Förstorad prostata hos 2-årig hane, kastrera?

skrabbe

Trådstartare
Var hos veterinären idag med min unga hane som är 21 månader gammal. Han har de senaste dagarna visat tecken på smärta vid ryggslutet och undersökningen idag resulterade i diagnosen akut prostit. Han är ju inte ens två år fyllda så det kändes lite oväntat. Veterinären tyckte kemisk kastrering eller allra helst kirurgisk kastrering om han inte ska gå i avel (vilket hon för övrigt verkade tycka han var god nog till, han fick väldigt fina lovord). Kemisk kastrering vill jag inte utsätta honom för, så då återstår alternativet kirurgisk kastrering.

Jag är ingen förespråkare för kastrering om man inte har en medicinsk anledning, men är prostataproblem tillräckligt bra anledning? Hur tycker och tänker ni? Erfarenheter?

Han har haft lokal demodex som ju inte är ärftligt, men han kanske inte bör gå i avel ändå?

Jag är rädd för att en kastrering ska förändra honom negativt och förändra honom för mycket... Han är ju så bra som han är och jag har inte haft en tanke på att kastrera honom fören nu...

Sv: Förstorad prostata hos 2-årig hane, kastrera?

Min hund fick samma diagnos när han var 3 år. Vi provade med kemisk kastrering och ja det funkade de första två månaderna sedan blev han sämre igen. Dessutom blev han förändrad på den kemiska kastreringen. Han fick tikspenar som hängde och nä det blev inte bra alls.
Valde att kastrera istället fast jag var lika fundersam som du på hur han skulle bli. Min hund är så lugn och jag var livrädd att han skulle tappa all personlighet och bli tråkig.

Men alltså min hund har aldrig levt upp så mycket som han gör idag när han är frisk och aldrig har problem. Han är så rolig, pigg, äter bättre. Finns inte en negativ påverkan på honom efter kastreringen. Lätt värt det.

Min fick problem att kissa pga prostatan. När det gått lite längre kunde han inte kissa alls och fick blod och var i urinen. Knappast värt det. Han gick och hade ont varje dag bevisligen om man ser vilken levnadsglad och pigg hund han har blivit idag.

Jag hade alla gånger om kastrerat om ja fick samma problem igen på en hund. En hund med prostataproblem och haft demodex är ändå inget som ska avlas på. Tycker jag. För mig är det viktigast att hunden mår bra än att det ska födas valpar.

Kastrering tycker jag låter som en bra idé för en hund med prostataproblem.

mvh

Det finns ju även tabletter som tar bort hundens överskottsproduktion av testosteron. Man ger en tablett om dagen i 7 dagar och sedan sitter effekten i i 5 månader minst.
Därefter är risken stor att problemet återkommer, men då har ni ju hunnit fundera mer på kastrering mer innegående.

Jag har sagt att om vår hanhund får problem med prostatan så blir det kastrering, upplever att problemet återkommer så pass ofta annars.

Min äldste har haft förstorad prostata. Istället för att kastrera så fick han Ypozane i 7 dagar. Han har därefter blivit pappa till 2 kullar valpar som nu är 2 år och 4 år, han själv är snart 13 år. Han har även 2 kullar som nu är 9½ år och 10 år.

Glömde säga att han fått Ypozane 2 ggr, båda gångerna någon månad före parning = cirka 4½ och 2½ år sedan och därefter har det inte kommit tillbaks.

Senast ändrad:

Jag är helt emot rutinmässig kastrering av hanhundar men vid prostataproblem skulle jag inte tveka alls på att kastrera. Det är faktiskt en av få anledningar jag ser till att kastrera över huvudtaget så i ditt fall hade jag kastrerat så att ni slipper problemen framöver.

Lycka till med hunden och hoppas att han snart mår bra igen.

Min hane fick kemisk kastrering när han som 9-åring fick förstorad prostata. Märkte ingen större skillnad på honom efter den, ngt mer avslappnad kanske men det var isf mycket lite. Vi gjorde kemisk för att se hur han reagerade på kastrering, var väldigt oroliga att han skulle bli annorlunda i sättet, hade hört skräckhistorier. Han var en underbar hund och hade inga problem med löptikar eller annat så vi ville inte kastrera egentligen men var tvungna pga prostatan. Efter ett halvår gjorde vi kirurgisk kastrering, det är nu ett halvår sen och vi är jättenöjda.

Han har fått tjockare päls, är lugn och harmonisk men lika positiv och lättsam som innan, lika lyhörd och lydig. Han behöver inte ha samma koll på allt som händer runt omkring, dvs hans nyfikenhet har minskat, vilket vi bara tycker är positivt då det inte påverkar hans lust och nyfikenhet på oss men han blir mer avslappnad. Han var ingen stressad hund innan och orken finns fortfarande, men hans inre tempo och driv har minskat lite. Sen ska tilläggas att vi köpte en valp strax efter den kirurgiska kastreringen och det kan ju också ha påverkat honom, men som sagt så har jag inte sett något negativt av kastreringen alls. Han är precis som vanligt och minst lika glad, men mer förnöjsam och avslappnad. Sen valpen kom har han också börjat leka med andra hundar, vad det beror på kan man ju inte helt veta men det är i alla fall inget han gjort förr.

Så jag har ingen skräckhistoria att dela med mig av. Känner faktiskt många kastrerade hanhundar och alla dom är trevliga och nöjda hundar. Känner inget skräckexempel alls. Dom är pigga och glada och nöjda med mycket energi och vilja.

Samma med syrrans. Från att se ut som ett halvt benrangel (åt uselt och hade typ inget underhudsfett alls) som hade jättejobbigt med löptikar, så blev an en lugn harmonisk hane som levde upp och blev rundare och härligare. Har tävlat agility och hopp med bra resultat även efter kastreringen.

Min 7 åriga vovve ska kastreras om två veckor pga prostatan. Han fick lite av urinvägsinfektionssymtom på grund av prostatan. Men det var först efter att ha röntga som de såg att han hade lite förstorad prostata... Vilket gett mig lite ångest, han är alldeles för snäll och visar inte om han har ont. Tänk om han har mer fel som jag inte märker på grund av att han döljer det?! :nailbiting:

Prostataproblem är tillräcklig anledning.

Ivan är kastrerad och jag tror ärligt talat inte att hans liv hade varit lika bra om han hade haft kulorna kvar. Han mår så gott, stressen har minskat och han är perfekt form (tidigare var han väldigt tunn). Han är mycket behagligare att träna och jobba med och fungerar bättre ihop med andra hundar, vilket dessutom har gjort att hans hundskräck har minskat avsevärt.

Han är inte loj eller slö, utan har massor av skön energi - men nu lägger han dem på lek och bus och hyss i stället för att använda det som stressreserv.

Jag tror folk får fel uppfattning om hur hanhundar blir efter kastration eftersom de verkar vara så rädda för det. Att de ska bli tråkiga och slö och ''tomma''. Men alla jag hört om har blivit så mycket bättre på alla sätt och vis. Jag var själv rädd för kastration innan min kastrerades för att min var redan som att han var 100år gammal. Men han har blivit yngre än vad han egentligen är efter kastration.

Jag vet att många är emot kastration på hundar som inte behöver det, men varför? De verkar få så mycket bättre liv. På en hobbyhund förstår jag verkligen inte varför de ska ha kulorna kvar. Men på en tjänstehundar, avelshundar och liknande förstår jag att man inte kan kastrera.

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 758
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Ja, här kommer en till tråd om prostataproblem. Är det någon här som har hört om om hanhundar som haft problem med prostatan, där den...
Svar
8
· Visningar
11 917
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Vad innebär "en något förstorad prostata" för hunden? Izor ska ha det enligt veterinären som undersökte honom i onsdags förra veckan...
Svar
8
· Visningar
5 114
Senast: TantEster
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 192
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar