Fråga ang uppklassning

P

pluppalot

Hej.
Jag undrar lite om uppklassning. Jag har letat efter svar, men har inte riktigt hittat svaret på min fråga.
Detta gäller b-ponny som ska starta en lokal LA:1 (KM) MEN har mängder av placeringar och vinster i flera regionala och nationella tävlingar, har även ridit elit och SM. Är detta verkligen tillåtet? För mig låter det orimligt.

Sv: Fråga ang uppklassning

Jag har egentligen inte koll på regler som gäller för ponny och ponny programmet, men jag har för mig att SM för B ponny går i LA:4 eller något sådant? Och i så fall så borde det inte gå att klassa upp en B ponny ur LA? För det är väl inte statusen på tävlingen som man blir uppklassad ur utan själva klassen.

Finalerna på SM går i LAP:0 (inga skolor i det programmet).

Man kan bli uppklassad från lokal tävling på ponny, men allt detta står ju i TR.

Okej. Jag läste detta i TR "Ponny är uppklassad ur lokal tävling vid tagna 50 p eller högre" altså poäng tagna på regional tävling eller högre, och ekipaget som jag blev lite fundersam över har långt mycket mer än 50 p, tre gånger så mycket närmare bestämt.
Men kan man dra slutsatsen att det är klubben som bestämmer om ekipage som egentligen är uppklassade ur lokal tävling får starta när det är KM?

Fast i så fall ska det stå i proppen att det är en öppen klass som även uppklassade kan starta. Kolla med arrangerande klubb eller ännu hellre ditt distrikt.

då hade jag fel. Men jag läste inte tr innan jag skrev. Trodde som sagt inte att man kunde bli uppklassad från statusen på tävling. Bara klassen. Men tydligen hade jag fel. Isåfall tycker jag att det låter konstigt att hon får starta. Är det samma ryttare som ska tävla KM som har ridit SM?

Ja, ekipaget är precis det samma som vid SM.

Jag googlade lite till och hittade att B-ponnyer inte blir uppklassade enligt poängsystemet. Lite förvirrande eftersom att det stod "Ponny" i TR, vad jag kunde se nämndes inte att det skulle vara annorlunda för B-ponny. Någon annan stans hittade jag att det tydligen inte skulle finnas något uppklassningssystem vid lokal tävlan, så att det är fritt fram att rida en lokal tävling fast ekipaget hör hemma i nationella tävlingar. Om det stämmer är det rent ut sagt för jävligt. Jag tycker att de som hör hemma på regional/nationell nivå ska hålla sig där och inte gå ner och tävla lokalt. Tycker det är illa med ekipage som drar runt på lokala tävlingar för att "plocka rosetter" om man hör hemma på en annan nivå. Det är orättvist mot ekipage som faktist är på lokal nivå.

Det var godkänt. Själv hade jag nog inte velat ha det så. Men egentligen bryr jag mig inte om den enskillda klubben i sig, för det är inte min klubb det gäller. Det som får mig att reagera är egentligen varför det som jag trodde var regler inte gäller på alla lokala tävlingar, men det verkar ju som om uppklassningssystemet inte gäller b-ponny. Jag visste inte att klubben kunde ändra de vanliga reglerna vid KM, men om uppklassningssystemet ändå inte gäller b-ponny så spelar det ingen roll.

Senast ändrad av en moderator:

Trådkap! :crazy:

Visst börjar poängräkningen om när man startar i en högre klass? Säg om man samlat ihop 80 p i LB så räknas väll inte det som uppklassning ur LA där 80 p är gränsen för uppklassning? :confused:
Jag och en kompis diskuterade detta tills vi knappt visste vad vi pratade om... :crazy:

Jag har forskat vidare i detta nu och kommit fram till att B-ponny inte klassas upp ur LA eftersom att de svåraste klasser de i regel går är LAP:0 som inte innehåller några skolor, därför blir de inte uppklassade. Jag ångrar lite av mitt uttalande som jag gjorde, jag är mer insatt i frågan nu. Inget ont om några B-ponnyekipage, det är reglerna som bode justreras lite isf, man gör ju så som det är tillåtet, och i detta fall är det tillåtet för B-ponny. Jag tycker dock att det som är lite fel är att de som går LA stadigt på höga % kanske inte hör hemma bland de som ligger på lokal nivå. Det är helt enkelt schystare att hålla sig på sin nivå, sen gör man som man vill och det tycker alla olika om.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
Tävling Hej! Har kollat runt på Tr men hittar ej svaret på min fråga så tänkte kolla om nån här har koll på vad som gäller. Jag ska starta...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Hej! Let me presentera mig :-) Jag är en fjortonårig tjej som rider dressyr. Jag köpte ett ganska nervigt och stressat sto för lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 725
Senast: Tonto
·
Dressyr Hej! Jag har tävlar en lokal LB på över 62% i höst och nu tränar jag och min ponny på LA/MSV nivå men har inte tävlat i det efter som...
Svar
4
· Visningar
4 023
Senast: hola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka