Förvaring av hästkläder inne?

moiran

Trådstartare
Jag är lite bekväm av mig och vill gärna ha ytterhästkläderna inne. Jackor, skor, stövlar osv plus andra arbetskläder som både kan lukta och vara ganska smutsiga. Min groventre som jag planerar kommer dock att vara ganska öppen, så jag vill ha garderober som jag kan stänga in kläderna i. Jag misstänker att en och annan här på forumet har just såna kläder inomhus instängda någonstans. Hur har ni löst det? Finns det tips om garderober som är lätta att städa och som håller hyfsat tätt runt kläderna om de är stängda?

Sv: Förvaring av hästkläder inne?

Vi har en groventre i anslutning till köket. Dörren dit står oftast öppen.
Där har jag alla hästkläder, skor, jackor osv.
Har allt i garderober. Dörrarna går inte att stänga helt utan står på glänt.

Jag tycker inte att det luktar. Ingen annan som har sagt något heller..

En resegarderob kanske kan vara något, att liksom hänga in i garderoben? :)

Smart, men förmodligen skulle det inte funka i min verklighet - jag är nog för lat för att hänga in kläderna i och dra igen en resegarderob i en garderob varje dag... :D

Hade det bara varit hästkläder hade jag inte varit så orolig. Men nu ska det vara mekarkläder, skogshuggarkläder osv där inne också. Efter att ha varit i flera hem som har liknande klädsamlingar tycker jag absolut att det luktar där dessa kläder hänger - inte helt oangenämt i mina näsborrar, men alla har nog inte samma associationer - och jag vill därför kunna stänga in dem eftersom ingången till nedervåningens toalett är vid grovingången.

Jag har stallkläderna i en låda i hallmöbeln -som är kombinerad med hyllor, galgstänger och byrålådor- och det funkar bra.

Enda nackdelen är att jag måste ha dem hänga på tork först om de är våta, och då hänger de över trappräcket. Vi har dock hallen helt skild med dörrar från resten av lägenheten, så det är inget stort problem egentligen.

Skorna står nere vid ytterdörren (lååång trappa upp...) och kan ställas utanför om de är alltför skitiga. :D

Enda nackdelen är att jag måste ha dem hänga på tork först om de är våta, och då hänger de över trappräcket. Vi har dock hallen helt skild med dörrar från resten av lägenheten, så det är inget stort problem egentligen.

Jag har tvättstuga med rejäl vask och torkskåp alldeles i anslutning med groventren, så där kan det få torka om det skulle behövas! Skor kan jag också ha utomhus om de är väldigt smutsiga, men fryslort som jag är vill jag gärna ha skorna inne under vinterhalvåret... :D Tänkte dock se till så jag har möjlighet att tvätta av skorna innan de ställs av inne ifall de skulle vara hemskt smutsiga. :)

Svart plastsäck plus stor påsklämma.

Absolut i värsta fall! Men inte i vardagen, för då kommer kläderna aldrig komma ned i den där plastsäcken... :angel:

Enda sättet att överlista mig själv att hålla den ordning jag vill ha är att helt enkelt göra det snorlätt att göra rätt... :cool:

Jag köpte en riktigt stor bärkasse när jag var i Ullared sist, i den får alla mina kläder och skor plats och ingen lukt smiter ut. Den är av typen "tvättkasse" med dragkedja och platt botten, så det är lätt att plocka i och ur saker.

Efter flytten i vår vet jag dock inte riktigt hur jag ska göra, blivande sambon är lite allergisk så kanske får kläderna flytta upp på vinden.

Hur stor är groventren då?
Får du plats med flera garderober?
Då kan du skilja på hästkläder och inte hästkläder. Organisera garderoberna smart så är det lätt att hålla ordning.
Tex trådbackar i en garderob där du kan ha tröjor, byxor, strumpor och likande. I den andra kan du ha jackor på galge och skohylla under.
Sen ytterligare en garderob för icke hästkläder.
Sålänge du kan stänga garderobsdörrarna ordentligt borde det inte lukta.

borde väl gå att sätta någon sorts tunn list i garderoberna så de blir lite tätare sen en enkel låsning så dörrarna håller sig stängda
då borde det funka super med vanliga garderober, och enkelt att använda :)

:rofl:
Groventre, vilken dröm :love:

Det är väl min stora dröm härhema just nu
Gärna en kombinerad groventre med pannrummet intill.

Nu har vi en trång hall och pannrummet i slutet av hallen,
intill köket.
Stallkläder och annat smuts försöker vi förvara där,
men det ska liksom fraktas från dörren och in i panrummet.
Där hinner det hända mycket, särskilt med en livad 2½ och en numera rumphasandes 10 månaders.

För at tinte tala om alla overaller och mössor och hundkoppel och och gargh.
Hallkaos, jag verkligen avskyr det. :eek:

Vi har våra hästkläder i vår groventre. Numera har vi dörren stängd dit (pga valp), men tidigare var det oftast öppet och vi har aldrig besvärats av någon lukt in till övriga huset. Inte ens min bästa kompis med hästallergi har reagerat.

Jag byter om i stallet innan jag åker hem, visst luktar dom kläderna också lite men långt ifrån det som jag jobbar i ( jobbar med häst)
Så jag har "åkkläder" och jobbkläder/skor...sen har jag sånt flyt att jag bor i en lägenhet med ett ganska stort uttrymme utanför min dörr där trappen går upp till grannen ovanför ( utomhus) så jag kan ha kläder där , iallafall sommartid.
Hästkläder luktar ju alltid , även om man inte tror det.

:rofl:
Groventre, vilken dröm :love:

Eller hur! Jag bor i en etta med liten fjantig hall, funderar på att fixa en hängare i förrådet ute åt hästkläder. Eller så blir det en låda i hallen, har ridit så sällan ett tag att det inte gjort något att ha kläderna i förrådet men nu ska jag börja lite oftare så då villjag gärna ha dem inne.

Spontant tänker jag torkskåp. Kanske nått som står och dammar i bekanskapskretsen?

Min hästallergiske man byggde en utegarderob på förstukvisten till alla hästkläder, skor och hjälmar.
Hur praktiskt som helst och han slapp nysa av hästkläder inne. Han använde vanlig spontad panel och jag målade den faluröd med grön dörr, samma som huset. Den stod lös på förstukvisten och hade varken golv eller tak, däremot stång för klädgalgar, några hyllor och en korg. Kläderna blev förstås lite kalla vintertid men det funkade bra, och med tiden när vi slutade med häst kunde garderoben enkelt skrotas.

jag kanske är konstig men mina stallkläder àker in i tvättmaskinen ofta, gàr inte i smutsiga kläder i stallet. Fast sen sà jobbar jag i ett "snobbigt" dressyrstall, där kan man inte gà och se ut som "hej kom och hjälp mig" Alltid hel och ren, använder stallkläder som alla andra kläder.

Mina stallskor är oxà rena, smörjer in dem varje dag sammtidigt som jag gör rent tráns och sadlar, dessutom hàller de mycket längre sà. Har flera par stallskor det är obekvämt att gà i fuktiga skor, dessutom behöver de torka upp ordentligt mellan användningarna annars gàr de bara sönder.

Jackan tvättar jag ifs inte allt för ofta med den har jag i hallen och min vanliga jacka i min garderob.

Jag har mina stallskor och stalljackor i hallen bland dom andra kläderna och där folk ska gå in. Det luktar ingenting sålänge man inte sniffar på skorna eller jackan liksom.

Liknande trådar

Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 153
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka