Sv: Fortsatta diskutionen från bildtråden :P
Här för jag över där vi var...
Psycho GRRRLLL
--------------------------------------------------------------------------------
*knapplån delvis*
Man får även lägga in kulturen i det här tror jag. Det finns olika hänseenden på kulturen, men i det här fallet är det nog mest manlig/kvinnlig som är nyckeln.
I manliga kulturer ska man hävda sig, man ska vara burdus och framåt.
I kvinnliga kulturer ska man vara ödmjuk, omhändertagande, se till andra och inte så mycket till sig själv etc.
Sverige är en typiskt kvinnlig kultur, och så har vi ju jantelagen
Någon som kan komma på en manlig kultur i Europa?
Ett väldigt reelt problem detta kan skapa är/har varit när Iranska kvinnor och män kommit till Sverige. Iranier är ofta mycket högutbildade, även kvinnorna. Sverige vill dock vara omhändertagande till de "stackars" kvinnorna som blivit förtryckta. MEN när då de iranska kvinnorna lär sig svenska och vill ge sig in i arbetsmarknaden och hävda sig, till exempel som läkare, ja, då får de ju inte göra det. Iran är en manlig kultur, kvinnorna är vana att hävda sig och säga att de faktiskt är BRA. När de kommer till Sverige och hävdar hur bra de är kan inte vi svenskar tåla detta, "de får komma hit 'ur förtrycket', men de får fan inte få bättre lön än oss."
Vi svenskar är så indoktrinerade i detta, att aldrig hävda oss, att säga våra fel hela tiden, att aldrig stå raka i ryggen och säga att vi faktiskt kan något.
Ofta kan jag tycka att de kvinnliga kulturerna är mycket trevligare att befinna sig i, men , kan vi inte för en gångs skull få titta på det vi gör bra? Måste vi verkligen fokusera på felen? De kan man lära sig av, men man kan nog faktiskt lära sig mer av det man gör rätt! Hjärnan tar in det vi ser, vi härmar det vi fokuserar på. Fokuserar vi bara på felen hela tiden är det så vi gör! Vi måste vara medvetna om våra fel, men sättet att komma förbi dom är ofta att fokusera på det bra vi gör och göra mer av det!
| Citat-svar | Svara på detta | Snabb-svar
----------------------------------------------------------------
Totola
--------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av Susan
Det är ju skillnad på knappar och knappar.
En del hjälper är ju inlärda responser, medan andra faktiskt triggar igång olika reflexer hos hästen, och de knapparna funkar på alla hästar...
Nej det gör de faktiskt inte. Nu tror du säkert jag är ute och cyklar, men med det syftar jag på att de "reflexer" som finns hos hästarna kan försämras om de blir stela eller har obalans i kroppen. Däremot spelar det sällan någon roll hur man rider på sådana hästar, de kan inte ge lika mycket som en helt mjuk och genomgymnasticerad häst.
Och vad gäller psyket reagerar hästar olika på olika "knappar". De kanske blir rädda eller stressade tillockmed av en "naturlig" signal eftersom de känner sej pressade eller inte förstår?