fortsätta med kraftfoder på morgonen?

L

Lollo25

Hej!
Har flyttat till nytt stall och får hem min häst snart igen.
I nya stallet så ger de inget kraftfoder på morgonen, de får bara hö ute. Nu är det så att min häst alltid ätit kraft morgon och kväll, jag ger honom lusern och havre. Nu undrar jag hur jag ska göra, eftersom de andra hästarna är vana att komma ut så fort någon kommer till stallet så undrar jag om min häst i sådana fall kommer ha ro nog att äta på morgonen när de andra inte gör det. Hon som släpper ut dem varje morgon också sa att hon tänkte att han kunde äta kraften medan hon tog ut det andra- men det vet jag ju att det inte kommer fungera, han blir alltid orolig när hästar rör på sig och särskilt om det gäller utsläpp. Men hur "fel" är det att bara ge kraft själv? Han äter nu
morgon: 2 kg hö, 0,5 kg lusern, 0,5 kg havre
middag: 2 kg hö
kväll: 3 kg hö, 0,5 kg lusern, 0,5 kg havre
Frågan är hur jag ska göra, jag tror att det som kommer hända är att han kommer äta lite, eller slänga i sig maten lite rastlöst?
Han äter dessutom rätt sakta så han skulle inte vara klar även om hon gav honom först, tog ut hö och sen släppte ut dem...
Men det kanske är värt att prova. Ett mål kraft på middagen är otänkbart för jag jobbar så ojämnt och hon med.

Sv: fortsätta med kraftfoder på morgonen?

Hej. Förstår att det är lite jobbigt när de har andra rutiner i stallet än vad man själv och hästen är vana vid.

Jag tror inte det skulle funkat så bra med att vår pålle hade fått stå kvar och äta sitt kraftfoder+lucern samtidigt som de andra gick ut. Skulle förmodligen bli väldigt stressat. Och enl vad du själv säger om din häst så skulle det kanske inte funka med honom heller.

Men då undrar jag: Kan inte du också strunta i kraft+lucern på morgonen? Han får ju endast 1 kg havre/ dag samt 1 kg lucern.
Det kan han väl få på kvällen i stället?

Om han hade fått flera kg havre/dag så måste man kanske dela upp det men inte tror jag 1 kg är för mycket. Kanske någon annan här kan svara på det?

Och lucern är väl eg inget direkt kraft-foder så det låter inte för mycket med 1 kg där heller i samma giva. Är det lucernpellets eller hack?

Har för mig att jag läst i någon tråd tidigare om hur mycket kraft-foder man max bör ge i samma giva men jag kommer inte riktigt ihåg hur mycket det var.

Men sen måste de förstås få tillräckligt med stråfoder ute så att de blir mätta. Och hur fixar ni det med lunch-hö? Det är ju inte så bra om de får stå med tomma magar ända till kvällen när de ätit upp morgonhöet.

Sv: fortsätta med kraftfoder på morgonen?

1 kg havre borde du kunna ge i en giva på kvällen, och ger du lucernhack så gör det ju inget om hästen har att göra med det hela natten. Jag hade nog gjort så, istället för att krångla till rutinerna på morgonen.

När på dagen brukar du rida, och när får de kvällsfoder? Kanske du kan ge en del av havren efter ridningen, och sedan ge resten till kvällen?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
808
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama