Förstora ritning men behålla skalenlig?

Kanske mätte fel då, eller blandade ihop. Svårt när man ska mäta mm.

Jag vet inte hur gammalt men vi talar tjooocka väggar, och förvaringen i hallen har samma nycklar som garderoberna i mitt föräldrahem som inte rörts sen 80-talet (vet inte om dörrarna är äldre än så dock i föräldrahemmet). Så ingen nyproduktion so to speak.
Om köket är byggt mellan 1940 och 1990 och ser ut som det gör i plan kan du vara säker på måttet på bändjupet. Linneskåp kan ha olika mått och ditt kan mycket väl vara 500 djupt.
Här syns linneskåpet lite om det hjälper
Inte min möblering mm.
21743371_1417130765049559_962203231464631557_n.jpg


Och förvaringen. Nycklarna syns inte på denna bild dock
21558768_1417130781716224_7117423653622957379_n.jpg


Dålig bild men väggtjocklek
21462374_1417130861716216_9122129512419024490_n.jpg


Köksbänkar och vitvaror
21463129_1417130835049552_3132969734353298821_n.jpg
Det där är ett modernt kök(om än i en lägenhet från kanske 50-60-talet)och du kan lugnt räkna med bänkdjup på 600.
 
Jag fick en utskriven planlösning där 1 cm på måttskalan faktiskt är 1 cm med linjal. Tycker dock måtten blir lite knepiga ändå sett till om jag på mått ska räkna ut kvm? Måtten blir rätt lika de jag fick med min omvandling förr.

Men är det rimligt att fönstren är 1 m breda? :)
 
Varför skulle det inte vara rimligt? :) 1 m är en vanlig bredd

Jag har ingen aning - därför jag frågade :) Jag har bott i 17 år i ett gammalt hus där inget är standard och det varken finns två lika breda fönster eller två lika breda dörrar i hela huset. Så jag hade helt enkelt ingen aning om 1 M var en vanlig fönsterbredd eller om det är "visst det finns men det är hemskt ovanligt". Lite synd beställa gardiner om det visar sig vara ett helt galet mått :)
 
Jag har ingen aning - därför jag frågade :) Jag har bott i 17 år i ett gammalt hus där inget är standard och det varken finns två lika breda fönster eller två lika breda dörrar i hela huset. Så jag hade helt enkelt ingen aning om 1 M var en vanlig fönsterbredd eller om det är "visst det finns men det är hemskt ovanligt". Lite synd beställa gardiner om det visar sig vara ett helt galet mått :)
Vad är det för gardiner du ska beställa där bredden är jätteviktig? Tycker att det brukar mest vara längden (och då mer höjden på fönstret och - speciellt i mitt fall med väldigt lågt i tak - takhöjden) man kanske funderar på och där det ibland finns olika storlekar/längder?
 
Vad är det för gardiner du ska beställa där bredden är jätteviktig? Tycker att det brukar mest vara längden (och då mer höjden på fönstret och - speciellt i mitt fall med väldigt lågt i tak - takhöjden) man kanske funderar på och där det ibland finns olika storlekar/längder?
Kappor....?
 
Kanske?

Tillägg: Om det är superviktigt att det blir exakt mått kanske det är bäst att mäta innan beställning? En meter breda låter ju inte orimligt, men de skulle kanske lika gärna kunna vara 1,15 meter. Jag mätte två av mina fönster för skojs skull ;) . Det ena var 1,17 och det andra 1,10.
 
Vad är det för gardiner du ska beställa där bredden är jätteviktig? Tycker att det brukar mest vara längden (och då mer höjden på fönstret och - speciellt i mitt fall med väldigt lågt i tak - takhöjden) man kanske funderar på och där det ibland finns olika storlekar/längder?

Roll-up gardiner och rullgardiner såklart
 
Alla fönster samt balkongdörren är exakt lika breda på ritningen i alla fall. Sen så ligger bredderna på 1 resp 1,20 så blir ju 1,20 då. Så viss diff gör inget. Och man kan ju skicka tillbaka om de sen är helt galet (eller de är fula ;)). Men gardiner är något som bör kunna sättas upp pronto. Jag jobbar natt....
 
Är ju samma med roll-up (eller hissgardiner eller kappor. Allt som inte "hänger på sidorna av fönstren")
Jodå. Kappor beställer jag så sällan att jag inte ens tänkte på dem. Och gör jag det så är det metervara jag beställer som mamma får sy... ;) Så "beställa gardiner" omfattar inte kappor i min hjärna :D. Men då är höjden på fönstret jätteviktigt också. Kan se rätt mysko ut med för lång/för kort kappa, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Ett sätt är att flytta in först - så mäter man fönster mm sen.

Titta på tyger mm går att göra innan man vet hur det ser ut.
 
Jodå. Kappor beställer jag så sällan att jag inte ens tänkte på dem. Och gör jag det så är det metervara jag beställer som mamma får sy... ;) Så "beställa gardiner" omfattar inte kappor i min hjärna :D. Men då är höjden på fönstret jätteviktigt också. Kan se rätt mysko ut med för lång/för kort kappa, tycker jag.

Jag gillar inte kappor men ja det ser ju rätt fult ut både med en superkort eller en sån som hänger halvvägs ner över fönstret.

Men jag behöver tack och lov bara hålla ordning på bredden :)
 
Ett sätt är att flytta in först - så mäter man fönster mm sen.

Titta på tyger mm går att göra innan man vet hur det ser ut.

Absolut. Men som jag skrev så att få upp gardiner snabbt är prio. Jag jobbar natt så det handlar inte enbart om det estetiska utan att kunna mörklägga. Och det kommer behövas omgående. Därav att jag tänker se till att ha gardiner "klara" (behöver inte sy nåt) till inflytt. Skulle det bli alldeles galet så får jag byta dem och lösa mörkret på annat vis sålänge. Men mest idealiskt är om det är klart direkt.

(Jag får nyckeln en fredag. På måndagen behöver jag kunna mörklägga...)
 
Absolut. Men som jag skrev så att få upp gardiner snabbt är prio. Jag jobbar natt så det handlar inte enbart om det estetiska utan att kunna mörklägga. Och det kommer behövas omgående. Därav att jag tänker se till att ha gardiner "klara" (behöver inte sy nåt) till inflytt. Skulle det bli alldeles galet så får jag byta dem och lösa mörkret på annat vis sålänge. Men mest idealiskt är om det är klart direkt.

(Jag får nyckeln en fredag. På måndagen behöver jag kunna mörklägga...)
IKEA-besök, kanske? Om det är just rullgardiner du behöver snabbt?
 
Jag har ingen aning - därför jag frågade :) Jag har bott i 17 år i ett gammalt hus där inget är standard och det varken finns två lika breda fönster eller två lika breda dörrar i hela huset. Så jag hade helt enkelt ingen aning om 1 M var en vanlig fönsterbredd eller om det är "visst det finns men det är hemskt ovanligt". Lite synd beställa gardiner om det visar sig vara ett helt galet mått :)
Då förstår jag, finns nog inget standardmått på fönster mer än att karmmåttet ofta är hela dm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp