fortfarande halt-artrosfrågor

M

moe

Min belgare (tervhanne) blev halt (ett framben) vid ca 5 mån ålder. Vi gick självklart till vet. och gjorde röntgen o.s.v. . jag var redan då orolig för artros eftersom även många unga hundar kan få det. men enligt vet. hade han jättefina armbågar och allt såg jättebra ut förutom lite "snöstorm" i benpipan vilket hon förklarade kunde vara att han helt enkelt växt väldigt snabbt och hon skyllde hans hälta på växtvärk, gav oss nån medicin och skickade hem oss.

Nu är det dock så att hältan kommer och går precis som förut och vi har tid hos en annan vet. (vår ordinarie som var bortrest förra gången) och nu har den där oron för artros börjat gnaga i oss igen.
Han har inte ont när man klämmer på benet, inte heller vid stretching. Han är nu 9 mån.

Hur är det egentligen med artros??? Kan det sätta sig bara på ett ben??? Borde hon inte ha sett det på röntgen förra gången?

Nä, man blir så ledsen. Har anmält honom till hans första utställning men det är ju bara att glömma nu när han är så ojämn (anmälde honom då han varit "frisk" en längre period). :(

Sv: fortfarande halt-artrosfrågor

Vad trist,särskilt på en så ung hund! Och visst kan artros utvecklas i enbart en led (eller vara värre i den ena eller andra leden för den delen).
Vad gäller röntgen mm så vet jag inte.

Hur reagerar han på antiinflammatoriska läkemedel? Har han fått något sådant?

Valpen börjar halta (vanligtvis i åldern 4-6 månader) när de får onormal brosktillväxt i armbågen. De har alltså inte atrtros i den meningen som slitna leder/ledytor, utan det är brosk. Nej brosk syns inte på röntgen... Det börjar synas som pålagringar när brosket så att säga har "stelnat". Då kan hunden sluta halta eftersom att det "skyddar" leder. (Mycket "" hartassar här men jag försöker att skriva kortfattat)

När hunden är 9 månader är det inte säkert att det har stelnat så pass mycket så att det ännu syns på röntgen. En viss förändrig kan synas, men inte alltid.

För att kunna se vad det är så går man in med titthålskirurgi (artroskopi).

Jag skulle se till att uppsöka en ortoped och inte en vanlig veterinär. Det är allt för många hundar som feldiagnostiseras. Ju snabbare hunden kommer under behandling/operation ju större chans är det att lyckas. 70% av hundarna blir riktigt riktigt bra av operation. Kostar i runda slängar kring 10-15.000 om jag inte fått fel uppgifter...

Nu har vi åter igen varit hos vet. men den här gången hos vår ordinarie och han konstaterade ganska snabbt att det var i bogarna han har ont och han misstänkte även benhinneinflammation till följd av växtvärk. Vi ska in och röntga om 2 veckor och han ska då ta bilder på både bogarna samt armbågarna även om han tvivlade starkt på att det var några problem i just armbågarna.
Han påpekade även att vår hund var otroligt lugn och sansad för att vara terv och sånt blir man ju glad av att höra :) . Vi fick även rådet att ge honom ester c och fiskleverolja samt antiinflammatoriskt och smärtstillande. Jag har varit så nervös och trott att vi skulle bli tvungna att operera eller ännu värre, ta bort honom men nu känns allt lite ljusare iaf.

Det är lustigt det där, vissa blir glada om de får höra att deras valpar är mer sansade än genomsnittet, Jag skulle bli något orolig eftersom jag anser att en frisk och energisk valp ska fara runt som ett torrt skinn om de bara får. En sansad valp innebär för mig en valp som det inte riktigt stämmer med.

Jadzia skrev:
Det är lustigt det där, vissa blir glada om de får höra att deras valpar är mer sansade än genomsnittet, Jag skulle bli något orolig eftersom jag anser att en frisk och energisk valp ska fara runt som ett torrt skinn om de bara får. En sansad valp innebär för mig en valp som det inte riktigt stämmer med.

Nu var ju själva poängen att dom flesta belgare han behandlat hade behövt lugnande bara för att hålla sig kvar på bordet. En terv är ju en terv och han är en otroligt energisk individ dock inte särskilt lättstressad vilket ju annars ofta är en mycket negativ egenskap hos just belgare och även en anledning till att många avlivas före 2 års ålder. Mina föräldrar har även en omplacering som har väldigt lätt för att gå upp i stress och hos veterinären (bland annat) är hon ett nervvrak :smirk: . Min snart 1-åriga terv är en hälsosam individ :).

Kan tillägga att vi jobbat mycket med just passivitet och han har även fått följa med näst intill överallt bara för att kunna hantera alla sorters miljöer. Men som jag sa tidigare, en terv är ju alltid en terv. Det finns dock stabila individer och instabila individer precis som i alla andra raser. Synd bara att terven fått dåligt rykte p.g.a. av avel på instabila individer :smirk: . En gång belgare alltid belgare!

Tänkte just föreslå C-flex (kraftigare än Ester-C, och betydligt mer effektiv) samt fiskolja (inte fiskleverolja).

Min yngsta fick Osteochondros som valp.
Veterinären missade det på plåten. Men jag (som just varit på en föreläsning och sett massor av sådana plåtar då) hittade den ytters lilla avvikelsen. TUR i oturen!

Resa till Strömsholm och operation.
Det var 3 år sedan och hon har inte haft några som hellst problem sedan den dagen.

Om veterinären missar en liten detalj på plåten, säger de gärna att hunden har växtvärk eller liknande.
Vet hundar som gått med Osterochondros i flera år innan någon upptäkt orsaken till hältan.
Dessa hundar lyckes inte lika bra vid operationen, då benet försöker läka defekten själv under tiden.

Om din "Byhåla" inte ligger allt för långt från Strömsholm, så boka tid hos Lennart Sjöström där!

Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en cockerspaniel hane på 2 år som för 8 dagar sedan blev rejält halt på kvällen utan att han råkat ut för något speciellt...
Svar
13
· Visningar
3 957
Senast: Gottepåse
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
B
Hundhälsa För en tid sedan besökte jag veterinären i samband med att min hund blivit biten vid ögat av en annan hund. Det var ingen fara med ögat...
Svar
0
· Visningar
2 015
Senast: beelzebul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama