Så var det ju på Posten när jag jobbade, dock var 3 timmars tur kanske normalt de dagar det inte var reklam. 2 timmar kom man nog bara ner i på ”smörbitarna” på somrarnaDet jag noterat är att det är väldigt varierande med sådant. Jag jobbar ju på Bring, och möter ofta brevbärarna från Postnord. Ibland pratar jag lite med dem och tja, jag ser ju lite hur de jobbar. Det är tydligt att de har helt andra tider och kör över mycket större områden. Vårt totala utdelningsområde är uppdelat på 36 rundor och det körs 12 rundor per dag, så rundorna körs var tredje dag. En runda tar normalt 2-3 timmar, så det är inga gigantrundor som körs. Vi har fasta arbetstider och nu på sommaren blir vi ofta klara för tidigt med allt. Idag slutade vi en timme tidigare
Det är också upplagt så att alla slutar samtidigt, så det går inte att bara göra sin grej och sedan sticka hem. På morgonen sorterar vi ju det som ska ut samma dag, men efter rundan sorterar vi det som ska ut nästa dag (så mycket vi hinner innan vi ska sluta). Det gjorde att jag under eftermiddagen idag sorterade sådant som skulle ut på åtminstone 3 olika rundor, och några andra kollegor tog också sådant som skulle ut på fler än sina egna rundor. På måndag får vi alla det lättare att komma iväg med posten som ska ut osv. Det blir bra för alla på det sättet.
På somrarna gjorde vi lika som du säger, de som kom in tidigt hjälpte till med sortering till dagen efter och eftersändningarna åt de som fortfarande var ute. Vilket var toppen då de gamla rävarna gärna åkte hem snabbast möjligt medan vi yngre gärna hängde kvar och fick skriva upp övertid!