ägaren har plockat fram? Inget konstigt alls i min värld för det är nog vanligare att ryttaren är den som begränsar resultatet än hästen. Alla som säljer häst är ju inte proffsryttare.