Förstora ritning men behålla skalenlig?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har en planlösning i skala 1:100 som när jag skriver ut den om det på pappret stämmer är så att 1 meter i verkligheten motsvaras av 0.75 cm på ritningen. Helt hopplöst hålla på med.

Jag skulle vilja ha den större så att 1 M i verkligheten var 2 cm på ritningen. Provade spara som bild och förstora och proportionellt men då verkar måtten gå åt skogen? (Eller så mäter jag som en kratta)

Hur gör man enklast? Givet det är sant att 0.75 cm på originalet verkligen är 1 M i verkligheten.
 
Jag har en planlösning i skala 1:100 som när jag skriver ut den om det på pappret stämmer är så att 1 meter i verkligheten motsvaras av 0.75 cm på ritningen. Helt hopplöst hålla på med.

Jag skulle vilja ha den större så att 1 M i verkligheten var 2 cm på ritningen. Provade spara som bild och förstora och proportionellt men då verkar måtten gå åt skogen? (Eller så mäter jag som en kratta)

Hur gör man enklast? Givet det är sant att 0.75 cm på originalet verkligen är 1 M i verkligheten.

Då multiplicerar du storleken på bilden med 2/0.75 = (2+2/3) ~ 2.66667

Du måste göra det med båda axlar (bredd och höjd) för att behålla proportionerna.

Om den är 600 pixlar bred så ska den förstoras till 1600 pixlar bred.

Sen måste du skriva ut den under samma förutsättningar som första bilden skrevs ut, annars blir det inte rätt.
 
Jag har en planlösning i skala 1:100 som när jag skriver ut den om det på pappret stämmer är så att 1 meter i verkligheten motsvaras av 0.75 cm på ritningen. Helt hopplöst hålla på med.

Jag skulle vilja ha den större så att 1 M i verkligheten var 2 cm på ritningen. Provade spara som bild och förstora och proportionellt men då verkar måtten gå åt skogen? (Eller så mäter jag som en kratta)

Hur gör man enklast? Givet det är sant att 0.75 cm på originalet verkligen är 1 M i verkligheten.

Om den är i 1:100 så borde 1 meter i verkligjeten motsvara 1 cm, om du skriver ut den på rätt pappersstorlek.... Vet du Vilken storlek den originala ritningen är?
 
Om den är i 1:100 så borde 1 meter i verkligjeten motsvara 1 cm, om du skriver ut den på rätt pappersstorlek.... Vet du Vilken storlek den originala ritningen är?

Nej. Det enda jag har är ritningen som finns online. I myrstorlek. Skriver jag ut den och mäter på "måttskalan" så blir 0.75 cm 1 M i verkligheten enligt skalan. Spelar ingen roll hur jag skriver ut. Och visad inte 1 cm per meter på skärmen heller.

Här är måttskalan bortklippt på skärmdumpen men en sån här jag har online.

Men antar jag får se till att få en riktig ritning vad det lider då om det ska bli vettigt. Hade velat kunnat få lite bättre koll vad som ryms och ffa inte ryms innan jag svarar ja eller nej men det verkar kört då?

21728226_1413587895403846_7842853261994792428_n.jpg
 
Nej. Det enda jag har är ritningen som finns online. I myrstorlek. Skriver jag ut den och mäter på "måttskalan" så blir 0.75 cm 1 M i verkligheten enligt skalan. Spelar ingen roll hur jag skriver ut. Och visad inte 1 cm per meter på skärmen heller.

Här är måttskalan bortklippt på skärmdumpen men en sån här jag har online.

Men antar jag får se till att få en riktig ritning vad det lider då om det ska bli vettigt. Hade velat kunnat få lite bättre koll vad som ryms och ffa inte ryms innan jag svarar ja eller nej men det verkar kört då?

21728226_1413587895403846_7842853261994792428_n.jpg
ÄR det ens skalenligt överhuvudtaget då? När vi sålde huset fick vi rita själva, och sedan ritade någon annan upp det. Men måtten stämde ju inte alls på något vis perfekt, ritningen gav ju bara en ungefärlig blick av planlösningen. Kanske det är så här med?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
ÄR det ens skalenligt överhuvudtaget då? När vi sålde huset fick vi rita själva, och sedan ritade någon annan upp det. Men måtten stämde ju inte alls på något vis perfekt, ritningen gav ju bara en ungefärlig blick av planlösningen. Kanske det är så här med?

Jag gissar att originalritningen är fullt skalenlig. Men sen när den scannats in har det inte blivit i samma skala som originalet. Men det finns ju utan minsta tvekan en skalenlig ritning hos hyresvärden.
 
Jag gissar att originalritningen är fullt skalenlig. Men sen när den scannats in har det inte blivit i samma skala som originalet. Men det finns ju utan minsta tvekan en skalenlig ritning hos hyresvärden.

Då måste du ha ett riktigt breddmått och ett riktigt höjdmått att "skala om" efter. Käner du till ett av varje kan du skala om bilden korrekt.

Mitt tidigare svar krävde att bilden fortfarande proportionerligt skalad (eftersom du skrev behålla skalenlig, så antog jag att urspunget var skalenligt), dvs inte skevad i bredd/höjd.
 
Då måste du ha ett riktigt breddmått och ett riktigt höjdmått att "skala om" efter. Käner du till ett av varje kan du skala om bilden korrekt.

Mitt tidigare svar krävde att bilden fortfarande proportionerligt skalad (eftersom du skrev behålla skalenlig, så antog jag att urspunget var skalenligt), dvs inte skevad i bredd/höjd.

Om jag ska tro men nu tror jag så är förhållandet bredd/höjd korrekt men det är inte skala 1:100 (1 cm är en meter) utan i mindre skala (0.75 cm är en meter). Jag kan dock inte lova det men använder jag det med 0.75 cm motsvarar en meter blir alla mått fullt rimliga och vettiga oavsett vägg jag mäter. Dvs det tycks proportionerligt förminskat. Och jag skulle proportionerligt vilja förstora. Helt omöjligt möblera med papperslappar när de blir så små att man inte ens får tag i dem :S
 

Ska prova i kopiatorn. Vet inte om den kan förstora dock men ska prova! (Jag har förstorat i bildprogram och skrivit ut nu. Kan ju prova 233% där med)

Trevlig planlösning, massa charm och massa inbyggd förvaring så man inte måste knöla in fristående garderob. Och riktigt kök. Men en utmaning trycka in djuren och deras grejer där milt sagt. Klösträd och hundkorg är ju gigantiska :S
 
Jag har en planlösning i skala 1:100 som när jag skriver ut den om det på pappret stämmer är så att 1 meter i verkligheten motsvaras av 0.75 cm på ritningen. Helt hopplöst hålla på med.

Jag skulle vilja ha den större så att 1 M i verkligheten var 2 cm på ritningen. Provade spara som bild och förstora och proportionellt men då verkar måtten gå åt skogen? (Eller så mäter jag som en kratta)

Hur gör man enklast? Givet det är sant att 0.75 cm på originalet verkligen är 1 M i verkligheten.
Ska prova i kopiatorn. Vet inte om den kan förstora dock men ska prova! (Jag har förstorat i bildprogram och skrivit ut nu. Kan ju prova 233% där med)

Trevlig planlösning, massa charm och massa inbyggd förvaring så man inte måste knöla in fristående garderob. Och riktigt kök. Men en utmaning trycka in djuren och deras grejer där milt sagt. Klösträd och hundkorg är ju gigantiska :S
Du kan utgå från att köksmåtten är 600x600mm på spis, kyl och även bänkdjupet är 600.
 
Fast linneskåpet ser ut att vara smalare än 500 om vi utgår från att bänkdjupet är 600(vilket vi med största sannolikhet kan göra, särskilt om det rör sig om ett äldre kök).
 
Det kan du och om du tittar på linneskåpet bör djupet vara 600 även om bredden bara är 500. Hur gammalt är huset?

0

Kanske mätte fel då, eller blandade ihop. Svårt när man ska mäta mm.

Jag vet inte hur gammalt men vi talar tjooocka väggar, och förvaringen i hallen har samma nycklar som garderoberna i mitt föräldrahem som inte rörts sen 80-talet (vet inte om dörrarna är äldre än så dock i föräldrahemmet). Så ingen nyproduktion so to speak.
 
Glöm linneskåpet, förresten. Det kan vara platsbyggt och hållet inte samma standardiserade mått som kök. Med tanke på vitvaror finns standardmått på bänkdjup - 600mm.
 
Här syns linneskåpet lite om det hjälper
Inte min möblering mm.
21743371_1417130765049559_962203231464631557_n.jpg


Och förvaringen. Nycklarna syns inte på denna bild dock
21558768_1417130781716224_7117423653622957379_n.jpg


Dålig bild men väggtjocklek
21462374_1417130861716216_9122129512419024490_n.jpg


Köksbänkar och vitvaror
21463129_1417130835049552_3132969734353298821_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp