Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

annan1

Trådstartare
Det är några år sedan jag red på ridskola, men nu under några veckor hoppar jag in i en ridgrupp i stället för en bortrest bekant. Nivån är vuxna som ridit ett tag men inte är superavancerade. Jag tog chansen för att jag funderat på att börja rida på den här ridskolan med min egen häst, dvs. delta i grupplektioner fast på privathäst.

Men jag måste säga att jag är lite paff. Ridläraren, en kvinna i övre medelåldern, var sinnebilden av äldre sortens skrik-ridlärare. Hon korrigerade eleverna på ett mästrande sätt, och när hela gruppen gjorde fel på en övning blev hon arg i stället för att inse att hon kanske inte förklarat särskilt bra. Humor saknades helt.

Jag förstår att ridlärare måste vara tydliga och kunna säga till på skarpen, för hästarnas och gruppens säkerhets skull. Men om det är SÅ illa att man måste stå och skrika hela tiden, avbryter man väl lektionen och backar några steg?

Jag ska bara rida tre gånger i den här gruppen, och jag känner att jag vill ge någon sorts feedback. Har någon förslag på hur man gör det på ett bra sätt?
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Har du haft EN lektion? Så tråden är skapad utefter den lektionen?

Vad gör att du vill ge feedback till ridläraren? Vad är vinsten?
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Jag har ridit en lektion, men min bekant har berättat att det är så där det går till och att ridläraren om något var ganska nedtonad under den lektionen. Jag har lite svårt att tro att hon helt byter stil till nästa gång, men visst - gör hon det blir ingen gladare än jag.

Varför vill jag ge feedback? Jo, om jag i mitt arbete utför en tjänst eller säljer en vara, vill jag ju gärna ha synpunkter från kunden. Därför vill jag också gärna själv berätta hur jag upplevt det när jag köper tjänster eller varor.

Varför skulle ridskolor vara undantagna från det?
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Jag har ridit en lektion, men min bekant har berättat att det är så där det går till och att ridläraren om något var ganska nedtonad under den lektionen. Jag har lite svårt att tro att hon helt byter stil till nästa gång, men visst - gör hon det blir ingen gladare än jag.

Varför vill jag ge feedback? Jo, om jag i mitt arbete utför en tjänst eller säljer en vara, vill jag ju gärna ha synpunkter från kunden. Därför vill jag också gärna själv berätta hur jag upplevt det när jag köper tjänster eller varor.

Varför skulle ridskolor vara undantagna från det?

Jag tycker absolut du ska ge feedback. Det gör jag om jag köper en annan vara och jag får även feedback från kunder.

Mitt tips är att först fråga om personen vill ha feedback och säga att du skulle vilja ge feedback. Och att ni kan stå/ sitta någonstans där det inte är jättestressigt. Sen har jag märkt att folk ofta tar till sig saker lättare om man börjar med att säga " att jag upplever det såhär..." Istället för att säga att "du är sån och du gör såhär"
Brukar tänka på ge feedback när jag själv är lugn och inte irriterad. Kan vara till hjälp att skriva ned dina tankar först.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Klart du kan ge feedback!

Sen skulle jag om jag var du passa på att spana in flera olika tränare när jag var där.

Det är ju så olika på vilken typ av instruktör man vill ha när man rider. Så avskriv inte ridskolan pga av en instruktör. Du vet ju hur du vill ha det och om du vill börja rida där så spanar du in vilken som du tror skulle passa dig sen ställer du dig i kö för just den instruktören. :)

Hur vida det är vanligt med skrik-ridlärare som du uttryckt det vet jag inte, på "min" ridskola finns alla varianter skulle jag vilja påstå.

Själv trivs jag bra med de två jag rider för medan jag vet flera som slutat rida för dessa då dom uppfattar det som att dom är hårda och skrikiga. Dom har istället tyckt att andra varit bra som jag tycker är för "mesiga".

Det beror ju helt på vad man vill ha.

Någon vill bara komma och rida och ha trevligt lite oavsett hur det går eller vad som händer.

Jag rider där för jag vill utvecklas och komma frammåt och få fel jag gör rättade!
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Fast är man duktig på att undervisa behöver man inte skrika för att förmedla sina kunskaper till eleverna.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Håller med escodobe. Själv blir jag superspänd av skrikande instruktörer, oavsett område. Jag vet att det finns folk som gillar den stilen, men själv har jag lite svårt att förstå varför man gillar att bli klankad på (och hur man kan tro att det är en bra metod att lära ut något).

Självklart vill jag lära mig saker när jag rider för instruktör, men jag lär mig helt enkelt inte av aggressivt dundrande eller hånfulla instruktörer. Tycker att det är trist att det fortfarande verkar hyfsat vanligt.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Ja att vara tydlig och ge konstruktiv kritik gillar jag. Men skrikande människor klarar jag inte av. Oavsett sammanhang. Speciellt skrikande gälla röster.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Bra tips! Även om jag får lite ont i magen av att sätta mig ner med just den här personen. Det är dock bra träning även för mig som är konflikträdd.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Jag är lite likadan,,,eller inte konflikträdd men jag tar inte gärna konflikter och är inte personen som stormar ut och säger vad jag tycker. Men jag har lärt mig genom kurser på jobbet att det kan vara nyttigt att lära sig att ge feedback. Så även om det låter fånigt kan det vara bra att öva.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Man kan vara både duktig på att lära ut och sträng och högljudd på en gång ;)

Att vara aggresiv och hånfull är inget som jag uppskattar :crazy:

Men ibland behöver jag någon som kan pressa fram det lilla extra och på mig funkar det ;) Men så är den bästa som jag ser det även mycket vänligt sinnad, ger bra positiv kritik och har många reservplaner om det "låser sig". Dvs det är ingen som bara gapar högre och högre om det inte funkar....

MEN när jag blir bekväm och det blir lite mellanmjölk och min tränare VET att vi kan så mycket bättre, då kan det låta. :D
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Jag har ridit en lektion, men min bekant har berättat att det är så där det går till och att ridläraren om något var ganska nedtonad under den lektionen. Jag har lite svårt att tro att hon helt byter stil till nästa gång, men visst - gör hon det blir ingen gladare än jag.

Varför vill jag ge feedback? Jo, om jag i mitt arbete utför en tjänst eller säljer en vara, vill jag ju gärna ha synpunkter från kunden. Därför vill jag också gärna själv berätta hur jag upplevt det när jag köper tjänster eller varor.

Varför skulle ridskolor vara undantagna från det?

Det svåra är väl att man på många ridskolor och inte minst ridinstruktörerna själva inte har rutnier eller någon vana av att själva få feedback, dvs. kritik. Man har på många ridskolor insett vikten av att ge elever feedback/kritik i slutet på lektionen men lite grand missat att man ibland själva behöver få en feedback från elever i en högre grad än vad som är fallet idag.

Många ridinstruktörer saknar idag en UGL-utbildning. Framförallt äldre ridinstruktörer. Därför så finns det här skrikandet kvar i utbildningen. Och så länge man man inte har ett bra system för eleverna att ge instruktörerna på ridskolorna en bra feedback så kommer problemet att finnas kvar.

Det är oftat bara eleverna som kan ändra på det här. Tyvärr så betyder det oftast att elever istället byter ridskola och man som ridinsruktör eller ridskolechef inte har en aning omvarför man tappar elever...
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Jag tycker nog också att det skulle vara bra om du kunde ge feedback till själva instruktören. Om det inte känns som ett alternativ så i alla fall med ridskolechefen. Som företagare skulle man ju vilja veta om det är så att man tappar kunder av någon anledning.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Jag har funderat lite på det här... ;) Var det även så att ridläraren var skrikig mot dig med? För där kan jag verligen förstå att man reagerar!!

Om läraren får en ny elev så måste den ju så klart känna in sig och se hur pass utbildad eleven är. Det kan man ju rimligen inte veta första lektionen.

Ingen av de som är mer högljudda som jag hänvisade till har jag någonsin hört höja rösten till en totalt okänd elev.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Jadå, hon skrek på mig också (absolut inte enbart på mig dock, så det är inte för att jag känner mig personligen kränkt :p).

I onsdags, dvs. efter min andra lektion för denna ridlärare, slutade det faktiskt med att jag sa ifrån. Tyvärr blev det inte så bestämt och lugnt som jag tänkt mig - jag har den tråkiga tendensen att jag börjar gråta när jag blir arg. Men jag förklarade i alla fall att jag inte fixar att exempelvis hoppa ett hinder när någon står och skriker åt mig - inte för att jag är det minsta hopprädd, utan för att jag inte fixar skrikande och gormande.

Hon tog det på ett bra sätt, men jag är inte 100 % på att hon faktiskt förstod hur jag menade. Jag vill intebli behandlad med silkesvantar, jag vill ha lugn och konstruktiv kritik. Jag ska rida en lektion till i den här gruppen, blir spännande att se hur det går.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Hejja!!

Även om det inte gick helt som du hade tänkt dig så var det bra gjort!! De flesta ridlärare tycker ju om sitt jobb och vill göra en bra insats, feedback från elever, såväl positiv som mer konstruktiv är guld värt och i de flesta fall uppskattat :D
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Bra att du sa ifrån i alla fall!

Du får väll säga till åt andra hållet sen då om det blir så att hon inte vågar rätta dig i tron om att du ska bli ledsen. :)

Jag vet hur det är, kan också bli arg så jag gråter och så blir jag ännu argare för att jag inte vill gråta och så blir det bara värre :crazy: Fruktansvärt irriterande!! :o

Hoppas det löser sig bra mellan dig och ridläraren :)
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Nu har du ju en jättebra anledning och ingång till ett fortsatt samtal med den här ridläraren, ring eller sök upp personen och förklara precis hur du känner och vad du vill få fram!
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Det svåra är väl att man på många ridskolor och inte minst ridinstruktörerna själva inte har rutnier eller någon vana av att själva få feedback, dvs. kritik.

Hej!

Påpekar bara lite snabbt att feedback inte alls måste vara kritik. Feedback kan vara både positiv och negativ och båda är viktiga. Fokuserar man på positiv feedback befäster man beteende man vill ska fortsätta vilket kan starta en positiv spiral. Negativ feedback uttryck på rätt sätt (tex med jag upplever att och att det här skulle kunna funka bättre) kan också starta något positivt.

/Lavinia, som önskar att fler vågade ge och ta emot feedback.
 
Sv: Fortfarande vanligt med skrik-ridlärare?

Feedback är kritik. Kritik är inte likställt med "dålig kritik", det kan lika gärna vara bra kritik...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp