Fråga ang. ägarskap av övergiven katt.

Riley

Trådstartare
De senaste månaderna har det strukit omkring en mager och allmänt "ful" katt här i krokarna som ingen vill kännas vid. Jag är säker på att den någon gång varit någons tamkatt, för även om den inte är alltför social verkar det helt klart som om den haft nära och regelbunden kontakt med människor någon gång i sitt liv.

Har nu inför vintern tänkt försöka fånga in den och ta den till veterinär för att kolla efter ID-märkning, och om den inte står på någon och ingen hör av sig hade jag planerat att själv ta hand om den och även registrera den som min.

Jag undrar dock lite hur det fungerar, om någon efter registreringen hör av sig och påstår att katten tillhör/t henne/honom? Är jag då juridiskt skyldig att överlåta katten och ägarskapet, eller tillhör den mig?

Jag är en sådan där känslosam typ som inte vill fästa mig vid djur som inte är mina egna, därav frågan.
Tack på förhand osv. för svar.

Senast ändrad:
Sv: Fråga ang. ägarskap av övergiven katt.

Jag har inget svar på din fråga ang ägandeskap men;

Har nu inför vintern tänkt försöka fånga in den och ta den till veterinär för att kolla efter ID-märkning, och om den inte står på någon och ingen hör av sig hade jag planerat att själv ta hand om den och även registrera den som min

:bow:
Tänk om fler vore likadana när det gäller hittekatter!

Jag tror inte du har något juridiskt ansvar att lämna ifrån dig katten om den är registrerad på dig, faktiskt. Ser inte hur någon i sådana fall skulle kunna ge juridiskt bindande bevis för att katten är deras.

Och en stor eloge ska du ha, dessutom!!

De senaste månaderna har det strukit omkring en mager och allmänt "ful" katt här i krokarna som ingen vill kännas vid. Jag är säker på att den någon gång varit någons tamkatt, för även om den inte är alltför social verkar det helt klart som om den haft nära och regelbunden kontakt med människor någon gång i sitt liv.

Har nu inför vintern tänkt försöka fånga in den och ta den till veterinär för att kolla efter ID-märkning, och om den inte står på någon och ingen hör av sig hade jag planerat att själv ta hand om den och även registrera den som min.

Jag undrar dock lite hur det fungerar, om någon efter registreringen hör av sig och påstår att katten tillhör/t henne/honom? Är jag då juridiskt skyldig att överlåta katten och ägarskapet, eller tillhör den mig?

Jag är en sådan där känslosam typ som inte vill fästa mig vid djur som inte är mina egna, därav frågan.
Tack på förhand osv. för svar.

Vi tog hand om en "Vildkatta" som hon kallades, en underbar trefärgad lånhårig skönhet :love:. Jag var livrädd att hon skulle vara chippad och att vi skulle få lov att lämna tillbaka henne till hennes ev tidigare ägare, men ingen märkning någonstans, så nu är hon våran :banana: öronmärkt och allt.
Nu hade hon tydligen bott ute i över två år och ingen ägare hört av sig så vi förmodar att hon har blivit dumpad där.
Skulle aldrig lämna ifrån mig henne om någon påstod att hon var deras.

Om katten inte har någon märkning så kan inte den ev förra ägaren bevisa att det är deras katt, så fånga den och märk den fort som tusan.

Lycka till.

Som jag har förstått det räknas katter som hittegods så de regler som gäller för hittegods gäller även för upphittade katter. Mer om det kan du läsa här.

Om du anmäler "fyndet" till polisen och ingen gör anspråk på katten på tre månader bör alltså katten räknas som din.

Tack alla för bra och trevliga svar! :bow:

Kisse, som för övrigt visade sig vara en kastrerad hankatt, ligger just nu och sover i en hög filtar i badrummet. :D Han har varit lite rädd och skygg av sig sedan han kom in, men det är iofs förståeligt om han inte varit inomhus på väldigt länge. Han verkar i alla fall vara glad åt både torrfodret och värmen.

Har också fått tid hos veterinären nästa vecka för både hälso- och chipkontroll, så vi får väl se vad som kommer fram. Ska ta och ringa till polisen också så jag kan prata med någon direkt och höra vad som gäller i just det här fallet, man kan ju aldrig vara riktigt säker.

Jag återkommer om fler frågor dyker upp. ;)

Vad underbart att du fått in honom och att det går bra :laugh: Skyggheten ger sig säkert när han inser att du är snäll och att det är du som står för käket ;):D Man vet ju inte vad han varit med om så ge honom lite tid.

om det inte är någon som dumpat den och du inte hittar någon ägare... så borde ju "ägaren" vara glad att den fått ett bra hem..
hade en katt som försvann, var ute och sökte satt upp lappar men efter som jag bodde på en ö så begränsade jag sökandet till den.. tre år senare var det ett djurhem på andra sidan bron (bron är ca 1km så katten hade knappast gått över själv) som satt in en bild i tidningen och berättat hur de hittat honom några veckor efter han försvunnit från oss synd bara att han blivit överkörd v innan billden komm ut.. men vi var glad att någon tagit hand om honom (fick höra senare att det var våran grannjävel som släppt av honom på andra sidan bron) snacka om sjuk människa.. han tog sju katter i vårat område i kattfällor och körde i väg med..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka