Founderguard el. LaminaSaver

A

armada

Har någon lyckats importera Founderguard / LaminaSaver?
Den innehåller antibiotika och man bör ha tillstånd från veterinären, eftersom det är rätt dyrt undrar jag om någon i Sverige använder detta och hur ni gjorde för att få in det i landet?
Alternativt, är det någon som är på väg till Australien och kan ta med en 5 kilos hink i handbagaget :D
 
Nja, det är tänkt att minska ”skenfermenteringar” i grovtarmen och snabba sänkningar av pH värdet genom att begränsa utvecklingen av vissa bakterier. Det är ett bevisat mekanism och det finns inga andra sätt att stoppa kedjereaktionen, än!
Jag förespråkar inte för användandet av antibiotika (Founderguard = Virginiamycin) i förebyggande syfte om inte situationen är väldigt speciell.
Användandet ska ske i samråd med vet, det är ingen tvekan om den saken!

LaminaSaver innehåller inte antibiotika och används för att hjälpa läkningen, det finns en del rapporter som pekar i positiv riktning.

Tänkte prova och se om det är bara båg… :D
 
Jag skulle nog akta mig för att försöka smugggla ett förbjudet fodermedelsantibiotika till sverige tveksamt om någon veterinär skulle få licens.
PL
 
Jag ska undersöka saken närmare, jag tänker inte smuggla! Oftast finns det goda anledningar till förbud.
Han är inget köttdjur och han kan inte användas till livsmedel med tanke på vissa preparat han har fått tidigare om det är det som skulle vara ett hinder (livstidskarens).

LaminaSaver går att importera så jag börjar med det!
 
Skulle tro att ett eventuellt förbud har med resistensutveckling att göra.. Men det låter som en intressant teori bakom det hela.. All fångbehandling som fungerar är ju av godo..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 726
Senast: Jamtland
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 502
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 844
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 313
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp