Fråga om Berner Sennenhund!

R

Rebecka

Hej alla! Min familj har tänkt skaffa hund i sommar och nu funderar vi på Berner Sennen. Jag har läst många fördelar och så med dem (och dom är så söta!) men jag funderar på vad de kräver från hundägaren? Har de ingen negativ sida? Hur mycket aktivering kräver dom osv?
Någon som vet? Nagra tips infor hundkopet?

Blir första hunden för mig, mina föräldrar har haft flatcoated retrieverhundar innan, men det var ganska länge sen.

Svar är suuuper!
Rebecka

Sv: Fråga om Berner Sennenhund!

Vi har haft flera bernersennen(har en nu också).
Vet inte om det bara har varit med våra men alla våra har varit otroligt... ja... kelsjuka? så mycket så att det blir jobbigt.... Allihopa har vevat/rivit oss med tassarna när vi sitter ner för att få uppmärksamhet. Alltid har det kommit en tass farande.

Men dom flesta sidorna hos en berner är självklart positiva annars hade vi aldrig skaffat sånna.;)

Alla våra har skött sej kanon och man har kunnat lita på dom i vått och torrt. Vi fick dock göra oss av med en buse när jag var bäbis, antagligen blev han svartsjuk när jag föddes för han blev helt odräglig, dock väldigt snäll absolut inte elak.

Här är våran berner Gucci, helt otroligt snäll och pigg och busig trotts att hon snart är 7år. Dock lite små feg av sej:
Bild050-1.jpg

P5270009.jpg

Bild126.jpg

Åh vad fin! :D

Man blir riktigt sugen på att skaffa en Berner Sennen.. Dom verkar precis som du skriver vara väldigt vänliga och tillgivna.

Absolut det bästa valet angående hundköp man kan göra!! vi köpte en bernis och ääälskar honom,och hela rasen!!:love:

håller med om det där med tassen... när man sitter vid bordet (behöver inte äta) så kommer han gärna och buffar in nosen under armen på en och börjar man inte klappa honom då så kommer tassen, men vi tycker det är charmigt....xD
Han är perfekt som gårdshund, men jag skulle inte rekommendera rasen om ni bor i lägenhet, spec.inte i stan... vill vara ganska fri och kräver inte såå mkt aktivering... kan gå en kort promenad ena dan (med nåra kortare kisspromisar också om han är inne annars) och en flera timmars nästa... väldigt flexibla
vi har våran ute typ hela dagen (bor mitt i skogen) och då kräver han naturligtvis färre promenader. gärna lite tanke lekar (hjärngympa) ibland också...väldigt lättlärda och lyssnar bra..., när dom vill...! kan vara vääldigt envisa också och bara titta bort när man säger nåt men oftast lyssnar han bra
kan alltid lita på dom och domär såå mysiga!! inet överdrivet mkt pälsvård heller... kamning ibland och bad... men ingen klippning etc. kanske bara trimma öronen så dom får bättre form...!

Om du köper en kommer du INTE ångra dig!!!

Här e min bernis Durin (Berntiers Don't Tell)....
1151.jpg

Frstabesken003.jpg

Hemma024.jpg

Strtjra2007.jpg

Hmtning040.jpg

http://i148.photobucket.com/albums/s30/MidnightSurprise/Durin/Hmtning016.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s30/MidnightSurprise/Durin/Utstllning023.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s30/MidnightSurprise/Durin/Ospecifiserat015.jpg
http://i148.photobucket.com/albums/s30/MidnightSurprise/Durin/Olika023.jpg
Flyttkursmm014.jpg

sorry för många å stora bilder...

Hjälp jag fick hjärtsnörp när jag såg första valpbilden!:love:

Berner Sennen är en helt underbar ras.
Det enda negativa är sjukdomarna.. Se till att vara RIKTIGT noga med att välja uppfödare och ha koll på han- och hondjur. Det är inte en frisk ras längre.
Men hittar man en frisk och sund hund så är livet med dom underbart!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 166
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 432
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 526
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka