Fråga om exteriörbedömning

kvandi

Trådstartare
Jag undrar hur bra är egentligen exteriörpoängen (tot) 7.74 hos en helt otränad unghäst ?

Mitt treåriga sto följde med min kusin på en exteriörkurs, där "bedömdes"(inofficiellt av officiell dansk avelsdomare) hon till en totalpoäng 7.74. Hon togs direkt ur unghästflocken, vinterpälsad och typiskt vanligt unghästutseende -min känsla är att det var ganska bra poäng, men är det det? Eller är det en normal poängsumma för en normal häst?.

Vad skulle ni anse att ett treårssto med den bedömningen är värd? Jag skall snart ta henne till sverige och vet inte hur högt jag skall lägga försäkringen...

Alla tips o tankar emottages tacksamt :bow:

Sv: Fråga om exteriörbedömning

*putt putt*

Finns det verkligen ingen här som vet om det är en normal poängsumma eller om det är över medel? :confused:

Vem "visade" hästen? Var det en duktig unghästtränare som höll i hästen då den bedömdes eller en ren amatör som avslappnat höll i grimskaftet som man "normalt gör"?

En tränare som får hästen lite lagom "på tårna" och uppmärksam får den att visa sin bästa sidan och kan därmed höja poängen avsevärt till att börja med.

Poängen 7,74 är hyfsad med inte fantastisk skulle jag vilja säga. En så kallad "BLUP-hingst" (BLUP över 115) förväntas ha 8,0 i exteriör från 2 års ålder så i jämförelse med det är exteriören inte så bra. Men visst är det möjligt för ett 5-gångssto att komma i gamla "1:a klass" (dvs = över 8,0) med "bara" 7,74" i exteriörbedömning.

Jag skulle värdera stoet som ett framtida 2:a klass-sto. Ett 2:a klass-sto skulle jag betala max 100 000 för och med en 3-åring får man dra av 6 mån professionell träning från det (ca 45 000) så då skulle jag säga att 50-60 000 nånting är absolut max vad hon är värd och det förutsätter att hon är 5-gångare och visar utmärkta gångarter i hagen.

ojojoj:) Vad jag har fått för mig växer hästarna mkt i unghäståldern, och ett sto ska ju ha minst 7,50 tot, en hingst ska ha minst 7,75 tot. Förstaklass ska ha 8,0 som minst. om ditt sto kommer att växa mer, och dessutom har riktigt fina gångarter, kan hon ju höja sig. iaf 2:a klass, om gångarterna också är bra ;) Men jag har inte sett hästen så det är svårt att säga.

man har tagit bort klassindelningen, nu finns bara godkänd eller inte godkänd.

Men folk tänker ju så ändå ;) 1:a-klass o 2:a-klass alltså... så eg spelar det ju inte så stor roll att man har "tagit bort" den indelningen?

Nån som har bilder på hästar med bra exteriörbedömning? Skulle vara jätte-kul att se...

diva-10ar.jpg

Diva från Gategården, 9.02 för exteriör. 10 för benkvalité.

Ja, hon ser ju kanon ut... förstår att hon fått extra för benen..

Kul att se olika bilder... man vill ju så gärna jämföra med sin egen..

Nu är ju inte hon i den klassen.. :)

Fler bilder!!

Båbbe skrev:
Vem "visade" hästen? Var det en duktig unghästtränare som höll i hästen då den bedömdes eller en ren amatör som avslappnat höll i grimskaftet som man "normalt gör"?

En tränare som får hästen lite lagom "på tårna" och uppmärksam får den att visa sin bästa sidan och kan därmed höja poängen avsevärt till att börja med.

Poängen 7,74 är hyfsad med inte fantastisk skulle jag vilja säga. En så kallad "BLUP-hingst" (BLUP över 115) förväntas ha 8,0 i exteriör från 2 års ålder så i jämförelse med det är exteriören inte så bra. Men visst är det möjligt för ett 5-gångssto att komma i gamla "1:a klass" (dvs = över 8,0) med "bara" 7,74" i exteriörbedömning.

Jag skulle värdera stoet som ett framtida 2:a klass-sto. Ett 2:a klass-sto skulle jag betala max 100 000 för och med en 3-åring får man dra av 6 mån professionell träning från det (ca 45 000) så då skulle jag säga att 50-60 000 nånting är absolut max vad hon är värd och det förutsätter att hon är 5-gångare och visar utmärkta gångarter i hagen.

Tack för ett bra svar! Hästen togs direkt från unghästbetet och är hanterad men inte tränad sedan innan, visaren var/är "amatör".

Silkisif skrev:
ojojoj:) Vad jag har fått för mig växer hästarna mkt i unghäståldern, och ett sto ska ju ha minst 7,50 tot, en hingst ska ha minst 7,75 tot. Förstaklass ska ha 8,0 som minst. om ditt sto kommer att växa mer, och dessutom har riktigt fina gångarter, kan hon ju höja sig. iaf 2:a klass, om gångarterna också är bra ;) Men jag har inte sett hästen så det är svårt att säga.

Jag skall till unghästbetet nästa vecka, jag kan försöka lägga upp fotografier på henne därefter.

Jag fick precis en bild mejlad från danmark, tagen ca 2v efter bedömningen ägde rum, tyvärr är det en vanlig "hag-bild". En "uppställd" bild skall jag fixa vid mitt besök senare.

kveikja06.jpg

Så så här ser hon iaf ut...

Söt om inte annat :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka