Fråga ang Tävling

S

samtson

Jag har en fråga ang detta med tävlingar. Jag planerar nämligen att debutera med min flicka nu i vår och har två tävlingar som ligger väldigt nära mig geografiskt.

Den ena är en lättklass tävling i Juni och den andra är en kvaltävling i April.

Är det dumt att debutera på en kvältävling? Jag tänkte att här ställs det väl rätt höga krav på ekipagen? (Nog för att jag sett grisepassande ekipage på sådana tävlingar också visserligen....)

Jag vet ju inte exakt hur det går till på tävlingsplatsen så därför kanske det vore bättre med en lättklass - där alla är mer medvetna om att man kanske är nybörjare....?

Jag har tävlat förrut, men det har varit på små små inoficiella tävlingar.

Någon som kan ge lite feedback? Kanske en liten anekdot om hur det går till?

Jag har FIPO och har läst det, men har en liten fråga - fullcheek bett, visst räknas det som vanligt tränsbett? Det har ju skänklar på sidorna, men ingen hävstångs effekt.

Sv: Fråga ang Tävling

Är hästen redo och har kapacitet för en kvaltävling, så att säga, ser jag ingen anledning till att börja med en lättklass om det inte är för en själv.

Däremot om både häst och ryttare är redo för en kvaltävling och klarar av detta med godkänt resultat skulle jag inte tävla en lättklass efter det.

Jag började med lätt klass, sen öppen klass, sen regionala kvaltävlingar.

Vad det handlar om är ju att ta sig runt banan i den gångartsföljden som gäller. Jag har en fin häst med kapacitet - men vi kommer inte vinna - oavsett vilken klass vi tävlar. Nu vill jag bara testa - våra nerver i första hand, och prova oss fram. Kanske borde vi sattsa på lättklass från början och gå "den rätta vägen" upp till toppen....

Det är inte mer "rätt väg" att börja med lätt klass egentligen.
Om din häst har ökad tölt/pass och som du säger är fin i gångarterna, skulle jag rida på kvaltävlingen om jag var du. Det runt omkring är ju samma oavsett om du tävlar lätt klass eller inte, så det är egentligen bara ridningen (ett extra moment i gångartsgrenen och så) som skiljer.

Jag har FIPO och har läst det, men har en liten fråga - fullcheek bett, visst räknas det som vanligt tränsbett? Det har ju skänklar på sidorna, men ingen hävstångs effekt.

Detta skulle jag också gärna vilja ha svar på! För ca fyra år sedan fick jag tipset av Nina Keskitalo att rida min häst på fullcheek - eftersom detta räknas som vanligt tränsbett. Har också tävlat (främst lätta klasser) med sådant bett sedan dess utan problem.

MEN i höstas var det plötsligt en domare som var på väg att diska mig på en tävling p g a detta bett! :eek: Enligt denna domare skulle det bara vara OK att rida med detta bett om jag i förväg visat upp det för huvuddomaren och fått besked att det var OK. Nu blev det tillslut så att jag ändå inte blev diskad - men fick definitivt känslan att jag klarade mig "på nåder".

Därför skulle jag väldigt gärna vilja veta om reglerna ändrats så att fullcheek inte längre är tillåtet. För i min värld är det HELT OMÖJLIGT att Nina K skulle kunna ha fel så länge det har med islandshästar att göra. Dessutom hade jag ju faktiskt tävlat för olika domare i flera år med detta bett utan någon anmärkning...

(Hade faktiskt lyckats förtränga detta - men nu är det ju snart dags för ny tävlingssäsong så det är ju hög tid att ta reda på vad som gäller! Håller tummarna för att t ex Freyr tittar in i den här tråden - hon har ju alltid dunderkoll!!!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka