Fosforbalans

V

Vindelkusken

Jag blir inte klok på höet i vårt stall. Kvoten mellan Kalcium och fosfor är mer än dubbelt så stor som den borde vara! Med hjälp av min foderkunniga kompis kunde vi konstatera att min ponny behöver tillskott på 60 g fosfor (:eek: ) för att kvoten skulle gå jämnt upp. Det låter helt vanisinnigt, men är dock sant. Så jag undrar om nån har erfarenhet av fosforbalans som man kan köpa på Granngården, och huruvida den är bra eller inte.

Mvh, Moa

Sv: Fosforbalans

jag har också ett hö med högt kalkvärde och får då fylla upp med vetekli som innehåller mycket fosfor. enligt Helsingborgs djursjukhus.

Jag har använt fosforbalans i många år (sedan den kom), samma gäller för de flesta här (kalkrika marker) Fungerar utmärkt.

Vetekli använde jag innan fosforbalansen kom, men det innebär ju att jag får 'annat på köpet' som jag kanske inte vill ha, och vetekli innehåller tungmetaller, så inget jag vill ge i större mängd.

Okej, låter som en bra idé med andra ord... jag kom på nu att vi måste ha räknat fel nånstans, eftersom 60 g i tillskott är fullkomligt orimligt. Får ta mig en närmare titt på det där ;) Vetekli har jag inte hört talas om förr, det var ju intressant.

Kvoten behöver inte gå jämnt upp, det viktiga är att hästen får i sig sitt dagsbehov av fosfor. Du behöver inte oroa dig för kalciumöverskottet om det i huvudsak kommer från grovfodret. Det är i alla fall vad jag fått som svar från Christina Planck.

Fosforbalans är kanon att använda om man bara saknar just P.:)
Det kan dock vara en fördel att täcka behoven så gott det går med ett komplett mineralfoder och sedan "toppa" med Fosforbalans, för att få med lite spårämnen och vitaminer som Fosforbalans saknar helt. (Det innehåller ju bara Na och P)

Kraffts Miner Vit är ett komplett mineralfoder som innehåller mycket P och lite Ca, minns tyvärr inte de exakta värdena just nu.

Men om ni fått fram att det saknas hela 60 g P så kan det kanske vara idé att göra en kontrollräkning först, som sagt. ;)
60 g kan vara lagom att sprida över 3-4 dagar...

En 400 kg häst med lätt arbete behöver 20 – 23 gram kalk och 12-16 gram fosfor per dag. Litet olika enl olika referenser.

Det kan aldrig vara frågan om att du ska ge 60 gram fosfor. Det kan rentav vara farligt.

En dos av 60 mg å andra sidan kan bara ha betydelse om du skulle ligga under minimibehovet av fosfor. Det är helt OK med stora överskott av kalk bara minimibehovet av fosfor är tillgodosett. Men kalk fosforkvoten får aldrig vara < 1.

Caspar - Vetekli innehåller visserligen mkt fosfor men bara ca 10 % kommer hästen tillgodo. HH

Tack igen för alla svar. Känner att det verkligen är på sin plats med en kontrollräkning ;) Kalcium finns det extremt gott om i höet, så det känns som att man skulle vilja jämna ut det hela litegrann... Men jag visste inte att det var "okej" med överskott på kalcium, det var nåt nytt! :)

De övriga mineralerna var det inga problem med, så det känns lite vanskligt med "allmänt" mineralfoder, där det dessutom ingår kalcium :confused: Men nu har jag köpt fosforbalans iaf, så ska jag sätta mig ner och räkna ordentligt ;)

Jag har använt fosforbalans i många år (sedan den kom), samma gäller för de flesta här (kalkrika marker) Fungerar utmärkt.

Vetekli använde jag innan fosforbalansen kom, men det innebär ju att jag får 'annat på köpet' som jag kanske inte vill ha, och vetekli innehåller tungmetaller, så inget jag vill ge i större mängd.

jaså det har jag aldrig hört förut att det innehåller tungmetaller hur kommer det sig, vet du det?

Då kasnke ni vet vad fosforbalans kostar och innehållet? blir det mkt biligare än att köpa ex miner grön? Har hittils i allt grovfoder jag fått analys på vi köpt varit rätt högt Ca g o ngt för lågt Pg. Brukar fattas några gram fosfor när jag räknat ihop foderstat med havre o ev lusern o så. kvoten brukar bli 1.8- 2.1.

159 kr för en hink på 2 (?) kg kostar fosforbalansen. Beror ju på hur miner grön eller vit passar in om det är bättre eller ej. Jag får använda miner grön OCH fosforbalans.

Ja, jag köpte en 2-kiloshink från Granngården och den kostade 159 kr. Hästen får 2 mått om dagen = 5 gr rent fosfor. Jag blandar ut det i ponnykraften och matoljan, och det verkar han då gilla :)

Antar att du räknat om så du sett att den behöver 5 gram för att uppfylla sitt behov. Obehövd fosfor kommer bara ut i vattendragen (Vindelälven kanske?) och bidrar till Östersjöns övergödning. HH

Det har du så rätt i! Men jag syftade på att hon ville att kvoten skulle "gå jämnt upp" eller vad hon skrev för att hon inte skulle lägga till för mkt i nödan.

om jag fattatdet hela rätt så får det inte vara mer fosfor än kalk? men det ärväl då kvoten blir för låg va?

Nej precis. Kvoten ska ligga på minst 1,1, vilket betyder att mängngden kalcium= 1,1 x mängden fosfor, dvs 10%mer Ca än fosfor. Minst.

Nu kanske jag krånglade till det ännu mer, men det ska alltså vara något mer kalk än fosfor totalt sett i foderstaten. Man ska alltid i första hand se till att basbehovet är täckt.

jo men då har jag nog fattat, kanske inte just hur du räknade ut det...men huvudsaken är ju att jag har fattat att basbehoven är täckta och att fosfor siffran ska vara lägre än kalksiffran!
vad händer om det är tvärtom?
hade en inackorderad här förut och räknade lite för skojs skull på deras foderstater när jag höll på att lära mig detta.... sen tyckte jag att dom fodrade väldigt konstigt så jag ville se hur siffrorna blev...kollade på dom papprena igår och såg att den ena hästen hade en kvot på 0,9 och den andra 1.08...vad blir konsekvenserna av det?

Antar att du räknat om så du sett att den behöver 5 gram för att uppfylla sitt behov. Obehövd fosfor kommer bara ut i vattendragen (Vindelälven kanske?) och bidrar till Östersjöns övergödning. HH

Självklart räknade vi igen och kom fram till att han behövde 5 gram extra fosfor, (vilket inte blev så våldsamt stort tillskott). Som jag har förstått nu, efter att ha läst alla inlägg, så är det inte världens undergång med en högre kvot, men det känns ändå bra att jämna ut det hela lite. Det blev ju inte en osunt hög dosering heller :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Är inte så grym på foderstater, hittils har det gått relativt bra då jag har fått så bra värden och kvoter som passat hästarna. Men...
Svar
3
· Visningar
791
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
2 008
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka