skrabbe
Trådstartare
Var hos veterinären idag med min unga hane som är 21 månader gammal. Han har de senaste dagarna visat tecken på smärta vid ryggslutet och undersökningen idag resulterade i diagnosen akut prostit. Han är ju inte ens två år fyllda så det kändes lite oväntat. Veterinären tyckte kemisk kastrering eller allra helst kirurgisk kastrering om han inte ska gå i avel (vilket hon för övrigt verkade tycka han var god nog till, han fick väldigt fina lovord). Kemisk kastrering vill jag inte utsätta honom för, så då återstår alternativet kirurgisk kastrering.
Jag är ingen förespråkare för kastrering om man inte har en medicinsk anledning, men är prostataproblem tillräckligt bra anledning? Hur tycker och tänker ni? Erfarenheter?
Han har haft lokal demodex som ju inte är ärftligt, men han kanske inte bör gå i avel ändå?
Jag är rädd för att en kastrering ska förändra honom negativt och förändra honom för mycket... Han är ju så bra som han är och jag har inte haft en tanke på att kastrera honom fören nu...
Jag är ingen förespråkare för kastrering om man inte har en medicinsk anledning, men är prostataproblem tillräckligt bra anledning? Hur tycker och tänker ni? Erfarenheter?
Han har haft lokal demodex som ju inte är ärftligt, men han kanske inte bör gå i avel ändå?
Jag är rädd för att en kastrering ska förändra honom negativt och förändra honom för mycket... Han är ju så bra som han är och jag har inte haft en tanke på att kastrera honom fören nu...