Fötterna stilla

E

Eccu

Hur skall jag göra för att kunna hålla mina fötter stilla då jag sitter ner i traven? Det går bra utan stigbyglar men inte med. Fötterna dinglar lixom fram-och-tillbaka utan att röra hästen men det ser dumt ut. Tips??:-)

Sv: Föttera stilla

trampa ner hälen, hålla om med vaden (obs inte hälen/foten), lossa knät från sadeln.

Inte trampa ned hälen , tänk tårna upp, tyngden i hälen, då kan du slappna av i foten och benen. Du ska inte ta spjärn i stigbyglarna.

Se till att trampa ner hälarna. Träna i sakta trav.

Sv: Fötterna stilla

Jag tycker inte att det hjälper att trampa ner hälen, då får manbara fler spänningar och det blir svårare...

släpp ner knät, då kommer hälen ner av sig själv. Håll om lätt med vaden

du verkar ta för mycket stöd i stigbyglarna:) gjorde jag med tills för ett tag sen. då kom jag på att om jag var tillräckligt avslappnad i benen låg dem mer stilla sen längde jag ett hål på stigbyglarna. ( hade alldeles för korta innan) längde ända tills dom var bra för min längd :) funkade för mej iaf^^

tack för alla tips! :D verkligen glad eftersom det nu har gått bra! :D
Tack!<3

jag tycker också att det är jättesvårt! om man inte har knäna in mot sadeln så går det inte att knipa med dem och är det lättare att slappna av så man får ner det. precis som andra har skrivit så ska man hålla lätt tryck med vaden och sen vrida ut knät lite, funkar rätt bra för mig, iaf när man tänker att man ska göra rätt. :)

Hur skall jag göra för att kunna hålla mina fötter stilla då jag sitter ner i traven? Det går bra utan stigbyglar men inte med. Fötterna dinglar lixom fram-och-tillbaka utan att röra hästen men det ser dumt ut. Tips??:-)

Läste nyligen en övning som jag tycker verkar rätt nyttig, som nån stjärnryttare föreslog. Man ska stå upp i stigbyglarna, riktigt stå upp som om man står på marken, och balansera. Man får ta stöd mot manken om man inte klarar ut det. De flesta (inkl jag) märker att vaderna ramlar bakåt och man tippar framåt men man ska jobba (i korta omgångar) om och om igen på att hålla sig i balans med benen stilla under bäckenet, annars tippar man. När det går bra i skritt ska man träna i trav osv.
Ska vara bra för att lära en att ha benen på rätt ställe och hålla dom stilla.

Det kanske kan vara nåt att prova?

Jag har haft samma problem men för mig hjälpte det med att länga stiglädrena...

Min ridlärare tjatar jämt på mig ang. min läder...Senaste dressyrkursen fick alla länga sina läder med 1 el 2 hål..

Om du sitter rakt, slappnar av i knät och sänker hälen så får vi hoppas att det löser sig!:)

du har fått massor av bra tips :) jag kan inte komma på flera just nu.. hoppas att det går bättre för dej :)

Hehehe, kanske lite sjukt, men det är inte alltid ryttarens fel att man har en "dålig" sits. Alltför många sadlar är tillverkade på ett sådant sätt att man får stolsits, faller framåt eller inte får något stöd vid knäna. Mycket har med var tyngdpunkten är placerad i sadeln.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Marvin
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 252
Senast: Sar
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama