Fortfarande ägare till en såld häst

D

Depill

Jag sålde min tävlingshäst för 6 år sen och jag upptäckte att jag fortfarande står registrerad som ägare (han tävlas fortfarande). Jag vet att vi skickade in papperna, men hon tycks inte ha gjort din del att betala in pengarna för ett ägarbyte. Jag har försökt både att ringa och skriva till henne, men jag har inte fått något svar än.

Jag undrar nu helt enkelt vad som händer vid eventuell försäljning nu när det står mitt namn, om det skulle vara nå fel på hästen? Om det är juridiskt "tillåtet", eller hur man nu ska uttrycka sig, att inte registrera sig som ny ägare till hästen? Hur kan jag gå till väga om hon inte gör det. Hon som köpte honom var lite speciell, så att säga.

Tacksam för svar!
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Förutsätter nu att du menar att du står som registrerad ägare på tävlingslicensen och om det så är fallet så är det inget ägarbevis. Om hästen däremot står registrerad på dig i passet och ett ägarbyte ej är registrerat hos rasföreningen så innebär det att hon egentligen inte kan sälja hästen förrän ett ägarbyte har skett. Om hon säljer och köparen inte bryr sig i det så kan det bli en långdragen historia i efterhand då det måste skrivas kvitton och bifogas historia om ägarbyten för att rätt ägare ska stå i passet. Byråkratiskt krångligt men inte så mycket mer än det. Kan hon vid en försäljning visa upp ett kvitto från dig på köpeskilling för hästen i fråga så går ägarbytet att göra ändå.
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Tack för svaret. Det är inte ändrat i rasföreningen.

Jag hoppas att hon svarar, annars får jag försöka ta hjälp av en advokat. Men det kostar ju en hel del.
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Jag antar att du har handlingarna från försäljningen (kontrakt ni bägge undertecknat t ex). Kontakta rasföreningen och berätta hur det ligger till och fråga vad du ska göra.

Kan inte se att du på något sätt skulle kunna råka illa ut för detta, det är ju nya ägaren som är dum som gör det svårt för sig.
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Kanske du kan skicka kopia på köpehandlingen till rasföreningen och så debiterar de nya ägaren för ägarbytet? Vet inte men det var bara en idé jag fick..
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Det var två bra idéer. Både att ringa till dom och fråga hur jag ska gå vidare, och ta kopia på kontraktet. Det är en hannoveranare, tyvärr så finns det ingen rasförening för den rasen i Sverige. Men jag ska kontakta ASVH och höra vidare med dom.
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Hmm skulle vara intressant att få veta vad de säger, för jag har samma problem fast tvärt om. Jag får inte förra ägaren att skicka ägarbytespappren så att jag blir registrerad som ägare.
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Har du undertecknat köpekontrakt så kan du väl göra ägarbytet själv?
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Att man står som ägare hos rasföreningen spelar ju igentligen ingen roll ,det är ju inte det som gör dig till ägare av hästen ?

Oavsett om man vill att rasföreningen ska skriva in eller ta bort en som ägare är det ju bara att skicka in en kopia av kontraktet och skriva att man vill bli bortagen som ägare i registret eller om man köpt hästen och vill stå som reggad ägare ...

Man behöver inte ha alla led och det som visar att man är ägare till hästen är Köpekontrakt eller Kvitto på hästen , inte ett namn som reg ägare på avelsföreningen .

Mia
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Jag har ett påskrivet kontrakt och hennes pass, men kan jag göra det själv? Hon måste väl skriva på också?

Jag har inte så bra koll på det här då jag precis börjar med hästar igen efter ett lååångt uppehåll... :grin:
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Jag har ett påskrivet kontrakt och hennes pass, men kan jag göra det själv? Hon måste väl skriva på också?

Jag har inte så bra koll på det här då jag precis börjar med hästar igen efter ett lååångt uppehåll... :grin:

Jag fick prata med en väldigt hjälpsam person, tack och lov! Jag skulle ta en kopia på papperna och skicka in. Dom skulle sen ta kontakt med mig igen, när dom har läst igenom det. Hoppas det löser sig för dig med!
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Och härmed inser jag att jag är en irriterande sorts person som inte brytt mig om att registrera mig som ny ägare till min travare på STC.:p Har ägt honom drygt två år, förresten.

Jag kan tycka att det är personen som äger hästen gärna står som ägare även i rasföreningen. Varför köpa en häst och inte vilja registrera sig som ägare? En del personer kanske tycker att jag är löjlig, men om jag har sålt en häst så vill jag ju heller inte stå som ägare på honom trotts att det inte har någon betydelse egentligen.

Men i mitt fall så har jag på senare tid fått en hel del samtal angående min förra häst, då dom har kollat upp att jag fortfarande står som ägare. Det är lite jobbigt kan jag tycka....
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Och härmed inser jag att jag är en irriterande sorts person som inte brytt mig om att registrera mig som ny ägare till min travare på STC.:p Har ägt honom drygt två år, förresten.

Den förra ägaren blir nog inte glad om hästen hamnar på ATG-klinik för de skickar räkningen till den på STC registrerade ägaren. *har läst på buke*

:angel:
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Inte nu längre, nu ska man kunna visa upp fullständiga ägaruppgifter (och legitimation) på travhästar när man besöker ATGklinik.
Källa : ATGklinik som jag besökte idag hade det skrivet på en stoooor anslagstavla. Om det efterlevs vet jag inte eftersom min häst inte är en travhäst. Intressant var också att det stod att man krävde kontant betalning vid behandling av travhästar.
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Är det något de börjat med nyss?
Jag var in till atg i sensomras och då var det inga problem att få det direktreglerat och på faktura (ridtravare).

Undrar varför de börjat med något sådant... folk som inte har vett att betala för sig eller?
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

Inte nu längre, nu ska man kunna visa upp fullständiga ägaruppgifter (och legitimation) på travhästar när man besöker ATGklinik.
Källa : ATGklinik som jag besökte idag hade det skrivet på en stoooor anslagstavla. Om det efterlevs vet jag inte eftersom min häst inte är en travhäst. Intressant var också att det stod att man krävde kontant betalning vid behandling av travhästar.

Låter ju väldigt märkligt?
Nu är ju "vår" klinik stängd, men när det handlar om travare så är det ju "sällan" ägaren som åker in med hästen, det är ju tränare och/eller personalen?

Får man veta vilken klinik, så ska jag undra på trav, eller om du vill undra :)
 
Sv: Fortfarande ägare till en såld häst

+ humelibumlan : Det var nyligen för det stod "from 17 oktober 2011". Det stod att alla utom travtränare och ridskolor måste betala kontant. Vi betalade dock inte (jag har ett fullblod, ridhäst) och vi fick det direktreglerat idag utan problem. Alltså borde det eg gälla alla hästar, men det var specifikt travhästar som man var tvungen att visa fullständiga ägaruppgifter på.

Just de, de var karlstadkliniken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 435
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 842
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Hästmänniskan Jag skulle vilja hitta en häst som jag red för flera år sedan. Hur kan jag bäst gå tillväga? Jag vet namn, födelseår och stam så jag...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp