Fråga om forumjargong

Fast jag tror ärligt talat att nästan alla fattar orsaken när de som blir ständigt bannade här blir det igen. Att offentligt förklara varför skulle strida mot regeln att inte diskutera identifierbara personer. Det skulle dessutom kunna orsaka rena skitstormen mot någon som inte kunde försvara sig alls eftersom hen är just bannad. Så kan vi nog inte ha det.
Jag tror tvärt om. T.ex Flashback har en banningslog, där nick och orsak till banning finns att läsa för alla och envar. Det gör att anledningen att diskutera en banning blir till nul and void.
Men samtidigt; om sån't inte är ett problem på ett forum, behövs ju inte heller nån sån logg.

Jag tror tvärt om. T.ex Flashback har en banningslog, där nick och orsak till banning finns att läsa för alla och envar. Det gör att anledningen att diskutera en banning blir till nul and void.
Men samtidigt; om sån't inte är ett problem på ett forum, behövs ju inte heller nån sån logg.
Flashback :laugh: Gå och bajsa är rena kärleksförklaringen i jämförelse. Uttryck som jag särskilt burit med dig därifrån är
*yrkeskorkad
*ditt sjukskrivna mähä
*kioskmongo.

Har inte vågat använda dem här, dock :cool:

Det som jag tycker är tråkigt är att en del verkar inte vilja förstå. Vilket gör att man som läsare i en del trådar kan känna sig skogstokig över hur de kan få hålla på och förstöra för andra, bara för att mata sitt eget ego...
Ja, det är tråkigt. Det finns hela ämnesområden som jag inte verkar vara ensam om att undvika, för det är ingen idé, trådarna trasas sönder.

Självklart, formellt sett. I praktiken, inte lika enkelt. Om det som forumets medlemmar stöper fram som gemensam jargong modereras för hårt blir det ohållbart, för både medlemmar och moderatorer.

Jag säger det av erfarenhet. När jag började moderera ett annat forum tog jag med mig erfarenheterna som moderator här. Jag beskrev hur vi tänkte och gjorde, admin tyckte det lät bra så vi körde efter det. Och det gick inte. Medlemmarna blev galna, det blev ständigt tjafs kring modereringen. Numera modereras det forumet knappt alls och faktum är att folk uppför sig bättre då.

Jag har sett en liknande utveckling på buke över tid. Här modereras inte allt lika hårt som förr. Och det bra i mina ögon.

Ok, då är jag mer med på vad du menar!

Jag är aktiv på ett forum där jag skulle vilja förändra jargongen som jag anser tillåts vara sexistisk och svinig i allt för hög utsträckning. Det finns väldigt få kvinnor på forumet och jag tror att många skräms bort av just forumjargongen. Jag vill helt enkelt försöka förändra jargongen samt var gränsen går för att bli bannad för att slippa de värsta skitstövlarna, men det är klart att det inte är så lätt... Och i slutändan är det ju upp till mig att lämna forumet om jag inte trivs, men jag vill ändå försöka.

Bukefalos är ungefär trehundra miljoner gånger bättre i det avseendet, jag har faktiskt sett mycket få saker här i stil med vad jag ser på ovan nämnda forum.

Ja, det är tråkigt. Det finns hela ämnesområden som jag inte verkar vara ensam om att undvika, för det är ingen idé, trådarna trasas sönder.

Vilka ämnen skulle du säga är tabu här? Jag är ingen Buke-räv så jag har uppriktigt ingen koll?

Vilka ämnen skulle du säga är tabu här? Jag är ingen Buke-räv så jag har uppriktigt ingen koll?
Nja, alltså det finns ämnen där bara ett litet gäng orkar hänga kvar och argumentera mot trådsabotörerna. Trots att det är ämnen som innan sabotörernas tid engagerade många fler. Typ.

Hur du ska ändra jargongen på det andra stället vågar jag inte råda om. Det låter inte som ett lätt uppdrag, åtminstone inte om du är ensam om att försöka.

Jag vet :rofl:

Ditt sjukskrivna mähä är min favorit. Det kom helt ut ur det blå, i en tråd som inte alls handlade om nåt med sjukskrivningar. Det var bara en dåres sätt att kalla en annan dåre för efterbliven, dum i huvudet eller vad som helst. Det var helt galet :laugh:

Ibland är flashback rena underhållningen och ibland börjar man nästan gråta.

Jag vet :rofl:

Ditt sjukskrivna mähä är min favorit. Det kom helt ut ur det blå, i en tråd som inte alls handlade om nåt med sjukskrivningar. Det var bara en dåres sätt att kalla en annan dåre för efterbliven, dum i huvudet eller vad som helst. Det var helt galet :laugh:

Ibland är flashback rena underhållningen och ibland börjar man nästan gråta.
Jag gillade kioskmongo även om jag inte har en aning om vad det är.

Jag gillade kioskmongo även om jag inte har en aning om vad det är.
Det går ju bara inte att använda. :nailbiting:

Det slår mig först nu att jag kanske har en aning om varifrån det kommer. I Grekland drevs kioskerna fram till för bara ett tiotal år sedan ofta av människor med ett eller annat handikapp. Inte alltid rent fysiska sådana. Det var människor som skulle ha svårt att få andra jobb. Det kanske har funnits något liknande här också en gång i tiden? Fast det borde man väl ha hört isåfall.

Nja, alltså det finns ämnen där bara ett litet gäng orkar hänga kvar och argumentera mot trådsabotörerna. Trots att det är ämnen som innan sabotörernas tid engagerade många fler. Typ.

Hur du ska ändra jargongen på det andra stället vågar jag inte råda om. Det låter inte som ett lätt uppdrag, åtminstone inte om du är ensam om att försöka.

Aha, då förstår jag. Det är nog ungefär samma sak som händer på forumet jag skriver om, även om vissa ämnen (bl.a. politik) faktiskt har blivit bannlysta eftersom folk inte kan sköta sig (läs: tror att de skriver på Avpixlat/Flashback).

Jag är nog inte ensam, men jag är en av få som orkar debattera vissa frågor. Precis som du säger ger många upp när debattklimatet är som det är.

Som jag förklarade häromdagen: det handlar också om samlat uppförande över tid. När någon kapar trådar med sina oförskämdheter och omöjliggör vettig diskussion så är hens bägare till slut full. Då kan hen bli bannad för gå och bajsa, medan någon som annars uppför sig som folk bara får sitt gå och bajsa raderat.
Får jag ha en åsikt utan att du ska lägga näsan i blöt och tala om för mig att min åsikt är fel?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka