Fråga om kapacitet

Liiindah

Trådstartare
Hej!

Jag undar hur man vet eller tar reda på att en häst har god kapacitet i ex hoppning?
Läst många hästannonser där man läser vart hästen är nu men skriver att hästen har kapacitet för mycket mer?

Skulle gissa på att man kan se det på hästens inställning, är den pigg, glad och söker hinder talar det ju om att den gillar att hoppa och gärna hoppar. Sedan tekniken, höga framben och rund och fin teknik visar ju att hästen kan hoppa större. Sedan ifall den är högt över hindret eller är i och slår lite varje gång berättar ju också. Så teknik och viljan till hinder skulle jag gissa. En häst som inte söker hinder, hoppar mer än "måste" är ju kanske inte dom hästarna som går högre. Så tänker i alla fall jag.

Hej!

Jag undar hur man vet eller tar reda på att en häst har god kapacitet i ex hoppning?
Läst många hästannonser där man läser vart hästen är nu men skriver att hästen har kapacitet för mycket mer?

Jag skulle tro att de flesta amatör/hobbyryttare har väldigt dålig koll på kapaciteten hos sina hästar (speciellt om man tittar på försäljningsanonser). I många fall tror jag att 'kapacitet för mer' används som uttryck för att få sin häst att verka bättre än vad den är inför en stundande försäljning.

Kapacitet som sådan kan man ju inte mäta, men en duktig ryttare/tränare kan säkert bedöma hur troligt det är en häst klarar av en viss 'klass' i hoppning.

Håller med om att det generellt verkar användas som försäljningsargument, extra spännande blir det när en tio-femtonåring hoppat 1m med "kapacitet för mycket mer!" Liksom, kapacitet är ju inte värd ngt om man inte kan plocka fram den och så sent i hästens liv bör ju kapaciteten till stor del vara "blottad". Där tror jag mer rättvisande mening vore "kan säkert komma lite högre med rätt ryttare"

Rutinerade personer som sett många unghästar tränas av duktiga ryttare och därmed sett hur långt de kommit kan känna igen drag och inställning och därmed bedöma trolig kapacitet. Men jag står fast vid att kapacitet inte alltid = rätt häst. Många amatörryttare faller för "enorm kapacitet" och köper hästar som själva är på 1m nivå när de själva är däromkring och tror att resan uppåt ska gå spikrakt för att hästen har kapaciteten och glömmer gärna att kapacitet ofta har med sig "lite skarpare psyke" som kan vara svårt att hantera för medelsvensson som tidigare mest ridit lättsamma bussiga hästar. Då spelar ju inte kapaciteten någon roll om skärpan gör att man aldrig kommer till start ens i 0.90.

Det där med kapacitet funderar jag själv, när det gäller min egen häst. För min egen del skulle jag vilja veta, bara för att veta om vi kan hoppa högre. Jag tänkte testa genom löshoppning först, men hur man ser om en häst har kapacitet för mer, tja det är väl som de ovan skriver. :)

"Utvecklingsbar 12-åring" Ser det som ett försäljningsargument. Det är väl nån som frågat nån hopptränare vid tillfälle och svaret att "hästen har kapacitet". Säger inte så mycket.

Men jag står fast vid att kapacitet inte alltid = rätt häst. Många amatörryttare faller för "enorm kapacitet" och köper hästar som själva är på 1m nivå när de själva är däromkring och tror att resan uppåt ska gå spikrakt för att hästen har kapaciteten och glömmer gärna att kapacitet ofta har med sig "lite skarpare psyke" som kan vara svårt att hantera för medelsvensson som tidigare mest ridit lättsamma bussiga hästar. Då spelar ju inte kapaciteten någon roll om skärpan gör att man aldrig kommer till start ens i 0.90.
En lite sämre ryttare behöver också en mer förlåtande häst eftersom den lite sämre ryttaren lätt lägger hästen fel på hindret och en känslig häst då kan börja vägra.

Håller med om att det generellt verkar användas som försäljningsargument, extra spännande blir det när en tio-femtonåring hoppat 1m med "kapacitet för mycket mer!"

Varför skulle detta vara konstigt egentligen?

Min häst har hoppat bana på 1,35 men jag har inte hoppat bana på mer än 1 m under den tiden jag haft henne för jag har höjdskräck. Eller mer avståndsskräck egentligen för vet jag att jag kommer rätt så är höjden egentligen inget problem så vi har hoppat runt 1,25 i serie.

Nu har hon förvisso andra diagnoser som gör att jag endast tränar henne på lätt nivå.

Varför skulle detta vara konstigt egentligen?

Min häst har hoppat bana på 1,35 men jag har inte hoppat bana på mer än 1 m under den tiden jag haft henne för jag har höjdskräck. Eller mer avståndsskräck egentligen för vet jag att jag kommer rätt så är höjden egentligen inget problem så vi har hoppat runt 1,25 i serie.

Nu har hon förvisso andra diagnoser som gör att jag endast tränar henne på lätt nivå.
Jag förstår inte hur din häst är relevant i sammanhanget?

Jag förstår inte hur din häst är relevant i sammanhanget?

Och jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå? Att en häst kan ha mer kapacitet än vad säljaren/ägaren har plockat fram? Inget konstigt alls i min värld för det är nog vanligare att ryttaren är den som begränsar resultatet än hästen. Alla som säljer häst är ju inte proffsryttare.

Och jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå? Att en häst kan ha mer kapacitet än vad säljaren/ägaren har plockat fram? Inget konstigt alls i min värld för det är nog vanligare att ryttaren är den som begränsar resultatet än hästen. Alla som säljer häst är ju inte proffsryttare.
nej absolut inte? klart den kan ha mer kapacitet än säljaren plockat fram än så länge men det är väl rätt få femtonåringar som efter ägarbyte får någon direkt karriär i medelsvåra klasser när tidigare ägare ridit upp till 1m bara? tycker därför att det ser märkligt ut i annonstexten när en medelålders häst "har såååå mycket mer kapacitet" eller är blivand gp-häst bara ryttaren blir rätt.

din häst hade ju redan gått msv och jag tycker inte att det är konstigt att köpa sig en rutinerad häst och sedan tävla lägre klasser? det är ju en helt annan diskussion

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka