Förvandla skogsmark till betesmark?

E

Equinique

Precis bredvid min mark planerar skogsägaren att avverka. Jag skulle gärna ha mer bete och funderar på att försöka köpa loss ett par hk efter det att det är avverkat. Hur beter man sig för att få skogsmark, i detta fallet rejäl granskog med massor med blåbär etc för att bli betesmark? Marken är inte helt plan utan kuperad. Vad är tidsaspekten? Kan man få bidrag för sånt här:angel:? (eller är det bara i mina drömmar)
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Har man skogsmark som avverkas är man skyldig att återplantera gran/tallplant inom x antal år efter marken är markberedd och jag tvivlar starkt på att man får skala bort rubbet och istället så in vall hur man vill.

Vet att tvärt om får man då inte göra hur som helst!
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Jag tror att de är möjligt att få andvända marken till bete.
Jag tror att det är mer så att det är inte tillåtet att avverka och sedan göra ingenting.
Att få bidrag till detta, är troligtvis inte möjligt.
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

det har jag också hört. sen måste det vara en ENORM jobb att dra upp alla stubbar och rötter!
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Jag har köpt mark av detta "storföretag" tidigare (2,7hk) i och för sig ett område med ungskog. Jag märkte då att de tyckte att "några hk" var lite av en "piss i Missisippi" för dem:grin:. Menar ni att om jag får köpa några hk av dem att jag inte kan/får göra betesmark av den:confused:?

Rent praktiskt...HUR går man tillväga för att göra skogsmark/ Kalhygge till betesmark? och hur lång tid ska man beräkna? Är det väldigt dyrt?
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Dyrt beror ju på vem som gör jobbet.

Vi har pratat om att göra lite mer bete av lite skogsmark.
Men då har sambon grävmaskin och vi gör allt själva.

Man får ju dra upp alla rötter, buskar osv. Det tar mycket tid och blir nog väldigt dyrt om man inte kan göra det själv.
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Precis bredvid min mark planerar skogsägaren att avverka. Jag skulle gärna ha mer bete och funderar på att försöka köpa loss ett par hk efter det att det är avverkat. Hur beter man sig för att få skogsmark, i detta fallet rejäl granskog med massor med blåbär etc för att bli betesmark? Marken är inte helt plan utan kuperad. Vad är tidsaspekten? Kan man få bidrag för sånt här:angel:? (eller är det bara i mina drömmar)

Tidsaspekten är EVIGHETER... :cool:

Jag köpte en liten skogsgård för sju år sedan, avverkade skogen, stängslade in hela marken och har nu mina fyra hästar gåendes där.
Hoppades precis som du att gräs skulle växa upp där inom överskådlig tid, men det blir inte riktigt så om man inte har enorma resurser.

Att ta bort alla stubbar är det bara inte att tänka på om man inte har egna maskiner, kan jag säga. När jag lät avverka skogen ingick även att riset skulle flisas och forslas bort och i min enfald trodde jag att jag skulle bli av med allt ris - men upptäckte snart att skoggubbarnas tolkning av ett kalhygge "rensat från granris" innebär att det ligger 7 miljoner pinnar kvar istället för 17 miljoner :crazy: - allt är relativt ;)

Med andra ord har jag ett område med massor av ris som jag själv plockat upp och lagt i högar här och var, stora sten, stubbar, gropar och annat jävulskap som t ex massor med sly :grin:

Jag provade så gräs men det är helt omöjligt där det har varit barrskog. Istället kommer det som sagt upp SLY... MASSOR med hallonsly och björksly :mad:
På de ställen där INTE hallon- och björkslyn har fått fäste har det faktiskt börjat komma upp lite gräs, efter sådär 7 år... :angel:

Nej, om du vill ha mera BETESmarker kan jag verkligen inte rekommendera att köpa nyavverkad skog. Däremot om du vill ha mera utrymme och större marker till dina hästar! De lär sig att traska runt överallt oavsett underlag, lyfter på fötterna och får mental stimulans. :)

Mina pållar (islandshästar) älskar sin "skog". De gör sina egna små stigar och kan ibland "bralla loss" i en hisnande fart över stock och sten (bokstavligen) men de är hur säkra på hovarna som helst och jag har aldrig sett dem snubbla ens. Men betesmarker blev det inte - det är varje sommar ett evinnerligt pusslande med stödutfodring av hö och släppa dem på mitt "bete" för att få det lilla gräset att räcka till.
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Tack snälla Rakel för att du svarat så utförligt:bow:

Jahaja...hm...låter inte plättlätt direkt...
Jag brukar rida förbi ett stall där de avverkat ett mindre omr ca 1 hk De som bor där har eldat mycket, både stubbar och sly. (Jag hoppade vid ett tillfälle av min häst och sprang in till dem och skrek "Deeeeeet brrrriiiiinneeeeeer". "Det är lugnt svarade de... de ska vara så" :eek: Att folk törs! Det såg ut som hela skogen höll på att ta fyr!!!) Jag tror deras fixande och eldande pågått i ca 2,5 år och nu börjar det minsann likna någon form av gräshage...fast med skogsgräs än så länge.

Kan man inte "mörda" stubbar på något fiffigt sätt:o? Önskar att jag kunde "trolla med knäna":D.. marken finns....men inte gräset... Jag pysslar och lappar också med mina gräshagar... ca 3hk... Har hästarna på gräsmattan, stödfodrar... Det finns ju sååååååå mkt skog och sååååå lite gräs...:(
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Bara hägna av o släpp in dom .
hästarna gör jobbet sen .
Vi har haft sånna hagar utan några problem alls.
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Bara hägna av o släpp in dom .
hästarna gör jobbet sen .
Vi har haft sånna hagar utan några problem alls.

Nu förstår jag inte alls:cool:? Rakels islänningar har inte fått ordning på Rakels skogshage men Orcides hästar har fixat till marken och stubbarna? Vad skiljer era skogar/kalhyggen åt:confused:?

Vore ju fantastiskt om jag bara kunde ta bort/ elda lite stubbar och släppa på hästarna och sedan låta det hela börja spira av sig själv:banana:? Är det möjligt?
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Enligt en av föreläsarna när jag läste biologi så är det bästa sättet att omvandla skog till betesmark att just elda marken och sen släppa på hästarna/korna/fåren. Man kan kanske behöva gödsla lite, men får hästarna hö till en början kommer de ju föra ut en del näring på marken.

Skapar man ordentliga eldgator och gör det när det inte är snustorrt i marken (och har hjälp av någon med kunskap) är eldning inte alls så farligt. Förr i tiden sysslade ju var och varannan med svedjebruk.
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Tack snälla Rakel för att du svarat så utförligt:bow:

Jahaja...hm...låter inte plättlätt direkt...
Jag brukar rida förbi ett stall där de avverkat ett mindre omr ca 1 hk De som bor där har eldat mycket, både stubbar och sly. (Jag hoppade vid ett tillfälle av min häst och sprang in till dem och skrek "Deeeeeet brrrriiiiinneeeeeer". "Det är lugnt svarade de... de ska vara så" :eek: Att folk törs! Det såg ut som hela skogen höll på att ta fyr!!!) Jag tror deras fixande och eldande pågått i ca 2,5 år och nu börjar det minsann likna någon form av gräshage...fast med skogsgräs än så länge.

Kan man inte "mörda" stubbar på något fiffigt sätt:o? Önskar att jag kunde "trolla med knäna":D.. marken finns....men inte gräset... Jag pysslar och lappar också med mina gräshagar... ca 3hk... Har hästarna på gräsmattan, stödfodrar... Det finns ju sååååååå mkt skog och sååååå lite gräs...:(

I början samlade jag grenar och ris på högar och eldade. Döläskigt, tyckte jag - elden har en sådan våldsam kraft! När jag kom så långt att mina vattenslangar inte räckte till vågade jag inte elda längre.
Det blir finare mycket snabbare när man plockar pinnar och elda upp dem, men där det ligger tjockt med barr räcker det inte. Barren gör jorden sur och det tar lång tid innan de förmultnar och gräs vill växa där, däremot är det som sagt uppskattat grogrund för hallonris...:crazy:
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Nu förstår jag inte alls:cool:? Rakels islänningar har inte fått ordning på Rakels skogshage men Orcides hästar har fixat till marken och stubbarna? Vad skiljer era skogar/kalhyggen åt:confused:?

Vore ju fantastiskt om jag bara kunde ta bort/ elda lite stubbar och släppa på hästarna och sedan låta det hela börja spira av sig själv:banana:? Är det möjligt?

Det är inte "bara att hägna och släppa in dem, hästarna gör resten". Håller absolut inte med! Det är precis vad jag har gjort och efter 7 år har det fortfarande inte blivit någon ordning på det, som sagt... Om jag har tid och kommer ihåg det kan jag ta lite kort på mitt lilla "katastrofområde" imorgon och lägga in ;)

Det är i varje fall tur att hästarna trivs där, men några betesmarker att tala om har det inte blivit.

Stubbarna kan du bara få bort med grävmaskin och det kostar mycket pengar. Elda upp dem går inte, men så småningom (efter 1-2 decennium ;) försvinner de av sig själva...

Det enda du kan göra för att påskynda det hela är plocka pinnar, plocka pinnar, plocka ännu mera pinnar, lägga dem i högar och elda, elda...
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Enligt en av föreläsarna när jag läste biologi så är det bästa sättet att omvandla skog till betesmark att just elda marken och sen släppa på hästarna/korna/fåren. Man kan kanske behöva gödsla lite, men får hästarna hö till en början kommer de ju föra ut en del näring på marken.

Skapar man ordentliga eldgator och gör det när det inte är snustorrt i marken (och har hjälp av någon med kunskap) är eldning inte alls så farligt. Förr i tiden sysslade ju var och varannan med svedjebruk.

Nej du har rätt...men precis som Rakel så tycker jag eld är riktigt läbbigt... lever sitt eget hungriga liv liksom och slukar allt i sin väg utan pardon... MEN om jag köper marken ska jag se till att det eldas! Det finns säkert några glada bagare som tycker det skulle vara skoj! Ett plus är att marken gränsar till en sjö:laugh:

Tack snälla ni för alla svar! I morgon ska jag ringa skogsbolaget! Håll tummarna för mig och mitt kalhygge:banana:
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Sorry, kan inte låta bli, men hk betyder hästkrafter medan du syftar på ha som betyder hektar.

Lycka till med marken!
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Sorry, kan inte låta bli, men hk betyder hästkrafter medan du syftar på ha som betyder hektar.

Lycka till med marken!

God morgon! Oj oj nu fick jag mig ett rejält skratt!!!! Just det ha ska det ju vara!!!! Inte hk..... Skojsigt det blev:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

I skogsvårdslagen står det en paragraf om att skogsmark får användas för annat brukande än virkesproduktion - det står inte närmare preciserat vad som avses med annat brukande så det är väl tolkningsfråga... om du hör med tex länstyrelsen så kan dom ge dig råd om vilka lagar och regler som gäller.

Ibland är det skog som "bara" är sådär en 60-80 år gammal som avverkas och på sådan mark kan man ibland hitta lämningar som tex stenmurar från förr när marken brukades som bete eller rentav åker - då kan man höra med länstyrelsen om råd för att restaurera marken.

Granskog är tyvärr det som är svårast att få gräs på, förutom att granj***rna skuggar ihjäl allt som inte är gran så lyckas dom dessutom göra marken sur så att gräs har svårt att trivas där.

Blandskog eller ren lövskog är däremot baggis att restaurera (nåja, relativt sett i alla fall :grin:) till betesmark.

Börja med att få bort alla barrträd därifrån, vartenda ett ska bort oavsett storlek. Försök att få undan så mycket ris som möjligt.

Enstaka lövträd som är väl uppstammade kan stå kvar, från lövträd kan man även låta tex aska eller grenar vara kvar, lövträaska är ofta svagt basisk.

Har man möjlighet att få dit en maskin med skogsfräs eller grenkross så är det värt mycket - skogfräsen tuggar sönder grenar och ibland hela stammar på uppåt 50 cm tjocklek :love: - fantastisk maskin - och blandar upp flisen med jord. Under gynnsamma omständigheter kan man så konventionella jordbruksgrödor året efter man har kört där med skogsfräs.

Granar har en förmåga att göra marken sur så se till att köra på sådär massor av kalk, då talar vi lastbilslass per hektar.

Har man väl fått bort alla barrträd och marken har rätt förutsättningar vad gäller pH, fukt m.m. så är det inte så krångligt att få till gräset sen.

Om det lönar sig eller inte att ta dit maskiner beror mycket på markpriserna, men kan man minska sin foderförbrukning med motsvarande 2 ton hö från 2,7 ha så ger ju det bortåt 15 000 per år (med transportkostnader hamnar ofta hästens grovfoder på 3 kr per kg ts).

Att lägga 150 000 på att ta dit en skogsfräs har ju då betalat sig på 10 år till följd av minskad foderkonsumtion....
 
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

Om du vill slippa gräva ut stubbarna så är det bara att göra som vi gjorde med min fd sambos skog, tänd eld på stubbarna, grilla så att du har uppsikt, efter ca 24 timmar blir det bara kol och aska kvar. Men ha stubbarna under uppsikt. Man tar alltså en spade, gräver lite in under stubben, häller lite olja, papper och sen eldar man på. Vill du släcka den så är det bara hälla en hink vatten över eller ösa sand över. Men jag skulle nog inte välja en skog som framtida betesmark, låt hästarna traska runt där som aktivering istället, det är nyttigt och omväxlande.

PS: Blåbär och många andra buskar är dessutom nyttigt
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvandla skogsmark till betesmark?

*kl*

Mycket av det som idag är skog har tidigare generationer använt som just betesmark... innan man fick för sig att plantera massa äckliga granar överallt.

Det är absolut inget fel i att bryta skog och göra bete eller rentav åker av det, här hemma står vi i begrepp att göra om i storleksordningen 10 ha skog till bete istället - marken är för vår del värd mer som betesmark än som skog... från betesmark får man kött.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa råttgiftet?
  • Vad gör vi? Del CCIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp