Fotpeelingfiskar

Lager

Trådstartare
Hur sköts fotpeelingfiskarna som finns överallt nu? Jag tänker på SPA, där du får gammal hud bortäten genom att ha fötterna i akvarium med småfisk.

Jag har precis testat och var väldigt nöjd för egen del (som att doppa fötterna i vichyvatten...), men passade på att fråga om fiskarna. De får extramat och vitaminpulver, men bor i sina akvarier (/fotbad) som var helt kala. Ingen sand/sten eller annat. Tyckte lite synd om fiskarna även om allt verkade rent och fräscht.

Är det ok att ha vanliga akvariefiskar i helt kala akvarier? Jag fattar ju att peelingfiskarna kanske inte behöver en hel snårskog av växter, men sand?

Sv: Fotpeelingfiskar

Tack för svar!

Jag ska kolla upp detta lite mer. Oroar mig lite över att kanske av slarv gynnat en dålig salong som inte sköter sina fiskar.

:bow:

Tack - mycket intressant läsning!

Där har de fiskarna i två akvarium, eller riktigt där de bor och ett som bara är fotbad. Verkar ju betydligt trevligare!

Nja säger jag. Stor risk för stressade fiskar när de flyttas fram och tillbaka. Vatten är inte som luft, att det är samma i två burar, vatten kan vara väldigt olika.
Sand har man inte för fiskarnas skull utan för att ge mer fästplats för nyttobakterier, så det är vattnet som blir bra av sand, inte så mycket fiskarna.

Det här har jag diskuterat med en massa gamla djurskyddsklasskompisar. Jag har också varit i kontakt med jordbruksverket om det och då svarade de att de var medvetna om problematiken men inte hade något yttrande. Nu sist det togs upp bland vännerna hade dock en av djurskyddarna ett svar:

Vad gäller Garra Rufa (pedikyrsfiskarna) så har Jordbruksverket yttrat sig i frågan. Jag kan maila det till dig. Kortfattat går det ut på att man inte behöver något 16 § tillstånd eftersom syftet inte är att de hålls som sällskap eller hobby. Det finns också ett resonemang om att man inte bör flytta fiskarna mellan olika akvarium eftersom det leder till stress och skador. Det blir därmed en konflikt mellan de hygieniska kraven för behandlingen och fiskarnas behov av inredning. Ett sätt att godtagbart uppfylla båda anses vara att ha mörk botten och minst två mörka sidor på akvariet och plastväxter som kan tas upp vid behandling.

+ Gabbi

Tack för svar, och tack för den konkreta infon från jordbruksverket! *bow*

Jag vet inte om just Garra Rufa är bottenlevande, men många av mina vanliga akvarieraser är ju nere i sanden och möblerar om rätt bra. Kanske mest malarna och guldfiskarna... Antog att det gav någon form av stimulans.

Men då ska jag söka efter ett spa som har mörk botten och sida till fotbaden i alla fall!

Liknande trådar

Övr. Djur Är helt novis på akvariefronten så ger ni mej dom svaren jag vill höra på mina frågor så ska jag läsa på ordentligt, annars lägger jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 570
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar