Förstorad pupill

hoppsann

Trådstartare
Har ni erfarenhet av det? Har ni eller har haft en katt med förstorad pupill på sitt ena öga. Ser helskumt ut..
Vad har det i så fall varit?
Har aldrig sett det och oroar mig är klart. Det är en hittekatt som är är under året och väldigt pigg och glad för övrigt.

Skulle absolut kolla upp det. Kan vara tryck i ögat, kan vara hjärnskada.
Det är klart jag har gjort det innan jag lägger ut frågan på ett forum. ;)
Ögat är helt friskt och alla värden normala. Har inte röntgat hjärnan på den, man gör visst inte det på en i övrigt frisk katt. De tyckte att den är för ung för tumörer och hjärnblödning.
Ska titta över ögat en gång om dagen och återkomma om läget förändras.
Tänkte bara att eftersom jag vet att det finns massor av folk härinne som kommer i kontakt med massor av katter att någon kanske hade någon... Som hade stött på liknande fenomen.

Inte alla gör det Men skönt att det var bra där. Då vet jag inte utöver att jag önskar er lycka till :)
Jag tänkte spontant som du!
Jaja, jag håller tummarna för att det är ofarligt. Den har varit illa medfaren så jag hoppas på det bästa att resten av livet blir bättre än starten.
Tack, det känns som det behövs! :)

Min ena har en liten skillnad i storlek på sina pupiller - i hans fall beror det (med största säkerhet, han är inte heller röntgad eftersom han är frisk i övrigt) på en lätt hjärnskada. Han är hittekatt så vi vet inte hur den har uppkommit, men antagligen tidigt i livet eller redan under fostertiden.

Han är nu en ståtlig och välväxt tioåring som har varit kärnfrisk hela livet, så han har inte fått några fysiska besvär av hjärnskadan. Däremot märker man om man umgås lite med honom att han inte riktigt fungerar som andra katter - han är rätt klumpig, ganska korkad :p och har väldigt svårt för förändringar i miljö och rutiner. Jag har fått anpassa mig mer till honom än jag har behövt göra med mina andra katter, men i gengäld får jag enorma mängder kärlek - han formligen avgudar mig på ett nästan hundlikt sätt - och en daglig dos underhållning. :D

Jag håller tummarna för att din kisse också är frisk och kry och får ett bra liv nu efter sin tuffa start.

Min ena har en liten skillnad i storlek på sina pupiller - i hans fall beror det (med största säkerhet, han är inte heller röntgad eftersom han är frisk i övrigt) på en lätt hjärnskada. Han är hittekatt så vi vet inte hur den har uppkommit, men antagligen tidigt i livet eller redan under fostertiden.

Han är nu en ståtlig och välväxt tioåring som har varit kärnfrisk hela livet, så han har inte fått några fysiska besvär av hjärnskadan. Däremot märker man om man umgås lite med honom att han inte riktigt fungerar som andra katter - han är rätt klumpig, ganska korkad :p och har väldigt svårt för förändringar i miljö och rutiner. Jag har fått anpassa mig mer till honom än jag har behövt göra med mina andra katter, men i gengäld får jag enorma mängder kärlek - han formligen avgudar mig på ett nästan hundlikt sätt - och en daglig dos underhållning. :D

Jag håller tummarna för att din kisse också är frisk och kry och får ett bra liv nu efter sin tuffa start.
Tack snälla! Ja, man vet ju inte vad de har gått igenom...
Har ett stort leende på läpparna efter att ha läst din beskrivning/kärleksförklaring till din ståtliga katt! :love:
Då blir den minst tio då i alla fall och kommer att fortsätta att sysselsätta oss på hög nivå ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
878
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
591
Senast: Asko
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur