mackan
Trådstartare
Har en uträknad foderstat som efter många om och men går ihop sig och har varit lite trixig då vi har mkt lågt protein värde i grovfodret i år, och jag har fått pyssla och pussla för att få ihop det utan att komma upp i för dyra och för stora givor annat. Har nu fått ihop den och han står på den sen några veckor då jag ökat på successivt, det är grovfodret parat med lucern och kraft muskel (0,5 kg av vardera ungefär). Det finns inget behov av mineraler i foderstaten förrutom tillskott av selen. Dock har jag för mycket fosfor säger uträknings programmet. Jag kan inte justera det vare sig med att justera grovfoder givan eller med betfor osv, för då skiter sig allt gällande protein nivå och även energi nivåer osv.
Jag vet att det fanns ngt som heter fosfor balans som jag använde för en herrans massa år sen nu, men jag har glömt hur det funkar.... Finns detta fortfarande, och vad är det jag ska titta på när jag lägger till det isåfall -jag antar att det sänker Ca/P kvoten eller hur?
Och: en tilläggsfråga när jag ändå är igång: vad exakt är det som gör fosfor obalansen skadlig för hästen och hur påverkar det isåfall?
tacksam för svar!
Jag vet att det fanns ngt som heter fosfor balans som jag använde för en herrans massa år sen nu, men jag har glömt hur det funkar.... Finns detta fortfarande, och vad är det jag ska titta på när jag lägger till det isåfall -jag antar att det sänker Ca/P kvoten eller hur?
Och: en tilläggsfråga när jag ändå är igång: vad exakt är det som gör fosfor obalansen skadlig för hästen och hur påverkar det isåfall?
tacksam för svar!