Förstöra ryggen för all framtid?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sweet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 405
S

Sweet

Kan en dåligt passande sadel förstöra hästens rygg för all framtid?? Har läst många som säger det men kan det verkligen stämma? Oftast så är det ju hästens muskler som tar stryk av en dåligt passande sadel, tex om sadeln trycker/är för trång så kan inte musklerna utvecklas på de ställena och hästen kan få "håligheter" bakom manken tex. Men dessa "håligheter" försvinner ju om man byter till en passande sadel.

Vilka bestående men kan en häst få i ryggen av en dåligt passande sadel??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förstöra ryggen för all framtid?

Om vi säger att det är en bra sadel med bred kanal och lite för smal bomvidd, då utvecklas inte musklerna nej. Men.... om det (som i dom flesta fall) är en sadel med 1-2 fingrar mellan bossorna (till alla som inte vet: det ska vara minst 6 cm) så trycker den på ryggraden. Tyvärr finns det ju alldeles för många gamla skitsadlar som säljs vidare i all oändlighet. Hubertus och County är exempel på märken där deras äldre sadlar är alldeles för smala i kanalen. Kommer det tryck på ryggraden så är det skadligt över en längre tid. Hästen blir öm i ryggen och väljer att inte gå i rätt form och bildar då inte heller muskler utan bara går på frambenen. Man ska tänka på att det är ju inte bara ryggen som tar slut av dålig sadel utan hela hästen. Har den ont i ryggen kommer den ju inte vilja bli riden/gå i form/bli sadlad och det kan leda till beteenden hos hästen som kan uppfattas som elaka osv men som egentligen bara finns för att h*n har ont.

Sedan kan det ju hända ännu mer, men det var det vanligaste. Ta kontakt med en utbildad sadelutprovare/equiterapeut så kan h*n berätta mer. Men det är iaf vad jag har lärt mig.

En lite annan fråga, vad är egentligen en "utbildad sadelutprovare"? Vad går folk för utbildning för att bli det, och hur lång är den?

Absolut kan den det!

Om en häst går tillräckigt länge med en sadel som inte passar. Ger tryck på olika ställen. Efter ett tag kommer ju hästen börja avlasta, blir halt och kan få pålagringar.

Det är ungefär som att du går i fel skor som inte passar dina fötter, gör du det i flera år får du självklart probelm med dina fötter vilket i sin tur kan ge ryggont och skadade knän...

Utbildningen inom SBO är två dagar. Klarar man det praktiska provet efter den tvådagarskursen så blir man diplomerad sadelinprovare.

Men det finns fler utbildningar tror jag.

Det finns tyvärr många sk sadelinprovare som inte kan passa ut en sadel ordentligt så att tillfråga eller anlita en sadelinprovare är inte en garanti för att det blir bra.

Bestående men i RYGGEN menar jag.

Jag vet mycket väl att en häst kan bli halt av ryggproblem men det var inte det jag frågade om.

Det finns olika utbildningar. Finns väl 9 godkända 'riktiga' sadelutprovare i Sverige som har gått en lång utbildning. Men fråga vad sadelutprovaren har för referenser och utbildning.

Men ta kontakt med en duktig equiterapeut som kan hela hästens anatomi och muskler. Kan ge dig numret till en som är väldigt duktig. (alla jag känner anlitar henne och ingen har nånsin haft problem med sin häst.)

Hur lång är den långa utbildningen, och vad består den av? Gärna länk till internetsida för det skulle vara intressant at se vad som ingår!

Hästen kan ju få kissing spines om den hela tiden måste gå med sänkt rygg för att sadeln ligger dåligt. Rent muskelärt tror jag inte att ryggen blir förstörd för all framtid, får bara hästen vilat och blivit kvitt sina spänningar och muskelknutor och fått en bra sadel så blir det nog inga problem rent ryggmässigt i framtiden.

SBO = Sadelmakarnas riksorganisation

Vilka är det som håller i den (enligt dig) "riktiga" långa utbildningen??? Inte SBO i alla fall.

Kan en häst få KS av en opassande sadel??

Ja den kan få KS pga en opassande sadel.

Jo, sadelmakarnas branschorganisation håller i den. Finns en hemsida om det... Vänta, ska se om jag kan hitta den (tror jag har den sparad nånstans) där står inget om utbildningen (men det kanske är sadelmakeriskolan i Tärnsjö? där har dom en kurs om hästens muskler etc) men där står vilka som är de enda 'riktiga' utprovarna.

För övrigt har Kicki Näslund gett ut en bok om sadelinpassning och sadlarnas konstruktion som jag har läst, och det stämmer med alla sadelutprovare jag har pratat med. Antagligen hålls föreläsningar av ngn av dessa personer.

Min sadelmakare har 7 års utbildning bakom sig totalt. Anatomi, sadelmakeri osv. Hon är superduktig och jag känner ingen som varit missnöjd md hennes jobb! Varken när det gäller att prova ut sadlar eller själva hantverksarbetet.

Okej, då missförstod jag dig lite ;) Jag tvivlar inte heller på att du inte visste det. Ryggen tror jag med rätt behandling och eftervård samt ny passande sadel kan bli helt bra igen.

Enligt SBO (jag har själv varit i kontakt med dem) så är utbildningen för att bli diplomerad sadelinprovare 2 dagar. Det är den enda sadelinprovarkursen de har.

De människorna du har räknat upp ovanstående är auktoriserade sadelmakare (och sadelutprovare). För att bli sadelmakare krävs en lång utbildning.

Ja, men då är det nog att dom har gått på sadelmakeriskolan i Tärnsjö.

Men som sadelutprovare ska man ju känna till sadeln konstruktion och material som är bra. Så de borde ju iaf ha gått en kurs inom sadelmakeriet.. (eller hur man ska säga...)

Jo, jag vet att de har såna helgkurser, och många som går på dom är bra. Men är ju skillnad på vissa som går dit utan någon kunskap och sedan tror sig veta allt och folk som har läst på och sedan går på en kurs och fortsätter läsa om saker och ting. Många som går helgkurserna är bra. Men som inom allt finns det alltid folk som är mindre bra på sitt yrke...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 278
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 179
Senast: Nepenthe
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 658
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka